Kiedy 3PL to za mało. Jakie przedsiębiorstwa i dlaczego wybierają współpracę na poziomie 4PL i 5PL?

ZARZĄDZANIE

Duże nakłady związane z zarządzaniem rozbudowanym łańcuchem dostaw czy brak własnej infrastruktury rozpoczynających działalność firm z branży e-commerce – to tylko niektóre powody do nawiązania współpracy z partnerem logistycznym na poziomie 4PL lub 5PL. Najczęściej jednak konieczność optymalizacji logistyki i coraz bardziej wymagająca konkurencja na rynku skłaniają przedsiębiorców do przejścia na wyższy poziom współpracy. Choć nie jest to decyzja łatwa, to – jak zapewniają specjaliści – zazwyczaj okazuje się opłacalna dla obu stron.
 

Usługi 4PL nie są niczym nowym. Od lat operatorzy logistyczni specjalizują się w zarządzaniu skomplikowanymi łańcuchami dostaw, obejmującymi swoim zasięgiem kilka kontynentów i konieczność realizacji dostaw w odpowiednim czasie i kolejności. W dobie rozkwitu handlu elektronicznego ten model często okazuje się niewystarczający. Firmom z branży e-commerce coraz częściej zależy na jak największej koncentracji sił i środków na głównej sferze swojej działalności, przekazując coraz szerszy zakres działań operatorom logistycznym.

– Cechą modelu 4PL jest wysoki stopień integracji procesów logistycznych i całkowite przejęcie koordynacji łańcucha dostaw przez operatora. Wiodący operator logistyczny projektuje łańcuchy dostaw w pełni dostosowane do potrzeb i specyfiki biznesu danego klienta. Może zatem dojść do sytuacji, i tak się dzieje w wielu przypadkach, że operator 4PL będzie korzystał z usług nawet kilku innych podmiotów zajmujących się transportem czy magazynowaniem, będąc ich spoiwem. Szybki rozkwit branży e-commerce w ostatnich latach sprawił, że model ten ewoluował w kolejny PL, czyli 5PL. Operatorzy 5PL zarządzają całą sferą logistyki obsługiwanych podmiotów z branży e-commerce z wykorzystaniem zaawansowanych systemów i narzędzi informatycznych, a do tego mogą koordynować praktycznie wszystkie aspekty działalności sklepów prowadzących handel w sieci. Komunikują się z klientami swoich klientów, prowadzą w ich imieniu np. call-center itp. – tłumaczy dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce.

Kwestia czasu

Według specjalistów taki rozwój współpracy na linii przedsiębiorstwo – operator logistyczny jest nieunikniony i prędzej czy później firmy staną przed koniecznością zlecenia całej obsługi logistycznej na zewnątrz. Świadomość tego faktu rośnie również wśród polskiej kadry zarządzającej.

– W Polsce coraz więcej producentów decyduje się na powierzenie obowiązków działu logistyki zewnętrznemu podmiotowi. Firmy mają większą świadomość i powoli przestają kurczowo trzymać się własnych wewnętrznych struktu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy