Online wchodzi do offline. Rozmowa z Arkadiuszem Kawą, dyrektorem Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania

TEMAT NUMERU

O tym, dlaczego podejście do logistyki e-commerce pt. „to jest małe, to jest trudne” nie ma już racji bytu, podobnie jak jedna z hipotez z pogranicza Apokalipsy, o odpowiedzialności i świadomych zakupach przez internet oraz projektach, które zmieniają nie tylko logistykę e-commerce w Polsce z Arkadiuszem Kawą, dyrektorem Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania, rozmawia Magdalena Libiszewska.

Arkadiusz Kawa


Na ile dojrzałym e-commercowym rynkiem jest już Polska? Raporty branżowe są dość zgodne – większość stwierdza, że logistykę napędza e-commerce.

Handel elektroniczny nie tylko w Polsce, ale na całym świecie rozwija się bardzo dynamicznie, co cieszy. Dynamika jest bardzo duża pomimo tego, że w wielu krajach poziom nasycenia jest spory. Jednak cały czas udział e-handlu w całkowitym handlu jest mniejszy niż połowa. W wielu przypadkach mniejszy niż 25%, a w Polsce według różnych obliczeń jest to raptem 7%. Od strony popytowej – coraz więcej konsumentów deklaruje, że kupuje przez internet. Odzież, obuwie – jeszcze kilka lat temu ich zakup przez internet dla wielu był niewyobrażalny, a obecnie – normalny. Od strony logistycznej nie ma już strategii firmy logistycznej, gdzie e-handel nie byłby wzięty pod uwagę. Obserwuję od blisko 15 lat to, co od strony logistycznej dzieje się w e-commerce. Firmy usługowe porzuciły już podejście „to jest małe, to jest trudne”. Chwilę przed naszą rozmową otrzymaliśmy zapytanie ofertowe dotyczące projektu magazynu dla usługi fulfillmentu. Do Instytutu trafia coraz więcej zapytań o przeprowadzenie audytu, opracowanie projektu magazynu obsługującego handel internetowy, w części lub całości.
Coraz więcej śmiałych decyzji podejmują sprzedawcy internetowi. Jeszcze kilka lat temu na rynku mieliśmy tzw. czystych graczy – czyli tych, którzy sprzedają przez internet albo platformy sprzedażowe, takie jak Allegro. Obecnie sklepy int...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy