Jednym z najszybciej rozwijających się rynków europejskich, w zakresie dostaw B2C (business to consumer) jest Polska. W ostatnich latach odnotowaliśmy dynamiczny, dwucyfrowy wzrost liczby przesyłek e-commerce w stosunku do okresu sprzed pandemii. Trend ten wpłynął na szybki rozwój sieci dostaw OOH (out of home), w skład których wchodzą punkty PUDO (pick up/drop off) oraz automaty paczkowe.
Z analizy rozwoju usług KEP przeprowadzonej przez Last Mile Experts wynika, że rynek paczkowy w Polsce osiągnie w 2023 r. wartość 16,2 mld PLN i wolumen 1,31 mld paczek, przy czym zdecydowanie największym segmentem rynku będzie B2C. Wzrost wolumenu paczek w tym segmencie prognozuje się na 72% do 2023 r. (19,7% CAGR). Co więcej, gwałtownie rozwijający się segment C2C (consumer to consumer) może przyczynić się jeszcze bardziej do osiągnięcia wzrostów ponad prognozowane progi. Już dzisiaj niektórzy operatorzy informują o niespotykanych dotychczas przyrostach liczby przesyłek B2C oraz C2C, które są głównym motorem napędowym w branży.
W konsekwencji w ostatnich latach wzrosło zapotrzebowanie na rozbudowę sieci OOH, aby firmy kurierskie mogły sprostać oczekiwaniom swoich klientów, czyli platform e-commerce, jak i konsumentów, którzy coraz chętniej wybierają dostawy do automatów paczkowych lub PUDO.
POLECAMY
Dlaczego konsumenci są skłonni do zamawiania dostaw OOH?
Z analizy rynkowej przeprowadzonej podczas przygotowania ubiegłorocznego raportu Polish CEP Report 2021 wyłania się następujący obraz (rys. 1).

Mając na uwadze preferencje klientów oraz ekonomiczne i ekologiczne aspekty dostaw do automatów paczkowych, jestem przekonany, że w Polsce jest przestrzeń na więcej niż jedną dużą sieć automatów paczkowych, a dla konsumentów nie będzie miało znaczenia, która firma jest właścicielem automatu, ważny będzie czas dostawy przesyłki oraz jakość aplikacji/interfejsu użytkownika umożliwiająca prosty i szybki proces nadania lub odbioru.
Sieć out of home w kraju
Jest pewien obszar, w którym działalność sieci OOH budzi duże emocje, czasami wręcz skrajne opinie mieszkańców naszego kraju, w szczególności z obszarów miejskich. Problem dotyczy zasad lub, według niektórych, braku zasad w zakresie pozycjonowania automatów paczkowych w przestrzeni publicznej. Zagadnienie nie jest nowe, ale ze względu na aktywność wielu operatorów logistycznych stało się tematem wymagającym nowego, innego spojrzenia na problem. Dlaczego? Odpowiedź wydaje się dość oczywista, w ubiegłym roku w naszym kraju było dostępnych ok. 20 000 automatów paczkowyc...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!