Zarządzanie transportem i magazynem w dobie cyfryzacji - Cyfra dyktuje warunki

ZARZĄDZANIE

Zarządzanie łańcuchem dostaw dotyczy wszystkiego, co związane jest z jego obsługą, a także samym towarem, począwszy od surowych komponentów, aż po dostarczenie produktu finalnego do konsumenta. Przepływ informacji i produktów, jak również wymiana i współdzielenie danych pomiędzy klientem i sklepem bądź e-sklepem, magazynem, operatorem logistycznym, dostawcami czy kurierami usprawnić może w dużym stopniu cyfryzacja procesu zarządzania tymi procesami.

Łańcuchy dostaw, a zatem m.in. magazynowanie czy transportowanie towarów ulegają cyfryzacji. Usługi te są wieloetapowe i składają się z dość powtarzalnych procesów, a to sprawia, że by je usprawnić, aż prosi się o skorzystanie z dostępnych technologii informatycznych. Cyfryzacji może podlegać praktycznie każdy kluczowy element zarządzania łańcuchem dostaw: planowanie działań, pozyskiwanie dostawców, produkcja, dostawy i logistyka, jak również zwroty. Oprogramowanie dla logistyki ma na celu zarządzanie: produkcją, zapasami, obsługą towarów podczas przyjęcia, składowania, kompletacji i wydawania, a także magazynowaniem (według różnych strategii), pakowaniem, transportem i dostawą. Przepływ informacji na każdym etapie procesu powinien być nadzorowany i kontrolowany przez odpowiednie narzędzia pozwalające na „wyciąganie” informacji z systemu, weryfikację statusów dostaw, realizacji zamówień i przygotowywanie odpowiednich raportów pomagających efektywnie zarządzać przedsiębiorstwem. 

W logistyce najczęściej wykorzystuje się oprogramowanie typu ERP – Enterprise Resource Planning (system do zarządzania przedsiębiorstwem), WMS – Warehouse Management System (system do zarządzania magazynem), WCS – Warehouse Control System (umożliwia zarządzanie operacjami urządzeń mechanicznych i kontrolowanie ich działania), a także SCM – Supply Chain Management (oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw). Sprawdza się również WES – Warehouse Execution System (hybrydowe rozwiązanie łączące podstawowe funkcje systemów WMS i WCS). Wiele firm przewozowych i operatorów logistycznych korzysta z TMS – Transportation Management System (zarządzanie transportem), dostępny jest też np. CRM – Customer Relationship Management (system do obsługi klienta, programy spedycyjne do obsługi przesyłek: lądowych, lotniczych, morskich oraz kurierskich). 

Jest się o co starać 

Z badań PwC wynika jednoznacznie, że digitalizacja i cyfryzacja ma pozytywny wpływ na dodatkowe dochody z inwestycji w łańcuch dostaw (ok. 8%). Dodatkowo zawirowania na rynku (m.in. w wyniku COVID-19) pokazały, jak krytyczne są: dostęp do dynamicznie zmieniających się danych, integracja z systemami dostawców, dywersyfikacja i zautomatyzowane zarządzanie ryzykiem. Pandemia niejako rozpędziła transformację cyfrową w wielu branżach, w logistyce pomogła przyspieszyć całą ścieżkę obsługi klienta, który w internecie kupował dużo więcej niż wcześniej i oczekiwał szybkich i sprawnych realizacji dostaw swoich zamówień. To sprawiło, że lide...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy