Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROJEKTY

8 lutego 2021

NR 1 (Styczeń 2021)

Kolosy w drodze
Project cargo – przegląd najciekawszych transportów zrealizowanych w 2020 r. przez operatorów logistycznych

46

Istnieje wiele grup produktów, których przewóz z jednego miejsca na drugie wymaga szczególnej ostrożności, a ich podróż musi być zaplanowana w każdym, nawet najmniejszym szczególe. Powszechny lockdown jeszcze bardziej utrudnił eksport niektórych dóbr, a szkody gospodarcze, które wyrządza COVID-19, mocno oddziałują na łańcuchy dostaw, nierzadko wywołując zakłócenia. Pomimo tego w ostatnich miesiącach operatorzy logistyczni zrealizowali wiele interesujących dostaw. 

Beton w roli głównej

Nowoczesny beton uzyskuje się przez połączenie cementu, piasku, żwiru, wody i niewielkiej ilości innych dodatków, a wszystko odbywa się w wyspecjalizowanych fabrykach. W ostatnich miesiącach AsstrA-Associated Traffic AG dostarczył ponadgabarytowe elementy konstrukcyjne właśnie do betonowni. – Klient przesłał zapytanie na dostawę ponadgabarytowego sprzętu z Włoch do Belgii z rozładunkiem w gminach Seraing i Engis. Transport potwierdzono w ostatniej chwili. Oprócz krótkiego terminu na realizację projektu zadanie komplikował brak uzgodnionego schematu załadunku. Otrzymaliśmy jedynie wymiary i masę poszczególnych elementów – podaje Ekaterina Trotsko, specjalista ds. sprzedaży w AsstrA. Ładunek składał się z przenośnika taśmowego i 22 sieci. Długość przenośnika wynosiła 7,5 m, wysokość w punkcie maksymalnym 2,45 m, a waga 2,8 t. Rozmiar siatek to: 1,2 × 1,7 × 3,2 m (łączna waga 22 jednostek wynosiła 8 t). Do dostarczenia towaru postanowiono wykorzystać naczepy typu „otwarta platforma”. – Rozmieszczenie elementów na platformie zorganizowano z uwzględnieniem kolejności rozładunku – podkreśla Aneta Tomczak, spedytor ds. transportu ponadgabarytowego w AsstrA.

POLECAMY

Około 1400 elementów (pierścieni ze zbrojonego betonu) dla nowej linii kolei miejskiej we Frankfurcie wchodziło w skład transportu realizowanego niedawno przez DB Schenker. Jest to część dużego, kilkumiesięcznego projektu budowlanego. Linia kolejki miejskiej o długości 2,7 km, której część przebiegać będzie nad ziemią, połączy nowopowstałą dzielnicę miejską z centrum Frankfurtu. Część nowej linii będzie przebiegać przez dwa tunele o długości 850 m każdy. Właśnie do tych tuneli DB Schenker dostarcza ciężarówkami na plac budowy betonowe pierścienie, każdy z nich składa się z sześciu części i waży 27 t. – Do tej pory nie wspieraliśmy tak dużego projektu budowy tuneli jak ten. Elementy są transportowane od producenta w północnych Niemczech do terminalu cargo na lotnisku we Frankfurcie pociągiem towarowym. Jeden pociąg odpowiada 30 ładunkom samochodów ciężarowych – mówi Stefan Kümpel, Project Manager z zespołu transportów specjalnych DB Schenker. W sumie chodzi o 47 pociągów, z których każdy przewozi 180 elementów składowych, ułożonych w stosy po trzy i o łącznej masie ponad 800 t. Do transportu ładunków z pociągu na samochody ciężarowe wykorzystano wózki widłowe o dużych udźwigach.

Przewozy wahadłowe na 16-kilometrowej trasie między terminalem towarowym a placem budowy wykonują dwie ciężarówki. 

GEFCO ma na koncie transport towarów ponadgabarytowych z Chin do obwodu kurskiego w zachodniej Rosji, na zlecenie jednego z tutejszych producentów żywności (fot. GEFCO)

Kolejne dwa

W 2020 r. DB Schenker miał okazję realizować m.in. transport wielkogabarytowy kolumny destylacyjnej z Cisterna di Latina we Włoszech do Trzebini. Ładunek o długości 21 m pokonał ok. 1700 km w ciągu 10 dni. 

Wyzwanie stanowiły nie tylko wymiary kolumny, ale także sytuacja epidemiologiczna m.in. we Włoszech. – Realizacja tego zadania wymagała zaangażowania całego zespołu na kilka miesięcy przed planowanym transportem. Konieczne było np. ustalenie odpowiedniej trasy i pozyskanie niezbędnych zezwoleń. To tylko jeden z ok. 50 transportów, jakie wykonaliśmy dla naszego klienta, który w Trzebini buduje rafinerię – mówi Tomasz Kwapis, szef Działu Przewozów Ponadgabarytowych w DB Schenker.

DB Schenker realizował także transport części do kopalni rudy żelaza położonej na pustyni w regionie Pilbara w Australii. Komponenty do budowy największych na świecie pojazdów szynowych przypłynęły do Portu Hedland. Następnie zostały przetransportowane przez 50 specjalistycznych ciężarówek, pokonując łącznie 39 tys. kilometrów. 

Siedem z dziesięciu konwojów mogło jechać tylko w nocy z maksymalną prędkością 40 km/h. Konwoje te potrzebowały trzech nocy, aby dotrzeć do celu. Najdłuższy zestaw platform transportowych miał 129 m, a najszersza przewożona część 15 m.

Natomiast jedna z najcięższych części ważyła 300 t.

– Realizacja ponadgabarytowych transportów wymaga zaangażowania wielu osób – pracowników zarówno operatora logistycznego, jak i jego podwykonawców. Dostarczenie towarów wiąże się z przygotowaniem dokładnych harmonogramów i drobiazgowej dokumentacji. Jakiekolwiek odchylenie od normy może spowodować straty finansowe, które są ogromne przy tak dużych inwestycjach. Jesteśmy świadomi, że w naszej branży nie ma miejsca na pomyłkę – w trakcie rozmów z klientem uprzedzamy go o ewentualnych wyzwaniach i przeszkodach, dzięki czemu łatwiej każdej ze stron zaplanować działania. Podstawą do rozmów o realizacji transportu ponadgabarytowego jest rysunek techniczny przewożonego towaru. Musi zawierać m.in. informacje o środku ciężkości, punktach haczenia czy miejscach podparcia – dzięki tym elementom możemy dobrać właściwy pojazd. Zgromadzenie odpowiednich informacji i ich szczegółowa weryfikacja wpływają na bezpieczeństwo podczas wykonywania zlecenia – dodaje Tomasz Kwapis.

Około 1400 elementów (pierścieni) dla nowej linii kolei miejskiej we Frankfurcie
wchodziło w skład transportu realizowanego niedawno przez DB Schenker (fot. DB Schenker)

Stefan Kümpel, project manager z zespołu transportów specjalnych DB Schenker. W sumie chodzi o 47 pociągów, z których każdy przewozi 180 elementów składowych, ułożonych w stosy po trzy i o łącznej masie ponad 800 t. Do transportu ładunków z pociągu na samochody ciężarowe wykorzystano wózki widłowe o dużych udźwigach. Przewozy wahadłowe na 16-kilometrowej trasie między terminalem towarowym a placem budowy wykonują dwie ciężarówki. 

Będzie fabryka

GEFCO ma na koncie transport multimodalny towarów ponadgabarytowych z Chin do obwodu kurskiego w zachodniej Rosji, na zlecenie jednego z tutejszych producentów żywności. Ładunek ważył w sumie 1500 t. Usługa zawierała też obsługę celną tranzytu wewnętrznego. Projekt przygotowano dwa miesiące. Zorganizowano transport morski towarów z Szanghaju do Konstancy, największego portu handlowego w Rumunii, następnie barką do Rostowa nad Donem (Rosja), gdzie odbywał się przeładunek. Ostatnim etapem był transport drogowy ładunków do fabryki w obwodzie kurskim, gdzie powstaje największy w Europie zakład przetwórstwa nasion roślin oleistych. Najbardziej wymagającym etapem był transport drogowy, bowiem ponadgabaryty miały 6,5 m szerokości i ważyły do 92 t. Taki transport przekraczał normy dla przewozu ładunków na autostradach, należało zatem wytyczyć i sprawdzić z wyprzedzeniem trasę biegnącą drogami drugorzędnymi, omijając drogi federalne i autostrady. Ponadto uzyskano pozwolenie na wstrzymanie ruchu w miejscach na trasie, w których szerokość ładunku przekraczała szerokość jezdni. 

DB Schenker zrealizował transport części do kopalni rudy żelaza położonej na pustyni w regionie Pilbara w Australii (fot. DB Schenker)

Zadbano o szybką i skute...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy