Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sezon na inwestycje
Jak branża KEP inwestowała w 2020 r.?

AKTUALNOŚCI ZE ŚWIATA LOGISTYKI | 4 lutego 2021 | NR 1
9

Nowe sortownie, oddziały, punkty odbioru, połączenia lotnicze – ubiegły rok był bardzo pracowity dla branży KEP. Przerzucenie się klientów na e-zakupy z jednej strony oznaczało jeszcze mocniejszy wiatr w żagle dla firm kurierskich, a z drugiej nie tyle szansę, co konieczność dynamicznego rozwoju. Co więcej, nic nie wskazuje na to, by branża przesyłek kurierskich zamierzała zwalniać tempo.

Już w styczniu ubiegłego roku pojawiła się informacja o budowie centrum logistycznego przez firmę InPost. Tym razem chodziło o obiekt szyty na miarę o powierzchni 9100 m² powstający na terenie parku KJF Park Balice. 

POLECAMY

– Największym wyzwaniem w projekcie było znalezienie odpowiedniego gruntu, w lokalizacji zapewniającej szybki dostęp do różnych części Krakowa. W regionie mamy do czynienia z deficytem gruntów inwestycyjnych – tym bardziej w dobrze skomunikowanych częściach miasta – nie każdy też teren umożliwia realizację inwestycji typu cross-dok. Proklienckie podejście ze strony właściciela KJF Park Balice oraz jasne wymagania najemcy pozwoliły na sprawną realizację inwestycji typu BTS dla firmy InPost – mówił wówczas Tomasz Rąba, Senior Consultant Industrial & Logistic w AXI IMMO – firmie, która doradzała w czasie tej transakcji.

Operator nie zwalniał z resztą tempa przez cały rok i co kilka miesięcy ogłaszał kolejne plany rozbudowy sieci. W marcu dowiedzieliśmy się o powstającej sortowni w Lublinie. Centrum o powierzchni 8100 m² zlokalizowane na terenie Panattoni Park Lublin III dzięki położeniu w sąsiedztwie międzynarodowego portu lotniczego, terminala kolejowego oraz w niedużej odległości od wschodniej granicy Unii Europejskiej ma stwarzać optymalne warunki zarówno dla dystrybucji krajowej, jak i międzynarodowej.

Nawrót pandemii koronawirusa pociągnął za sobą kolejną falę wzrostu wolumenów obsługiwanych przesyłek. Na odpowiedź InPostu nie trzeba było długo czekać. Uruchomił drugą po sortowni w Piotrkowie Trybunalskim centralną sortownię w P3 Logistic Parks Mszczonów. Nowy obiekt o powierzchni 17 300 m² pełni funkcję centrum cross dockowego obsługującego oddziały InPost z całego kraju oraz centrum sortowniczego dla kluczowego rejonu Warszawy. Centrum logistyczne zlokalizowane jest zaledwie 50 km na południowy zachód od Warszawy, wzdłuż drogi ekspresowej S8 i autostrad A2 oraz A1, co pozwala na wydajne i wygodne połączenie logistyczne zarówno z południem i północą, jaki wschodem i zachodem Polski.

Na tym jednak nie zakończyły się plany rozwoju infrastruktury, bo w listopadzie ogłoszono plany kolejnego centrum w Krakowie, które powstanie w parku City Logistics Kraków I przy ul. Cementowej. Nowy obiekt o powierzchni 9040 m² będzie wybudowany przez Panattoni we wrześniu 2021 r. 

W sumie tylko w ubiegłym roku InPost zwiększył powierzchnię sortowni i centrów logistycznych o 61%. Jeszcze bardziej wzrosła liczba flagowych urządzeń tego operatora logistycznego, czyli paczkomatów. Na początku grudnia we Wrocławiu uruchomiono Paczkomat nr 10 000, co oznacza wzrost ich liczby w ciągu roku o ponad 4 tys. Kolejne 3 tys. urządzeń zostało w tym czasie rozbudowanych. 

Filia GLS pod Poznaniem w ub. roku została rozbudowana, a jej przepustowość zwiększyła się dwukrotnie (fot. GLS/Maciej Lulko)

GLS zagęszcza sieć 

Swoją bazę obiektową rozbudowała również firma GLS, która uruchomiła trzy nowe filie – pod Starogardem Gdańskim, na północ od Warszawy w miejscowości Różan koło Ostrołęki oraz w Wodzisławiu Śląskim. W ten sposób dostosowuje swoją infrastrukturę do rosnącego strumienia przesyłek i potrzeb e-commerce.

We wrześniu ub. roku otwarta została nowa filia GLS Poland w Rywałdzie, tuż obok Starogardu Gdańskiego. Obiekt ma 18 bram kurierskich, a jego przepustowość wynosi obecnie ok. 3,5 tys. przesyłek dziennie. Znajduje się w pobliżu węzła drogi krajowej 22 z autostradą A1. Oddział obsługuje okolice Malborka, Tczewa, Skwierzyny czy Elbląga, odciążając filię w Straszynie pod Gdańskiem.

Pod koniec października ruszyła filia w Różanie, ok. 100 km na północ od Warszawy. Obiekt ma powierzchnię ponad 1400 m², został wyposażony w 31 bram kurierskich i docelowo może obsłużyć łącznie ok. 6 tys. paczek dzienne. Jest zlokalizowany w centralnym punkcie między filiami GLS w Warszawie, Białymstoku, Olsztynie, Ełku, Brodnicy i Płocku.

Na początku listopada natomiast wystartowała filia w Wodzisławiu Śląskim, czyli w południowej części woj. śląskiego. Dysponuje 30 bramami kurierskimi. Obiekt ma pow. blisko 1000 m². Zgodnie z prognozami w pierwszym etapie ma obsługiwać ok. 4,5 tys. przesyłek dziennie i przejąć część tras oddziałów w Czeladzi i Bielsku-Białej. Później odciąży też filię w Opolu. Z Wodzisławia kurierzy dotrą do Raciborza, Rybnika, Żor, Jastrzębia-Zdroju, a nawet w okolice Kędzierzyna-Koźla.

W tym roku...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy