Dołącz do czytelników
Brak wyników

AGV, Monorail czy tradycyjny przenośnik? Trendy w organizacji transportu wewnątrzmagazynowego

BAZA WIEDZY | 19 marca 2020 | NR 4
0 563

Podczas gdy np. branża automotive jest pionierem wdrożenia przemysłu 4.0, to niektóre części sektora logistycznego rozwijają się w tej kwestii stosunkowo wolno. Jeden z przykładów stanowi logistyka wewnątrzmagazynowa, gdzie w wielu przypadkach często jeszcze bardzo daleko do zautomatyzowanych procesów. Jedno szybko staje się jasne: brak odpowiedniego planowania i struktur sprawia, że transport wewnętrzny staje się wysoce nieefektywny.

Międzynarodowa konkurencja w połączeniu z wysoką presją kosztową, brakiem miejsca w miastach czy z powodu braku wykwalifikowanego personelu zmusza firmy do coraz większej wydajności wewnętrznych procesów logistycznych. Logistyka magazynowa, a przede wszystkim transport wewnętrzny odgrywają w tym kluczową rolę, ponieważ określa czas dostawy i poziom usług, a tym samym wpływa 
na wydajność całego łańcucha dostaw. Chociaż istnieje już wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych i koncepcji zarządzania, które przyczyniają się do optymalizacji transportu wewnętrznego, ich potencjał nie został jeszcze wykorzystany w wielu firmach. 

Z reguły w logistyce rozróżnia się technologie transportowe: międzymanualną, półautomatyczną (zmechanizowaną) lub w pełni zautomatyzowaną. Wybór systemu manualnego następuje w momencie, gdy towary muszą być swobodnie przemieszczane z miejsca na miejsce lub kiedy należy to zrobić w nieregularnych, często odległych odstępach czasu. W większości przypadków, ze względu na powszechną dostępność, odbywa się to za pomocą wózków widłowych. W przeciwieństwie do innych technologii mają one tę zaletę, że można się nimi swobodnie i bezproblemowo oraz w dowolnej chwili poruszać praktycznie po całym magazynie.

Jednakże w związku z ogólnym kierunkiem obranym przez światowy przemysł trendy w logistyce wewnątrzmagazynowej skłaniają ku zautomatyzowanym lub półzautomatyzowanym technologiom. Zaliczają się do nich m.in. auto...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy