Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

1 grudnia 2020

NR 6 (Listopad 2020)

Upodabniające się platformy. Ekspert komentuje

87

Jak platformy sprzedażowe rzeczywistości B2C wpływają na funkcjonowanie zakupów B2B? W jakim kierunku marketplace’y rozwijają się i dlaczego? Komentuje dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania.

Jeśli mówi się dzisiaj o e-commerce, to najczęściej myśli się o transakcjach B2C, mimo że ich wartość jest kilkukrotnie mniejsza niż B2B. Wynika to przede wszystkim z tego, że stroną transakcji B2C jest osoba indywidualna, czyli każdy z nas. Poza tym procesy, zwłaszcza logistyczne, są trudniejsze niż w relacjach tylko między firmami. Inna też jest organizacja pracy. 
Portal B2B jest zazwyczaj dostępny dla stałych klientów (obecnych lub nowych), którzy muszą zarejestrować się do platformy sprzedażowej. Klient po zalogowaniu się ma zazwyczaj dostęp do swojej oferty, tj. indywidualnie ustalone ceny, warunki płatności, możliwość samodzielnego zarządzania kontem i automatycznego skompletowania zamówienia na podstawie ostatnich zakupów itp. Natomiast portal B2C jest z założenia otwarty dla wszystkich klientów – zarówno dla instytucjonalnych (mikroprzedsiębiorstw, firm dokonujących zakupów okazjonalnych itp.), jak i indywidualnych. Wszyscy klienci mają zazwyczaj takie same warunki handlowe, które są jednak modyfikowane w zależności od wielkości zakupów (np. po przekroczeniu określonej wartości zakupów klient otrzymuje bezpłatną dostawę lub rabat na kolejne zakupy) lub posiadanej zniżki, np. w postaci specjalnego kodu, karty lojalnościowej itp. Do tego dochodzi jeszcze ustawa o prawach konsumenta, która umożliwia dokonanie zwrotu zakupów dokonanych przez klienta indywidualnego.
Wiele branż (np. materiały budowlane, artykuły elektrotechniczne, BHP) w dużej mierze opiera się na sprzedaży przez kanał B2B, które bazują często na długotrwałych relacjach, osobistych i kontaktach. To się oczywiście zmienia, bo konsumenci, którzy korzystają z handlu elektronicznego w sektorze B2C, coraz częściej zaczynają domagać się podobnej obsługi od swoich dostawców w segmencie B2B. Jest to spowodowane tym, że coraz więcej osób (...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy