Magazyn tuż obok klienta. Jakie magazyny są poszukiwane dla obsługi logistyki ostatniej mili?

TEMAT NUMERU

Według reportu Gemius „E-commerce w Polsce 2018" 32% Polaków robiących zakupy w internecie zwiększyłoby ich częstotliwość, gdyby otrzymali możliwość szybszej dostawy. Coraz częściej oczekiwania klientów dotyczą dostarczenia towaru jeszcze tego samego dnia, najlepiej w ściśle określonym oknie czasowym. Wszystko to powoduje, że magazyny muszą przenosić się coraz bliżej klientów, a często pełnić również inne funkcje niż tylko sortowanie przesyłek.

Z jednej strony presja jak najszybszej dostawy, z drugiej coraz większe ograniczenia transportu w centrach miast – oto rzeczywistość, z którą muszą radzić sobie logistycy, planując dostawy ostatniej mili. Presja ta szczególnie wyraźnie widoczna jest w sektorze e-commerce, gdzie przewaga konkurencyjna budowana na bazie szybkiej dostawy może mieć fundamentalne znaczenie. Nic dziwnego, że bardzo duże znaczenie ma w takim przypadku lokalizacja magazynu. Im bliżej klienta, tym łatwiej do niego dotrzeć nawet jeszcze tego samego dnia.

– Osoby odpowiedzialne za logistykę i rozwój e-commerce już od jakiegoś czasu identyfikują jako jedne z głównych trendów magazynowych w Polsce zarówno małe jednostki magazynowe w granicach miast, jak i konieczność sprostania wyzwaniu bliskości klienta końcowego. Polscy klienci należą do jednych z najbardziej niecierpliwych w Europie, stąd SBU (Small Business Unit) położony w pobliżu miejskiej aglomeracji to idealny element strategii rozwoju firm. W pierwszej kolejności moduły takie powstawać będą, a nawet już powstają, w największych aglomeracjach (Warszawa, Łódź, Wrocław, Gdańsk, Szczecin), ale z pewnością będą dobrym pomysłem w takich lokalizacjach, jak Białystok, Częstochowa, Bydgoszcz, Rzeszów czy Toruń – mówi Damian Kołata, associate Industrial & Logistics Agency z Cushman & Wakefield.

Tuż za rogiem

Magazyny tego typu cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wszędzie tam, gdzie konieczna jest realizacja dostaw wewnątrz dużych aglomeracji. W tym przypadku im bliżej finalnego odbiorcy znajdzie się magazyn, tym lepiej. – Dziś obowiązujący jest już pogląd, że magazyny dla obsługi ostatniej mili w drodze do finalnego klienta będą odpowiadać na zapotrzebowanie wygenerowane przez szybko zmieniające się oczekiwania klientów kupujących w kanale e-commerce. Sztandarową tego ilustracją jest choćby magazyn Amazona w centrum Manhattanu.

Umożliwia on dostawy zamówień do godziny od ich złożenia. Magazyn jest na piątym piętrze budynku biurowego. Ten skrajny przykład pokazuje, że myślenie o skracaniu czasu realizacji zamówienia, w tym...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy