Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

1 października 2020

NR 4 (Wrzesień 2020)

O krok przed klientem. Jak być gotowym na wysyłkę towaru, który jeszcze nie został zamówiony?

0 269

Przewidywanie popytu zanim jeszcze klienci podejmą decyzje zakupowe ma być możliwe dzięki sztucznej inteligencji, analizie Big Data i uczeniu maszynowemu. Jak wynika z badań firmy Ericsson „Droga do logistyki wyprzedzającej”, 67% przedstawicieli branży logistycznej twierdzi, że w ciągu najbliższych 5 lat będzie wykorzystywać sztuczną inteligencję i analizę danych w celu dopasowania potrzeb logistycznych do możliwości operacyjnych, a 19% już to w pewnym stopniu robi.

Założenia logistyki wyprzedzającej jeszcze do niedawna mogły kojarzyć się z filmami science fiction. W tym systemie możliwe jest bowiem prognozowanie popytu na produkty i usługi zanim jeszcze klienci podejmą decyzje zakupowe. Dzięki logistyce wyprzedzającej dostawy towarów mogą być uruchamiane proaktywnie. Z kolei ulepszony czas planowania pozwala na bardziej efektywny i zrównoważony wybór metod transportu, np. wykorzystanie okresów niskiego natężenia ruchu czy też optymalny załadunek towarów. Wszystko opiera się na szerokiej analizie danych sprzedażowych, rynkowych oraz działań konkurencji czy informacji z lokalnego i globalnego środowiska ekonomicznego. 

POLECAMY

Kto jest gotowy?

Wszystko to staje się możliwe dzięki rozwojowi techniki. Pojawia się jednak pytanie, czy sektor logistyczny będzie gotowy do podjęcia niezbędnych kroków, takich jak połączenie wszystkich systemów i wymiana informacji między wszystkimi stronami, aby umożliwić logistykę wyprzedzającą? W jakim stopniu wzrost wydajności zwiększy przejrzystość w sektorze, który obecnie charakteryzuje się działaniami zorientowanymi na silosy? 
Mimo to 64% respondentów biorących udział w badaniu firmy Ericsson twierdzi, że w ciągu najbliższych 3-5 lat wprowadzi transport towarów z wyprzedzeniem. Jak wynika z raportu, logistyki wyprzedzającej nie można jeszcze uznać za powszechnie stosowaną, ale istnieją wczesne próby rozwoju branży logistycznej w tym kierunku.
Jak powiedział Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson: „Dystrybucja towarów z wyprzedzeniem będzie możliwa dzięki połączeniu technologii internetu rzeczy, sztucznej inteligencji oraz komunikacji w czasie rzeczywistym w standardzie 5G. Logistykę wyprzedzającą należy postrzegać jako coś więcej niż tylko odchudzoną, zoptymalizowaną kosztowo dostawę towarów just-in-time. Prawdziwie wyprzedzający przepływ logistyczny powinien obsłużyć ogromne globalne zmiany zarówno w nawykach konsumpcyjnych, jak i w kwestii dostaw. Wprowadzenie takiego systemu logistycznego będzie wymagało od rynku zmiany podejścia i większej otwartości na współpracę między konkurentami”.
Z drugiej strony taki system mógłby nawet umożliwić wymianę informacji i współpracę między konkurentami, minimalizując obciążenie związane z dodatkową przestrzenią magazynową poprzez jej dzielenie, a nie dublowanie. Być może mogłoby to nawet stać się kluczowym bodźcem do stworzenia przejrzystego ekosystemu, który umożliwiałby wymianę informacji.

Ważne magazyny

Przeprowadzone przez firmę Ericsson badanie opiera się na opinii ponad 1900 osób związanych z branżą logistyczną z Chin, Niemiec, Szwecji i USA. Zostało przeprowadzone w momencie wybuchu pandemii. 
Wynika z niego m.in., że 86% firm planuje korzystać z magazynowania na żądanie w ciągu najbliższych trzech-pięciu lat. Oznacza to, że magazyny będą nadal potrzebne, ale niekoniecznie firmy muszą je mieć u siebie. Bez wątpienia centra logistyczne i magazyny będą nadal istotnym elementem przyszłego systemu logistycznego. W niektórych centrach realizacji zamówień, takich jak te należące do Amazon i dostawcy rozwiązań firmy ShipBob z Chicago, stosuje się już pewien poziom działań wyprzedzających. ShipBob ma wbudowane narzędzia cyfrowe w swoim rozwiązaniu do realizacji zamówień, śledzące kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) dla wszystkich swoich klientów (którzy zazwyczaj są sprzedawcami internetowymi). Dzięki temu ShipBob może przewidzieć np. gwałtowne wzrosty sprzedaży, a następnie doradzić klientom najlepszy sposób działania. Najlepszym rozwiązaniem może być odpowiednie zwiększenie produkcji lub alternatywnie przeniesienie zapasów między centrami logistycznymi w całych Stanach Zjednoczonych, jeśli przewiduje się, że sprzedaż wzrośnie w określonej części kraju, a spadnie w innych.
Jednak aby logistyka wyprzedzająca mogła się rozwinąć, potrzeba przede wszystkim łączności i komunikacji w całym łańcuchu logistycznym. Rozwijająca się technika powoli zaczyna to umożliwiać.  Bezprzewodowa łączność komórkowa 5G w czasie rzeczywistym może zapewnić odpowiednie warunki technologiczne niezbędne do stworzenia kompleksowego rozwiązania. W zależności od potrzeb centra logistyczne i magazynowe można wzbogacić o lokalne rozwiązania w zakresie łączności, takie jak prywatne sieci 5G. Technologie internetu rzeczy lub technologie bliskiego zasięgu, takie jak Bluetooth, mogą zapewnić ekonomiczną i energooszczędną komunikację między wieloma czujnikami i urządzeniami stosowanymi zarówno w przestrzeniach magazynowych, jak i wewnątrz pojazdów. Na tych technologiach opierać się mogą skanery towarów podczas rejestrowania przepływu palet czy kontenerów na każdym etapie łańcucha dostaw. Sprzęt wideo do rozpoznawani...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy