Wielkie SPRAWDZAM dla operatorów logistycznych. Jak pandemia zmieniła rynek i potrzeby klientów operatorów logistycznych w Polsce?

TEMAT NUMERU OTWARTY DOSTĘP

COVID-19 mocno namieszał w gospodarce. Obostrzenia i ograniczenia sprawiły, że wiele przedsiębiorstw zostało sparaliżowanych nawet na długie miesiące. Logistyka jest branżą ściśle związaną ze wszystkimi gałęziami gospodarki, dlatego również ona musiała zmierzyć się z kryzysem. Sprawdźmy u źródła, czyli u samych operatorów, jaka była jego skala oraz na jakie stałe zmiany w funkcjonowaniu sektora TSL pandemia miała wpływ? A może paradoksalnie stała się katalizatorem nowych, pozytywnych zjawisk?

To, że pandemia zmusiła do przewartościowania priorytetów, podkreśla Radosław Łąpieś, kierownik magazynu FIEGE. Jego zdaniem, szczególnie na początku pandemii intensywnie kształtowały się nowe zasady postępowania mające na celu zadbanie o zdrowie oraz o stabilność w realizacji oferowanych usług. To z kolei spowodowało wzrost kosztów operacyjnych (np. koszty transportu pracowników w warunkach limitów liczby zajętych miejsc siedzących). – Potrzeba zadbania o zdrowie pracowników zwiększyła udział osób zarządzających we wdrażaniu i nadzorowaniu nowych procedur postępowania. Utworzono nowe komórki organizacyjne. Nowa sytuacja to też wzmożona potrzeba dodatkowych szkoleń w zakresie zarządzania zmianą i planowanie potencjalnych scenariuszy dla sytuacji awaryjnych. Ta praca szczególnie w pierwszej fazie wymagała zasobów, które krótkoterminowo mogły być pozyskane tylko spośród aktualnie istniejących. Dłuższe niż kilkutygodniowe spowolnienie projektów z innych obszarów, szczególnie optymalizacyjnych, mogłoby źle wpłynąć na rozwój współpracy pomiędzy operatorem a klientem – zaznacza Radosław Łąpieś. 
Podobną opinię prezentuje Anna Galas, Senior Business Development Director FM Logistic Central Europe, zaznaczając, że dopiero po roku epidemii operatorzy logistyczni nauczyli się funkcjonować w nowej rzeczywistości, a największe perturbacje wystąpiły na początku, gdy jeszcze nie było wiadomo, czego się spodziewać. – Nagłe wzrosty wolumenów, zwłaszcza w branży spożywczej i farmaceutycznej, które w FM Logistic musieliśmy obsłużyć z zachowaniem podwyższonych norm bezpieczeństwa, wymagały od nas dużej dyscypliny i mobilizacji. Podołaliśmy jednak temu wyzwaniu i udało nam się wypracować na stałe standardy, które zapewniają ciągłość operacji i najwyższą jakość obsługi, jak np. personel podzielony na niespotykające się ze sobą zespoły, osobne wejścia i wyjścia, większa liczba autobusów dowożących pracowników, dezynfekcja sprzętu po każdej zmianie itp. – tłumaczy Anna Galas. 
W opinii Marcina Zasunia, Global Account Managera GEFCO, każdy operator logistyczny odczuł skutki pandemii w nieco inny sposób. Firmy bliżej związane z branżą motoryzacyjną stanęły w obliczu większych wyzwań w porównaniu do operatorów wyspecjalizowanych w obsłudze branży FMCG czy e-commerce. Drugi kwartał 2020 r., czyli okres pierwszej fali pandemii, był trudny dla każdego. Z kolei w drugim półroczu operatorzy zaczęli odrabiać straty. – W wyniku pandemii spadki obrotów były duże, więc wiele firm przestało koncentrować uwagę na założeniach budżetowych w sprzedaży, a bardziej zaczęło przyglądać się wynikowi EBIDTA. Dla zarządów firm ważną kwestią była restrukturyzacja kosztów, co dawało szanse na utrzymanie zysków na koniec roku. W GEFCO staraliśmy się wykorzystać dywersyfikację portfela klientów. Możliwość współpracy z różnymi branżami, szczególnie tymi mniej dotkniętymi przez pandemię, pomogła nam w prowadzeniu biznesu w najtrudniejszym okresie – wylicza Marcin Zasuń. 
O tym, że pandemia zakłóciła praktycznie wszystkie obszary rzeczywistości, a więc operatorzy logistyczni również nie zostali oszczędzeni, jest przekonany Jerzy Gębski, dyrektor logistyki i rozwoju Enterprise Logistics. Osobną kwestią jest, co podkreśla nasz rozmówca, w jaki sposób odbiło się to na kondycji poszczególnych firm? – Obsługujący e-commerce, o ile mieli odpowiednie zasoby, aby wykorzystać boom na e-handel wywołany przez pandemię, zyskali. Na drugim biegunie znaleźli się operatorzy wyspecja...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy