Wojna nie pozwala na sprawną logistykę, zakłóca łańcuch dostaw

ZARZĄDZANIE

– Zerwane łańcuchy dostaw i wzrost cen frachtu przekładają się na wzrost cen nowych samochodów. Dziś nie jesteśmy w stanie oszacować tych kosztów, dlatego że rosną one niemal bez przerwy i w bardzo różnych obszarach – narzeka Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w rozmowie z Januszem Mincewiczem.

Samochód jest bodajże najbardziej skomplikowanym dobrem, jakie jest kupowane masowo, zarówno przez klientów indywidualnych, jak i przez firmy. Na każdy pojazd składa się nawet kilkanaście tysięcy części i podzespołów, a ich dostawy do fabryki muszą być zgrane w czasie niemal co do minuty. Ten proces wymaga doskonałej logistyki, ale też koordynacji produkcji, dlatego tak ważny jest dobór profesjonalnych dostawców komponentów. To bowiem od nich w dużym stopniu zależy jakość produktów i terminowość dostaw do klientów produktu końcowego – czyli pojazdów. 

Czy w łańcuchu dostaw należy zawsze mieć alternatywne rozwiązanie, by nie być zaskoczonym w chwili jego niespodziewanego zerwania? 

Wszyscy producenci starają się, aby dywersyfikować źródła dostaw części i komponentów. Niestety, nie zawsze się to udaje, czego przykładem są problemy z podzespołami elektronicznymi, których jako branża doświadczamy od początku pandemii. Niestety, są podzespoły, dla których trudno lub nawet bardzo trudno jest znaleźć alternatywne źródła dostaw. Pokazał to kryzys półprzewodnikowy, kiedy to wyłącznymi do...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy