Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

5 marca 2020

NR 1 (Styczeń 2020)

Zielona sieć. Przegląd ekologicznych rozwiązań łańcucha dostaw branży retail

127

Zmniejszenie poziomu zużycia materiałów, zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów i zmniejszenie poziomu emisji związanych z procesem logistyki dzięki wykorzystaniu „zielonych” technologii, lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów i zmniejszenie całkowitego wkładu materiałowego – to dziś główne kierunki ekologicznych działań działów logistyki sieci handlowych. Takie rozwiązania w łańcuchach dostaw wymagają często modyfikacji wielu elementów modelu biznesowego, ale stają się koniecznością na coraz bardziej wymagającym rynku branży retail. 

W łańcuchach dostaw sieci handlowych często kryją się spore możliwości zmniejszenia negatywnego wpływu firm na środowisko. Główne działania koncentrują się na procesie dostaw – zarówno tych zbiorczych, jak i indywidualnych przesyłek dla klientów końcowych – oraz stosowanych opakowań. Sieci handlowe coraz częściej wywierają również nacisk na dostawców, by oferowali bardziej ekologiczne produkty zarówno te spożywcze, jak i chociażby tekstylne. 

Plastik na celowniku

Największy nacisk kładziony jest zwykle na kwestie opakowań. Zarówno tych zbiorowych, jak i jednostkowych. Stosowanie ekologicznych alternatyw dla plastiku to obecnie główne pole działań wielu sieci handlowych, zarówno z branży spożywczej, jak i na przykład modowej. 

Grupa LPP jako pierwsza polska firma przystąpiła do globalnego postanowienia New Plastics Economy Global Commitment, w ramach którego zadeklarowała, że do 2025 r. będzie wykorzystywać tylko takie opakowania, które nadają się do ponownego użycia, poddają się recyklingowi lub kompostowaniu. To międzynarodowe porozumienie zainicjowane przez fundację Ellen MacArthur we współpracy z ONZ, którego celem jest całkowita eliminacja plastikowych odpadów niepodlegających obiegowi zamkniętemu. Obecnie LPP używa foliopaków pochodzących z materiału z recyklingu.  Zrezygnowano z foliowych wypełniaczy na rzecz papierowych z recyklingu, a do opakowań Click&Collect wprowadzono taśmy papierowe.

Sieć sklepów CCC wycofała całkowicie foliowe opakowania swoich produktów, zastępując je papierowymi torbami z recyklingu. Również zamawiając w sklepie internetowym CCC lub na eobuwie.pl, nie otrzymamy przesyłki w tzw. foliówce. Co więcej, zużycie opakowań kartonowych zostało ograniczone dzięki zastosowaniu automatów sklejających pudełka do butów. Takie zautomatyzowanie procesów magazynowych zaowocowało oszczędnością na poziomie 100 ton kartonów rocznie.

W kwietniu ubiegłego roku z kolei sieć Carefour Polska, jako pierwsza sieć wielkiej dystrybucji, została sygnatariuszem polskiego paktu na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych. Inicjatywa, której celem jest wypracowanie sposobów na bardziej zrównoważone korzystanie z plastiku i innych tworzyw sztucznych w polskiej gospodarce, została zawiązana przez największe firmy wprowadzające na polski rynek produkty w opakowaniach z tworzyw sztucznych, te związane z łańcuchem wartości opakowań, a także przez organizacje branżowe i pozarządowe.

Sygnatariusze wspólnie stworzyli mapę drogową przejścia na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w swojej działalności. W kolejnych latach natomiast, będą promować rozwiązania zapisane w mapie drogowej oraz zachęcać inne firmy do podjęcia dobrowolnych zobowiązań w tym zakresie. Będą również upowszechniać przykłady dobrych praktyk firm, tak aby stały się one częścią codziennej praktyki biznesowej jak największej liczby przedsiębiorstw w Polsce.

Jednym z rozwiązań jest możliwość kupowania przez klientów produktów na wagę do własnych wielorazowych opakowań. Klienci, którym bliska jest idea less waste lub po prostu chcieliby zacząć robić zakupy w sposób bardziej przyjazny dla środowiska, mogą zabrać do sklepu swoje pudełeczka, woreczki lub słoiki. W sklepie wystarczy przekazać opakowanie pracownikowi obsługującemu wybrane stoisko z produktami na wagę, takimi jak wędliny czy sery. Sprzedawca wytaruje pudełko, nałoży do niego produkt i przyklei na spód opakowania etykietę wagi do zeskanowania przy kasie. Carrefour zachęca też do zakupu owoców i warzyw do swoich woreczków. 

Obracanie opakowaniem

Z perspektywy wpływu łańcucha dostaw na środowisko naturalne przed opakowaniami stawiane są również nowe wymagania. Chodzi o możliwość ich ponownego wykorzystania, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji CO₂ niezbędnej do ich transportu.

Carrefour, chcąc zmniejszać swój wpływ na środowisko w łańcuchu dostaw, od wielu lat korzysta z palet wielokrotnego użytku, które stanowią ponad 90% wszystkich używanych przez sieć. Dzięki zastosowaniu palet zwrotnych w logistyce, sieć przyczyniła się do uratowania od wycinki blisko 3200 drzew, redukcji emisji CO₂ do atmosfery o ponad 3800 ton oraz redukcji ilości odpadów o 312 ton.

By zoptymalizować transport, a także zredukować puste przejazdy ciężarówek z magazynów do centrali, Carrefour Polska wprowadził backhauling, który obecnie stanowi od 20 do 30% aktywności transportowej sieci. Ponadto, maksymalizując wysokość nośników –  poprzez wprowadzenie nadstawek paletowych – zdołał zoptymalizować wypełnienie naczep i tym samym zmniejszyć liczbę przejeżdżanych kilometrów. Sieć korzysta też z systemu umożliwiającego optymalizację całego procesu transportu od dos...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy