Międzynarodowa konkurencja w połączeniu z wysoką presją kosztową, brakiem miejsca w miastach czy z powodu braku wykwalifikowanego personelu zmusza firmy do coraz większej wydajności wewnętrznych procesów logistycznych. Logistyka magazynowa, a przede wszystkim transport wewnętrzny odgrywają w tym kluczową rolę, ponieważ określa czas dostawy i poziom usług, a tym samym wpływa
na wydajność całego łańcucha dostaw. Chociaż istnieje już wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych i koncepcji zarządzania, które przyczyniają się do optymalizacji transportu wewnętrznego, ich potencjał nie został jeszcze wykorzystany w wielu firmach.
REKLAMA
Z reguły w logistyce rozróżnia się technologie transportowe: międzymanualną, półautomatyczną (zmechanizowaną) lub w pełni zautomatyzowaną. Wybór systemu manualnego następuje w momencie, gdy towary muszą być swobodnie przemieszczane z miejsca na miejsce lub kiedy należy to zrobić w nieregularnych, często odległych odstępach czasu. W większości przypadków, ze względu na powszechną dostępność, odbywa się to za pomocą wózków widłowych. W przeciwieństwie do innych technologii mają one tę zaletę, że można się nimi swobodnie i bezproblemowo oraz w dowolnej chwili poruszać praktycznie po całym magazynie.
Jednakże w związku z ogólnym kierunkiem obranym przez światowy przemysł trendy w logistyce wewnątrzmagazynowej skłaniają ku zautomatyzowanym lub półzautomatyzowanym technologiom. Zaliczają się do nich m.in. automatycznie sterowane pojazdy (AGV – Automated Guided Vehicle), systemy Monorail (podwieszane lub podłogowe), czy też, chyba najpowszechniejsze, napędzane przenośniki rol...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!