Dołącz do czytelników
Brak wyników

E-commerce

6 czerwca 2022

NR 3 (Maj 2022)

Koło ratunkowe w obsłudze cross-border - Jak nowoczesny fulfillment ułatwia międzynarodową sprzedaż?

0 56

Pandemia COVID-19 znacząco przyspieszyła to, co i tak było nieuniknione – czyli dalszy wzrost sektora e-commerce. Część państw, chcąc chronić obywateli przed rozprzestrzeniającym się wirusem, wprowadziła restrykcje w handlu stacjonarnym, niejako wymuszając prawnie przejście firm na handel online i przyczyniając się do dalszych wzrostów w branży.

Restrykcje te miały wpływ zresztą nie tylko na same sklepy, dotknęły również kupujących. Rosnąca konkurencja na rynku e-sprzedaży spowodowała też wzrost wymagań e-klientów, chcących mieć możliwość wyboru metody płatności (i to nie tylko w kategoriach przelew versus karta, ale też oczekujących możliwości płacenia BLIK-iem czy Apple Pay), gwarancji same/next day delivery oraz... łatwego kupowania od sprzedawców zza (nawet najdalszej) granicy.

POLECAMY

Możliwość rozszerzania sprzedaży na nowe rynki to jednak nie tylko ogromny potencjał sprzedażowy i morze biznesowych możliwości do wykorzystania. Statystyki mówią same za siebie – dane zebrane przez Zion Research jasno pokazują, że cross-border to tak naprawdę przyszłość branży e-commerce: w 2018 r. rynek był wart 562,1 mld USD; do 2027 r. ma jednak osiągnąć wartość... 4195,4 mld USD. Dodajmy, że CAGR (compound annual growth rate) w tej sytuacji wyniesie aż 27,4%. Gra o podbicie zagranicznych rynków jest więc niewątpliwie warta świeczki.

Sprzedaż cross-border: profity versus problemy

Z punktu widzenia właścicieli firm e-commerce sytuacja ta nie jest jednak wyłącznie krainą mlekiem i miodem płynącą, to również co najmniej tyle samo wyzwań, ryzyk i problemów, z którymi trzeba się zmierzyć na drodze do pozyskania klienta międzynarodowego. Warto wspomnieć chociażby różnice kulturowe niezbędne do uwzględnienia przy pracy nad strategią marketingową, specyfikę obsługi klienta czy w zasadzie oczywistą konieczność przetłumaczenia wszystkich informacji produktowych na język lokalny. Jak pokazują dane zebrane przez Common Sense Advisory w raporcie Can’t Read, Won’t Buy, aż 40% kupujących z 29 krajów świata nie zdecyduje się na sfinalizowanie transakcji w sklepie z asortymentem opisanym w języku innym niż ojczysty.

Największym wyzwaniem wydaje się jednak szeroko pojęty problem logistyki. Prawie połowa badanych (44%) polskich sprzedawców wskazuje go jako główny czynnik powstrzymujący ich przed ekspansją zagraniczną („Cyfrowy eksport – szanse i perspektywy dla polskich przedsiębiorstw”, badanie przeprowadzone na zlecenie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii przez firmę doradczą PwC; dane za 2019 r.). Dotyczy on bowiem mierzenia się nie tylko z kwestią samej dostawy, lecz również z koniecznością szukania dogodnych magazynów, negocjowania umów z firmami partnerskimi, sprawnej obsługi zwrotów, zapoznania się z ograniczeniami prawnymi i często zmierzenia się ze skomplikowanymi integracjami platform IT. 

W nie lepszej sytuacji znajdują się też sami klienci, którzy, zamawiając towary zza granicy, muszą liczyć się z wyższymi kosztami dostawy, dłuższym czasem oczekiwania na przesyłkę oraz z potencjalnie problematycznymi zwrotami.

Wspomniane czarne scenariusze nie muszą się jednak zrealizować, o ile właściciele e-commerce podejmą decyzję o wyborze właściwego partnera logistycznego.

Na ratunek: sieć fulfillmentowa

Sklepy e-commerce i sprzedawcy D2C w sytuacji wzmożonej sprzedaży (występującej np. w trakcie tzw. wysokiego sezonu, czyli okresu, w którego skład wchodzi m.in. Black Friday i święta Bożego Narodzenia) mogą oczywiście zatrudnić więcej pracowników do obsługi logistyki oraz zarezerwować więcej przestrzeni magazynowej. Wymaga to jednak sporych nakładów, zarówno finansowych, jak i czysto „czasowych”. Do tego osoby te muszą nie tylko stosunkowo szybko obsłużyć często naprawdę imponującą ilość przesyłek, lecz również dołożyć wszelkich starań, by paczki były zapakowane w sposób nie tylko gwarantujący bezpieczeństwo produktów włożonych do środka, lecz także z dbałością o branding i estetykę. Pamiętajmy również, że na samej wysyłce paczki praca się nie kończy – do obsłużenia zostaną jeszcze potencjalne zwroty. A nie ukrywajmy – ze zwrotami mierzy się absolutnie każdy biznes. Jak pokazują dane zebrane przez Deloitte, przy 30-proc. wskaźniku zwrotów produktów w 2022 r. detaliści mogą spodziewać się zwrotów 13 mld produktów rocznie, o łącznej wartośc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy