Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROJEKTY

4 marca 2020

NR 6 (Listopad 2019)

Kurierzy na fali inwestycji. Jak branża KEP rozbudowała swoje zaplecze logistyczne w Polsce?

114

Nowe sortownie, magazyny, rozbudowywane terminale i place manewrowe oraz automatyzacja procesów – tak wygląda dziś rozwój infrastruktury w branży przesyłek pocztowych i kurierskich. Tylko w tym roku praktycznie każda firma kurierska uruchomiła kilka nowych i rozbudowała istniejące obiekty. Rozwój handlu elektronicznego napędza tę branżę jak nigdy dotąd. Szacuje się, że za cztery lata wartość rynku KEP i usług logistycznych w Polsce wyniesie 10 mld zł. 

Na początku listopada firma InPost podpisała umowę z deweloperem P3 na wynajem ponad 6150 m² powierzchni magazynowo-biurowej w parku P3 Piotrków. Magazyn będzie przeznaczony do prowadzenia nowej usługi logistycznej w ofercie operatora skierowanej do klientów z branży e-commerce – InPost Fulfillment.

POLECAMY

– Wprowadzając nową usługę, chcemy – pod jednym dachem – zaoferować branży e-commerce nową jakość: od magazynowania, przez konfekcjonowanie, do błyskawicznej dostawy do Paczkomatu® lub przez Kuriera InPost. Chcemy zdjąć z branży e-commerce konieczność zajmowania się logistyką, a przez konkurencyjne ceny jesteśmy w stanie zaproponować spadek kosztów operacyjnych nawet o 10-30%, dzięki współdzieleniu zasobów i efektowi skali. Korzystający z naszej usługi Fulfillment mogą się skupić wyłącznie na rozwijaniu swojego biznesu, logistykę zostawiając specjalistom z InPost – mówi Rafał Brzoska, prezes InPost.

Sieć stale rośnie

To już kolejna umowa między firmami podpisana w ostatnich miesiącach. Na początku października została zakończona rozbudowa głównej sortowni InPost w Parku P3 Piotrków, dzięki której powierzchnia obiektu powiększyła się o 3109 m² i wynosi obecnie ponad 18 400 m². 

W czterech centrach dystrybucyjnych Panattoni Europe InPost wynajmie z kolei ponad 21 000 m² powierzchni. W Toruniu, Bydgoszczy, Szczecinie oraz Opolu znajdą się sortownie obsługujące rosnącą liczbę przesyłek do Paczkomatów® InPost oraz dostarczanych przez InPost Kurier. Rozpoczęcie prac sortowni planowane jest na pierwszy kwartał 2020 r.

Tym samym InPost będzie dysponować już 8 centrami logistycznymi: czterema nowymi powierzchniami Panattoni Europe, dotychczasową, rozbudowaną centralną sortownią w parku magazynowym P3 Piotrków, dwiema sortowniami w nowych parkach logistycznych – 7R Park Sosnowiec oraz 7R Park Warszawa, a także nowoczesnym obiektem w parku logistycznym MLP Poznań West. Pozostali gracze na rynku KEP nie pozostają w tyle. Hillwood Polska buduje w Rudzie Śląskiej kurierski terminal przeładunkowy dla firmy DPD. Hala zajmie ponad 11 000 m², z możliwością jej dalszej rozbudowy.

– W tym roku powstały nowe obiekty w Stalowej Woli, Kaliszu i Słupsku, dodatkowo powiększyliśmy nasze oddziały w Tarnowie i Warszawie. W lutym 2019 r. pełną wydajność osiągnęła oddana pod koniec 2018 r. sortownia w Parzniewie, która obsługuje przepływy przesyłek w aglomeracji warszawskiej oraz w Polsce północnowschodniej. Bardziej racjonalne i krótsze połączenia między wydajną i nowoczesną sortownią regionalną a oddziałami przyspieszają doręczenia, obniżają koszty transportu i redukują emisję CO₂. W planach mamy dalszy rozwój obiektów oraz budowę nowych w celu usprawnienia operacji logistycznych – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

W październiku Panattoni Europe ukończył blisko 17 000 m² powierzchni dla DHL Parcel Polska. Składają się na nią dwa centra dystrybucyjne obsługujące e-commerce, które powstały w regionie warszawskim. Oba zostały całkowicie zautomatyzowane.

– Automatyzacja to bardzo istotny kierunek w rozwoju obszaru operacyjnego w DHL Parcel Polska. Sorter, który obsługuje obiekt, to jedno z najnowocześniejszych w Europie urządzeń tego typu. Dzięki zastosowaniu unikalnych systemów operacyjnych i wykorzystaniu zaawansowanego shoe-sortera najnowszej generacji WA2 i WA3 są przykładami obiektów w pełni zautomatyzowanych. W obu obiektach zastosowaliśmy automatyczne urządzenia sortujące dopasowane do gabarytów przesyłek, z funkcją mierzenia i ważenia z wykorzystaniem obrazu wideo. Najnowocześniejsze sortery, z jakich korzystamy, umożliwiają nam już nie tylko precyzyjne sortowanie przesyłek na podstawie danych adresowych. Przy odpowiednim zaprogramowaniu procesu możemy także wykorzystać pozostałe informacje o przesyłce widniejące w systemie. W ostatnim czasie w każdej sortowni przesyłek uruchomiliśmy dodatkowe urządzenia, wyspecjalizowane w obsłudze paczek o małych gabarytach – wyjaśnia Magdalena Bugajło, dyrektor ds. komunikacji i PR w DHL Parcel. GLS również intensywnie rozwija swoją sieć. W tym roku otworzył filie w Bielawie i Tarnobrzegu, ale to nie wszystkie inwestycje.

– Zakres inwestycji GLS Poland w infrastrukturę jest naprawdę szeroki. Część z nich została już zakończona, część jest w trakcie realizacji, inne planujemy. W Warszawie rozbudowaliśmy istniejącą technologię taśmociągów oraz rozwinęliśmy funkcję regionalnej sortowni. W wybranych filiach rozbudowujemy istniejącą technologię taśmociągów, a także powiększamy powierzchnię manewrową lub rozbudowujemy halę magazynową. Rozbudowę infrastruktury bazowej traktujemy jako jeden z priorytetów w ramach naszej strategii rozwoju. Gęsta i sprawnie działająca sieć pozwala nam z powodzeniem odpowiadać na oczekiwania rynku. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom logistycznym, które stale udoskonalamy, a także odpowiedniej lokalizacji, doręczenia i odbiory przebiegają jeszcze sprawniej. Dodam, że w ubiegłym roku uruchomiliśmy swoje największe centrum dystrybucji przesyłek w Polsce, które jest w stanie obsłużyć średnio 80 tys. paczek dziennie. Jest zlokalizowane w Wypędach pod Warszawą, z bardzo dobrym dostępem do sieci autostrad i dróg szybkiego ruchu – mówi Małgorzata Markowska, marketing manager GLS Poland.

Dotrzymać kroku

Swoją sieć stale rozwijają zarówno firmy kurierskie działające na polskim rynku, jak i Poczta Polska. W listopadzie krakowska sortownia zyskała nową halę w Niepołomicach. Jest to element budowanej p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy