Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROJEKTY

19 marca 2020

NR 4 (Lipiec 2019)

Pakowanie bez pudła. Jak opakowania pomagają optymalizować koszty w łańcuchu dostaw?

79

Od jednostkowego opakowania do palety – koszty opakowań w większości firm stanowią istotny element w rachunku ekonomicznym. Tym niemniej wciąż w wielu przypadkach pole do optymalizacji w tym zakresie jest całkiem spore. Często wymaga to zmiany podejścia do samego procesu pakowania, ale zdarza się również, że niewielkie modyfikacje przynoszą bardzo istotne efekty.

Pod pojęciem dobrego opakowania produktu kryje się coraz więcej cech. Co więcej, często są to cechy przeciwstawne. Musi ono maksymalnie zabezpieczać towar, lecz nie utrudniać dostępu klientom. Podróżować wieloetapowym łańcuchem dostaw, a jednocześnie prezentować się atrakcyjnie z zewnątrz. Nie bez znaczenia jest również to, by było dopieszczone marketingowo, ale nie podrażało produktu. Poszczególne elementy mają oczywiście różne znaczenie w różnych branżach, ale nie zmienia to faktu, że optymalizacja opakowań staje się coraz większym wyzwaniem dla firm. 

POLECAMY

Mniej znaczy więcej

Wyzwanie to warto jednak podjąć, chociażby ze względu na drzemiące w nim niejednokrotnie poważne możliwości ograniczenia kosztów. Przekonał się o tym producent rowerów firma Bike Fun International, który dzięki usprawnieniu procesu pakowania przez firmę Smurfit Kappa zaoszczędził rocznie 70 tys. euro. 

Bike Fun International, jeden z wiodących producentów rowerów w Europie, osiągnął wysoki wzrost wynoszący ok. 10% rocznie. Wiedzieli, że muszą zmniejszyć nieefektywność w łańcuchu dostaw, aby nadal szybko się rozwijać. Rozwiązanie zaproponowane im przez Smurfit Kappa znacznie zmniejszyło liczbę specyfikacji opakowań z 18 do 7, co stanowi spadek o 61%. Pomogło to w osiągnięciu podwójnej prędkości pakowania marek premium, co w efekcie przyniosło tak znaczące roczne oszczędności.

Lepsze dopasowanie opakowania do produktu również pozwala na uzyskanie konkretnych korzyści. Arvato SCM Solutions i C&A wspólnie opracowały nowe opakowania na artykuły odzieżowe sprzedawane przez internet. Dotychczas karton był od razu wycięty w odpowiednim rozmiarze, a nowe rozwiązanie pozwala zmniejszyć koszty materiału i dzięki mniejszej ilości transportowanego powietrza zoptymalizować wysyłkę.

Obecnie w nowym projekcie wieko jest mocowane zarówno z tyłu, jak i z przodu kartonu już po jego ułożeniu. Dziurkowany pasek z przodu wieka umożliwia bezproblemowe otwarcie i ponowne zamknięcie paczki w przypadku jej zwrotu.

Dzięki przycinaniu kartonu nie potrzeba już tak dużo materiału wypełniającego, takiego jak np. poduszeczki powietrzne, ponieważ obcięty materiał pozostaje w opakowaniu i sam działa jako wypełniacz. Ponadto innowacyjne wieko pozwala na zredukowanie ilości wykorzystywanego materiału klejącego, gdzie jedynie w przypadku zamykania paczki zwrotnej będzie konieczne zastosowanie taśmy klejącej.

– Pudełka zajmują mniej miejsca w ciężarówce, jeśli zawierają mniej powietrza. Dzięki temu można zredukować ilość transportów towarów o ok. 250 kursów ciężarówek rocznie. Ma to nie tylko pozytywny wpływ na środowisko z uwagi na mniejszą emisję dwutlenku węgla, ale także na konsumentów, ponieważ otrzymują oni mniej materiału pakowanego, który później trzeba wyrzucić – wyjaśnia Michael Sorge, kierownik centrum dystrybucyjnego Arvato w Hannover-Langenhagen. 

Innym przykładem może być firma Scania, która poszukiwała bardziej zrównoważonego i ekonomicznego rozwiązania opakowań dla szyb. Nowe opakowanie musiało zastąpić wiele materiałów opakowaniowych, w tym polistyren i tworzywo sztuczne, oraz uzyskać optymalne wyniki w zakresie załadunku w ramach obecnego łańcucha dostaw. Wymagało to również skutecznej ochrony produktów w przypadku wielu rozmiarów szyb oraz zwiększenia efektywn...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy