Dołącz do czytelników
Brak wyników

KPI pod szczególnym nadzorem. Które z kluczowych wskaźników efektywności warto monitorować szczególnie uważnie w czasie kryzysu?

AKTUALNOŚCI ZE ŚWIATA LOGISTYKI | 4 czerwca 2020 | NR 3
42

Na przełomie maja i czerwca br. jesteśmy na trzecim etapie tzw. odmrażania gospodarki. Wiele firm skorzystało lub będzie korzystać z kolejnych wersji tarcz antykryzysowych zaproponowanych przez rząd. Można dyskutować o jakości i wielkości kolejnych programów pomocowych, natomiast nie można zapominać o tym, że każdy kryzys można wykorzystać do optymalizacji własnych procesów. Szczególną uwagę należy zwrócić na koszty logistyki.

W tym artykule skupię się na wskaźnikach istotnych z punktu widzenia logistyki przedsiębiorstwa. Nie należy przy tym zapominać, że dla prawidłowego funkcjonowania firmy w kryzysie równie ważne są pozostałe działania. Zarządzanie należnościami i zobowiązaniami, przegląd aktualnie prowadzonych działań marketingowych, szybka i prawidłowa ocena rozwiązań pomocowych i ich wykorzystanie, a także wiele innych czynników, których monitorowanie i poprawa pozwoli firmie przetrwać kryzys. 
Przyjrzyjmy się więc następującym wskaźnikom:

  1. Wartość zapasów w stosunku do sprzedaży. Większość przedsiębiorstw musi się borykać z obniżoną sprzedażą lub mniejszą marżowością. Równocześnie potrzebują poprawić cash flow, więc zamrażanie pieniędzy w zapasie jest nieuzasadnione. Wyjątkiem są dobra szybko zbywalne w tym czasie, tj. e-grocery lub dystrybucja środków dezynfekujących czy ochrony indywidualnej.
  2. Koszt transportu na linię zmówienia. Niezależnie od tego, czy korzystamy z transportu własnego, czy też pośrednictwa firm spedycyjnych, warto się przyjrzeć aktualnie generowanym kosztom. W przypadku transportu własnego możemy przeanalizować możliwości połączenia, ograniczenia lub wyłączenia poszczególnych aut lub kierunków. Korzystając z firm spedycyjnych, możemy przeanalizować umowy pod kątem zadeklarowanych minimalnych wypełnień (dopłaty za niewypełnienie) lub godzin odjazdów poszczególnych aut (ponieważ huby spedycyjne mogą mieć mniejsze obciążenia, być może uda się wynegocjować inne godziny odbioru towaru).
  3. Wydajność magazynu. W okresie wzmożonego wysiłku podzielenia magazynu na niezależne zmiany i/lub wprowadzenia wydłużonego czasu pracy może się okazać, że wydajności w poszczególnych strefach są dużo wyższe od stanu sprzed pandemii. Wyniki to częściowo z maksymalnej mobilizacji załogi, ale przyczyną mogą być również drobne zmiany procesowe, wymuszone potrzebą chwili. Należy je zidentyfikować i wykorzystać w czasie po kryzysie.

Pilnujemy zapasów

Podstawowymi wskaźnikami dotyczącymi zapasów są te dotyczące obrotowości oraz rotacji towarów. Istnieje wiele strategii dotyczących zarzadzania zapasami, od ręcznych analiz w Excelu po VMI. W czasie kryzysu z całą pewnością nie będzie ani czasu, ani możliwości na gruntowne zmiany strategii, żadna analiza nie jest odporna na nieznane z przeszłości spadki sprzedaży rzędu 40-90%. To, co firma może zrobić w tej chwili, to zacząć (o ile nie robiła tego wcześniej) śledzić i wykorzystywać podstawowe wskaźniki.
 


Im niższy wskaźnik rotacji, tym szybszy obrót zapasami. Każda branża charakteryzuje się innym wskaźnikiem, dlatego szukając punktu odniesienia, musimy zrobić benchmarking swojej branży.
Wskaźnik ten informuje nas o tym, co ile dni odnawiamy zapas. Spadek rotacji zapasów w czasie poszukiwania gotówki na finansowanie bieżącej działalności jest zjawiskiem pozytywnym i pożądanym. Należy jednak mieć na uwadze, że przy pierwszych oznakach oż...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy