Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sieci handlowe inwestują w powierzchnie logistyczne. Jakie oczekiwania przed deweloperami obiektów magazynowych stawia branża retail?

BAZA WIEDZY | 14 marca 2020 | NR 1
57

Sieci handlowe stanowią dziś ok. 40% najemców powierzchni magazynowych w Polsce. Rozwój handlu i rosnące wymagania klientów pociągają za sobą konieczność inwestycji w centra dystrybucyjne. Od lokalnych magazynów obsługujących poszczególne regiony Polski po te liczące ponad 100 tys. m² – dziś przyglądamy się najciekawszym inwestycjom w tej branży.

Specjaliści zgodnie potwierdzają, że sieci handlowe są główną siłą napędową na rynku nieruchomości magazynowych. Nie tylko jest to największa grupa klientów, ale również w ubiegłym roku była najbardziej aktywna.

– Według statystyk odpowiadały one za ok. jedną trzecią całego popytu. Przekłada się to nie tylko na powstawanie dużych centrów dystrybucyjnych w odległości kilkunastu lub kilkudziesięciu kilometrów od miast, ale także mniejszych obiektów położonych bliżej klientów docelowych – mówi Maciej Krawiecki, leasing director 7R.

– Zamożność społeczeństwa polskiego rośnie, czego następstwem jest wzrost sprzedaży detalicznej. A skoro konsumenci coraz więcej kupują, to występuje naturalna potrzeba zabezpieczenia coraz większej ilości towarów i tym samym zwiększenia podaży centrów dystrybucyjnych, i to w zasadzie w każdej branży. Oczywiście potrzeba zwiększonej dystrybucji jest i będzie uzależniona od tempa wzrostu danego sektora.

Przykładowo: kiedy następuje większy konsumpcjonizm, bardzo dynamicznie rozwijają się sieci segmentu odzieżowego. Bogacące się społeczeństwo inwestuje również w nieruchomości, które albo buduje, albo remontuje, co przekłada się na bardzo dobrą kondycję sieci handlowych typu DIY – wystarczy tylko wspomnieć obecną rekordową realizację – 123 tys. m² w podstawie dla Leroy Merlin czy umowę najmu 100 tys. m² przez Castorama Polska. Obserwujemy również duży rozwój dystrybucji przeznaczonej obsłudze realizacji zamówień internetowych, której sprzedaż w porównaniu z tradycyjną rośnie kilkakrotnie szybciej.

Dlatego zwiększa się też komponent e-commerce w samych magazynach – tłumaczy Michał Samborski, development director Panattoni Europe. 

Dwa kierunki

 

Większe zapotrzebowanie na towary to nie jedyny powód rosnących powierzchni centrów dystrybucyjnych. Kolejnymi są nowe możliwości ograniczania kosztów i usprawniania dostaw.

– Od kilku lat silnym trendem, który obserwujemy na rynku nieruchomości logistycznych o profilu dystrybucyjnym, jest konsolidacja. Zamiast w sieci mniejszych nieruchomości zlokalizowanych w całym kraju firmy o zasięgu ogólnopolskim inwestują w jeden lub kilka dużych, centralnych magazynów obsługujących cały region. Taka zmiana siatki dystrybucji ma oczywiście związek z rozwojem infrastruktury drogowej, a co za tym idzie – znacznie szybszym, sprawniejszym i wygodniejszym transportem oraz łatwiejszym dostępem do nowych rynków. W efekcie, zamiast dalej utrzymywać wiele mniejszych, satelitarnych centrów dystrybucyjnych o profilu lokalnym, firmy interesują się większymi obiektami o powierzchni 50-100 tys. m². Jest to trend zapoczątkowany przez sieci spożywcze i tzw. kategorię DIY (ang. Do It Yourself – Zrób to sam), czyli popularne markety budowlane. Nie bez znaczenia jest w tym kontekście również intensywny rozwój sektora e-commerce. Sieci handlowe często łączą tradycyjną i internetową sprzedaż w ramach jednego obiektu, dzięki czemu mogą obniżyć koszty operacyjne i zwiększyć elastyczność dystrybucji – wyjaśnia Michał Czarnecki, vice president, head of leasing and development Prologis w Polsce.

– Nowym i bardzo istotnym trendem na rynku jest powstawanie centrów dystrybucji obsługujących firmy działające w sektorze e-commerce oraz firmy prowadzące sprzedaż dwutorowo – zarówno w tradycyjnych centrach handlowych, jak i online. Rosnące oczekiwania konsumentów, zarówno jeśli chodzi o szeroki wybór towarów, jak i szybkość ich dostawy, sprawiają, że powstające obecnie centra dystrybucji są dużo większe niż jeszcze kilka lat temu. Jest to konieczne, aby umożliwić magazynowanie jak największej liczby produktów i w razie potrzeby ich szybkie dostarczenie do klientów, a także odbiór zwróconych zamówień i ich ponowne wprowadzenie do obrotu – mówi Piotr Bzowski, leasing & development director P3 Logistic Parks w Polsce.

H&M w SEGRO Logistics Park Poznań, Gądki Data rozpoczęcia operacji – maj 2018 r. Obiekt o powierzchni 30 000 m² został wyposażony w nowoczesne oświetlenie wewnętrzne LED, sterowane inteligentnym systemem DALI, oraz w rozwiązania zapewniające większy dostęp do światła dziennego w strefach kompletacji. Głównym czynnikiem decydującym o wyborze lokalizacji w SEGRO Logistics Park Poznań, Gądki było bardzo dobre połączenie z autostradą A2 i drogą ekspresową S11 (fot. SEGRO)

 

 

– Udział sieci handlowych w rynku powierzchni magazynowej systematycznie się zwiększa i dzisiaj sięga blisko 40% (JLL). W tym czasie mogliśmy także zaobserwować zjawisko stopniowego zwiększania powierzchni centrów dystrybucyjnych – jeszcze nie tak dawno temu za duży magazyn uznawano obiekt, który miał w okolicach 50 tys. m². Dzisiaj nie jest niczym dziwnym obiekt o powierzchni 100 tys., a nawet 150 tys. m². Takiej ekspansji sprzyja bardzo dobra koniunktura w handlu – w październiku 2018 r. była na najwyższym poziomie od 5 lat. Perspektywy dla tego rynku są dobre – jak prognozuje OECD, mimo spodziewanego spowolnienia gospodarczego wciąż jego główną siłą napędową będzie konsumpcja prywatna – tłumaczy Bartosz Mierzwiak, managing director Central & Eastern Europe w Logicor.

Od kilku lat silnym trendem, który obserwujemy na rynku nieruchomości logistycznych o profilu dystrybucyjnym, jest konsolidacja.

 

Żabka Polska w MLP Gliwice Data rozpoczęcia operacji – czerwiec 2018 r. Obiekt o powierzchni 24 700 m² znajduje się w Szałszy na terenie gminy Zbrosławice. Obsługuje południe kraju, w szczególności aglomeracje górnośląskie i Kraków. Blisko 23 800 m² przeznaczonych jest na cele magazynowe, w ramach których ok. 4000 m² stanowią chłodnie i mroźnie. Pozostała powierzchnia wykorzystywana jest na potrzeby socjalno-biurowe (fot. Żabka Polska)

 

Z drugiej jednak strony rosnąca presja ekologiczna i wymagania klientów związane z szybkością realizowanych dostaw wymuszają wdrażanie dokładnie przeciwnych rozwiązań.

– Wraz z rosnącymi oczekiwaniami konsumentów sieci handlowe i współpracujące z nimi firmy kurierskie oraz operatorzy logistyczni już dziś stają przed wyzwaniem, jakim jest logistyka ostatniej mili. Aby budować swoją przewagę konkurencyjną i skutecznie rywalizować na rynku, muszą jak najszybciej dostarczać zamówione towary do klientów. Kupujący coraz częściej oczekują dostawy nie tylko następnego dnia, ale nawet w tym samym dniu. Nie jest to możliwe przy prowadzeniu dystrybucji jedynie z dużych magazynów centralnych, w tym celu niezbędne są właśnie mniejsze obiekty dystrybucyjne zlokalizowane w granicach administracyjnych miast. Odpowiedzią na te potrzeby są wprowadzone przez 7R na rynek w ubiegłym roku obiekty 7R City FlexLast Mile Logistic. W ramach sieci w całym kraju powstanie kilkanaście obiektów typu Small Business Unit, które dzięki unikalnemu położeniu umożliwią najemcom szybką dystrybucję ich towarów, a także odbiór zamówień przez kupujących na miejscu – wyjaśnia Maciej Krawiecki.

W zależności od profilu działalności klienta istnieje zapotrzebowanie na wielofunkcyjne magazyny, które zlokalizowane są w pobliżu dużych aglomeracji miejskich i najważniejszych szlaków komunikacyjnych.

 

– Logistyka sieci handlowych w ostatnich latach dąży do maksymalnego skrócenia łańcucha dostaw. Dlatego ekspansja takich podmiotów i otwieranie nowych placówek handlowych wymaga uruchamiania lokalnych centrów dystrybucyjnych obsługujących docelowe rynki. W efekcie widzimy duże zapotrzebowanie sieci handlowych na nowoczesne powierzchnie magazynowe w różnych regionach kraju. Poza dostar...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy