Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

15 marca 2020

NR 2 (Marzec 2019)

Logistyka pod wiatr. Jaki wpływ ma coraz bardziej nieprzewidywalna pogoda na funkcjonowanie łańcuchów dostaw?

102

Nawałnice, powodzie, huragany potrafią skutecznie sparaliżować każdy łańcuch dostaw. Jednak nie tylko te gwałtowne zjawiska mają duży wpływ na logistykę. Coraz częściej odczuwalne stają się zmiany klimatu, które następują stopniowo i niemal niezauważalnie. Rosnąca temperatura, obniżający się poziom wód czy coraz większa siła wiatru wyraźnie odciskają swoje piętno na sektorze transportowym, przynosząc nowe wyzwania, które wymuszają zmianę dotychczasowego podejścia.

Wybuch wulkanu Eyjafjallajökull na Islandii w 2010 r. uziemił niemal połowę, czyli ok. 95 000 lotów w całej Europie. Choć zdarzenie to było lokalną klęską żywiołową, to wskazuje na podatność naszego systemu transportowego na skutki wykraczające daleko poza lokalne oddziaływania. Ekstremalne zjawiska pogodowe wywołane zmianami klimatu mogą prowadzić do podobnych sytuacji, w których lokalne wydarzenia mogą mieć poważny wpływ na regiony, a nawet kraje od nich oddalone. 

POLECAMY

– Gdy w 2010 r. z powodu erupcji wulkanu na Islandii nastąpiły utrudnienia w ruchu lotniczym, DB Schenker utworzył specjalny sztab, który przeorganizował dostawy. Zorganizowano m.in. loty czarterowe do wybrzeży Europy, a potem transport drogą lądową, dzięki czemu udało się w dużym stopniu ograniczyć opóźnienia – mówi Piotr Gola, szef zespołu zarządzania rozwojem produktów w DB Schenker.

Ryzyko wkalkulowane

Takie sytuacje, choć bardzo trudne do przewidzenia, muszą być brane pod uwagę zarówno w czasie projektowania, jak i obsługi łańcuchów dostaw. Zwłaszcza gdy ich struktura jest rozległa.

– Wszyscy pamiętamy orkan Ksawery, który unieruchomił wiele pociągów w Europie i spowodował liczne straty w infrastrukturze kolejowej – przypomina Piotr Gola. - W zeszłym roku poważne szkody wyrządziły powodzie w północnych Chinach, na skutek których ruch kolejowy został wstrzymany. Opady deszczu lub śniegu w miejscach i czasie, w którym normalnie się ich nie spodziewamy, potrafią wpłynąć negatywnie lub zupełnie zablokować realizację dostaw. Przykładem są ogromne ulewy we Francji w 2018 r. lub opady śniegu w Hiszpanii, które mocno ograniczyły możliwości transportu – przypomina Piotr Gola.

Każdy z tych czynników miał poważny wpływ nie tylko na lokalne dostawy na danym rynku, ale na funkcjonowanie wielu globalnych łańcuchów dostaw. Zakłócenia i opóźnienia oraz związane z tym dodatkowe koszty były odczuwalne dla firm działających tysiące kilometrów od tych wydarzeń. 

Z dnia na dzień

Ale zmieniający się klimat to nie tylko ekstremalne zjawiska, które pojawiają się nagle, trwają krótko i trudno je przewidzieć. To również zmiany na co dzień niezauważalne. Stopniowy wzrost temperatury, zmiana charakterystyki opadów czy siły wiatru – wpływ tych elementów coraz częściej staje się widoczny w funkcjonowaniu globalnej i lokalnej logistyki.

– Patrząc na transport drogowy, najbardziej prozaicznym przykładem zakłóceń jest problem z uruchomieniem aut w bardzo niskiej temperaturze. Przeciwdziałają temu systemy ogrzewania postojowego, jednak nie są jeszcze bardzo szeroko dostępne oraz zwiększają koszty łańcucha dostaw. Przedłużające się upały powodują zwiększone zapotrzebowanie na spożycie napojów. Następstwem są tzw. szczyty przewozowe oraz wzmożone zapotrzebowanie na środki transportu, których liczba jest ograniczona. Efektem może być wzrost cen przewozu oraz problemy z terminowością dostaw – wyjaśnia Piotr Gola.

– Z punktu widzenia Fresh Logistics, operatora, dla którego kluczowym elementem usług jest kontrolowanie temperatury i dbałość o bezpieczeństwo żywności, to właśnie czynniki pogodowe, wywołane zmianami klimatu, związane z temperaturą, będą wywoływały szczególne zagrożenia. Zmiany klimatyczne zwiększyły amplitudę temperatur w Polsce. Z jednej strony mamy bardzo upalne i długie lato, a z drugiej jeszcze kilka lat temu mieliśmy ekstremalnie mroźne zimy – mówi Antoni Zbytniewski, key account manager Fresh Logistics Polska w Grupie Raben.

Norbert Kręcicki, dyrektor marketingu UPS Polska

W UPS planujemy z wyprzedzeniem, także w kontekście nieprzewidzianych okoliczności, które mogą się pojawić. Kluczowym elementem z naszego punktu widzenia są warunki pogodowe. W UPS Airlines działa zespół 5 meteorologów, którzy stale monitorują warunki atmosferyczne na całym świecie. Dzięki ich analizom UPS może dostosowywać swoją sieć logistyczną na wypadek nieoczekiwanych zjawisk pogodowych. Huragany, erupcje wulkanów czy wichury mogą stanowić pewne utrudnienie, jako że każdego dnia przewozimy ponad 20 mln przesyłek z różnych zakątków świata. Na podstawie analiz przygotowanych przez meteorologów nasi eksperci z zakresu planowania interwencyjnego zmieniają...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy