Nowe podejście do pakowania. Raport DHL na temat przyszłości opakowań w branży logistycznej

TEMAT NUMERU

Odpady opakowaniowe stanowią obecnie jedno z najpoważniejszych wyzwań dla środowiska. We wszystkich sektorach rynku firmy poszukują bardziej ekologicznych środków do przeprowadzania operacji logistycznych. Konieczne jest ponowne przemyślenie działań związanych z opakowaniami z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju. Celem autorów raportu „Rethinking Packaging” opublikowanego przez firmę DHL było udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące trendów, które powodują zmiany w myśleniu o opakowaniach i innowacji opakowaniowych, które będą kształtować najbliższą przyszłość branży logistycznej. 

Specjaliści z firmy DHL skupili się na zmieniającej się roli opakowań wtórnych i innowacjach wprowadzanych na rynek w celu sprostania nowym wyzwaniom. Jako opakowanie wtórne rozumiana jest tutaj zewnętrzna warstwa oraz materiał wypełniający przeznaczone do przechowywania wielu opakowań podstawowych i utrzymania ich oryginalnego stanu (np. karton zawierający wiele butelek wina).

Trendy zmian

Współczesne opakowania muszą sprostać zmieniającym się wymaganiom klientów. Główne kierunki przeprowadzanych testów są związane z rosnącym znaczeniem handlu elektronicznego i dostaw bezpośrednio do konsumenta, coraz większym naciskiem na wygodę pakowania i doświadczenie klienta końcowego, ale również kwestiami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju, zmniejszeniem ilości odpadów i wyeliminowaniem zanieczyszczeń z materiałów opakowaniowych.

Biorąc pod uwagę wymogi handlu elektronicznego, nie można pominąć faktu, że przesyłka e-commerce jest poddawana operacjom logistycznym 20 razy częściej podczas podróży z centrum dystrybucyjnego do domu konsumenta, niż gdy jest transportowana na palecie do sklepu detalicznego. Ponieważ każdy z punktów obsługi paczki stanowi okazję do upuszczenia lub uszkodzenia produktu, łańcuchy e-commerce stawiają znacznie wyższe wymagania w zakresie wytrzymałości opakowania i ochrony produktu. Podczas gdy sprzedawcy detaliczni zwykle wymagają przetestowania opakowania pod pięcioma różnymi kątami, to np. wiodący sprzedawcy online proszą o 18 osobnych testów upuszczania przesyłki.

Właściciele sklepów internetowych uwolnieni od potrzeby ochrony produktów przed kradzieżami w placówkach stacjonarnych zachęcają do opracowywania projektów opakowań, w których priorytetem jest dostęp przy minimalnym wysiłku. Wytyczne Amazon dotyczące certyfikacji opakowań promują np. koncepcję „opakowań bez frustracji”, która wymaga, aby opakowania były łatwo dostępne, nadające się do recyklingu i zaprojektowane w taki sposób, aby zminimalizować ilość odpadów. Firma twierdzi, że od czasu rozpoczęcia programu w 2008 r. wytyczne dotyczące opakowań wyeliminowały 180 000 t opakowań, w tym 307 mln pudeł, z łańcucha dostaw.

Wyzwanie dla środowiska

Dzisiejsze systemy pakowania mają znaczący wpływ na środowisko. Na przykład analiza paczek e-commerce pokazuje, że ok. 24% ich objętości to pusta przestrzeń. W branży fast fashion liczba ta jest jeszcze wyższa ze względu na brak sztywności strukturalnej odzież...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy