Dołącz do czytelników
Brak wyników

ZARZĄDZANIE

20 października 2022

NR 5 (Wrzesień 2022)

Moda kosztuje i… wymaga - Branżowa specyfika

0 84

Branża fashion stawia specyficzne wymagania zarówno przed przewoźnikami, jak i obsługującymi ją operatorami logistycznymi. Rynek odzieżowy jest dość złożony. Nie zawsze dla składowania konkretnego rodzaju towaru przydatne okazują się typowe regały, nie zawsze też dla przewiezienia konkretnego ładunku optymalne są typowe nadwozia czy standardowe naczepy. Bywa, że trzeba zastosować wyspecjalizowane rozwiązania.     

Rynek artykułów odzieżowych kojarzony jest zazwyczaj z galeriami handlowymi, hurtowniami, a w ostatnich latach coraz bardziej również ze sprzedażą internetową. To ona sprawia, że rośnie presja na skrócenie czasu dostawy towarów do ostatecznych odbiorców, połączona z dążeniem do redukcji kosztów dystrybucji. 

POLECAMY

Proces obsługi logistycznej sektora odzieżowego determinuje szereg cech specyficznych dla branży. Kompleksowe usługi logistyczne dla branży fashion w istocie obejmują coraz częściej: usługi magazynowe: rozwiązania magazynowe dla różnych grup produktowych, regały, półki, wieszaki; kompletację zleceń do klientów indywidualnych, a także usługi wartości dodanej (VAS): składanie, etykietowanie, tworzenie pakietów, personalizacja, dokładanie ulotek, próbek; dystrybucję: transport paletowy, LTL, FTL, zarządzanie transportem do klienta, logistykę zwrotów (obsługa zwrotów, kontrola jakości, odświeżanie, prasowanie, pranie, utylizacja), wykorzystanie rozwiązań IT, w tym inteligentne zarządzanie magazynem, zabezpieczenia antykradzieżowe. 

Lista szczególnych potrzeb

Dla popularnej „odzieżówki” charakterystyczne są duże wahania popytu w ciągu roku, sezonowość (okresowe wymiany asortymentu) i modowość. Magazyn w okresie wzrostu sprzedaży musi kilkakrotnie zwiększyć swoją wydajność, zachowując odpowiednią jakość procesów. W rzadko której branży występuje tak olbrzymie zróżnicowanie rozmiarowe, tak szeroka jest też gama kolorystyczna. Nawet w przypadku dużych placówek handlu detalicznego zamówienia kilku sztuk konkretnego fasonu, w danym rozmiarze i kolorze to... całkiem sporo. Charakterystyczne jest skracanie cykli życia produktu, kolekcje wymieniane są coraz częściej i są coraz bardziej zróżnicowane. Ta specyfika powoduje właśnie, że w tej branży tak istotne jest, by właściwy produkt był we właściwym miejscu, we właściwym czasie, najkorzystniejszym dla sprzedaży (jeśli towaru nie uda się szybko sprzedać, rzadko wraca do magazynu, częściej jest przeceniany). Dla przewoźników ważne jest szczególnie duże rozproszenie punktów dostaw oraz konieczność realizowania ich w dokładnie określonym czasie, który narzucają placówki handlowe. Wiele dostaw odzieży odbywa się poza normalnymi godzinami pracy handlu, nierzadko w godzinach wieczornych czy nocnych. Operator ma do wykonania sporo „papierkowych” czynności, ale ważniejsze są operacje magazynowe, związane z przygotowaniem towaru do wysyłki. Specjaliści z Rhenus Logistics zwracają uwagę na to, jak istotną rolę w kształtowaniu sprzedaży odzieży ma m.in. pogoda.  

Logistyka branży odzieżowej różni się w zależności od kanału sprzedaży i skali projektu. Sezonowość powoduje, że zwłaszcza wiosną i jesienią mamy do czynienia z olbrzymimi wzrostami zamówień. Specyfiką branży jest też duża (dochodzi do 60%) ilość zwrotów. Konieczne jest zapewnienie odpowiedniej liczby osób, które są w stanie podołać obsłudze zwrotów. Specjaliści i-Systems potwierdzają, że swobodna realizacja zwrotów, reklamacji i wymiany to jedna z kluczowych cech wielokanałowości. Ich zdaniem, nie tylko możliwość zakupu w różnych kanałach sprzedaży buduje w oczach konsumenta zaufanie do marki. Według raportu przygotowanego przez HRC Advisory, sposób postępowania ze zwrotami, zarządzanie nimi, stanowi jedno z głównych wyzwań dla e-commerce. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez GfK Polonia, w którym 96% ankietowanych stwierdziło, że chciałoby mieć możliwość zwrotu w sklepie stacjonarnym towaru zakupionego w sklepie internetowym. Niezbędne są do tego systemy IT, nowoczesne rozwiązania magazynowe, a także centra ułatwiające zwrot zamówionych towarów i ich ponowne wprowadzenie do sprzedaży. 

Skłonność do dokonywania zwrotów produktów rośnie szczególnie w kanale elektronicznym. To konsekwencje rozwoju idei omnichannel, polegającej m.in. na tym, że online można składać reklamacje dla towarów zakupionych w tradycyjnym punkcie czy zwrócić internetowy zakup w pobliskiej galerii. Problemem dla niektórych dostawców odzieży, w tym operatorów logistycznych, jest aktualizacja stanów magazynowych, która w niektórych przypadkach odbywa się kilka razy dziennie. 

Operatorzy logistyczni przygotowują specjalne rozwiązania, np. w portfolio Fiege są takie marki, jak: Zalando, Esprit, Mango i Deichmann, a z myślą o obsłudze zwrotów powstał obiekt w Zielonej Górze. W Omnipacku zwracają uwagę również na nierzadką potrzebę personalizacji paczek (m.in. pakowanie okolicznościowe). Generalnie zresztą na rynku jest coraz więcej firm deklarujących gotowość kompleksowej obsługi sektora, w tym składowania, przygotowania do wysyłki, transportu, ale także usług pralniczych czy szwalniczych (związane z obsługą zwrotów, dzięki któremu można przygotować zwrócony produkt do ponownej sprzedaży). W każdym przypadku logistycy i transportowcy muszą działać elastycznie. Przedstawiciele Rhenus podkreślają, że wprowadzenie nowej kolekcji to tylko jeden z aspektów wpływających na dynamikę pracy magazynu. Innymi istotnymi są: dostosowanie kolekcji do sezonu i wpasowanie kolekcji w aktualne trendy panujące na rynku. Ostatecznie to klient decyduje o zakupie i to jemu należy podporządkować procesy logistyczne.

Indywidualne podejście i… certyfikacja

Logistyka dla branży odzieżowej wymaga indywidualnego podejścia, a projekty logistyczne dla fashion trudno integrować w ramach magazynów typu multiuser dla innych branż, ponieważ warunki składowania ubrań powinny minimalizować ryzyko zakurzenia, zawilgocenia czy też przejęcia obcych zapachów. Najczęściej są to rozwiązania indywidualne dla branży.

W Hellmann Worldwide Logistics zwraca się uwagę na to, jak ważne są certyfikowane procesy dla branży mody, a usługi dodane operatora, np. kontrola jakości, przetwarzanie danych, magazynowanie oraz pick & pack w połączeniu z RFID, pozwalają firmie skoncentrować się na jej działalności podstawowej.

Ważna w branży jest szybka wymiana dokumentów. Umożliwia to np. EDI (Electronic Data Interchange). To nic innego jak elektroniczne przesyłanie danych handlowych oraz innych dokumentów,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy