Dołącz do czytelników
Brak wyników

ZARZĄDZANIE

27 lutego 2020

NR 5 (Wrzesień 2019)

Kiedy 3PL to za mało. Jakie przedsiębiorstwa i dlaczego wybierają współpracę na poziomie 4PL i 5PL?

140

Duże nakłady związane z zarządzaniem rozbudowanym łańcuchem dostaw czy brak własnej infrastruktury rozpoczynających działalność firm z branży e-commerce – to tylko niektóre powody do nawiązania współpracy z partnerem logistycznym na poziomie 4PL lub 5PL. Najczęściej jednak konieczność optymalizacji logistyki i coraz bardziej wymagająca konkurencja na rynku skłaniają przedsiębiorców do przejścia na wyższy poziom współpracy. Choć nie jest to decyzja łatwa, to – jak zapewniają specjaliści – zazwyczaj okazuje się opłacalna dla obu stron.
 

Usługi 4PL nie są niczym nowym. Od lat operatorzy logistyczni specjalizują się w zarządzaniu skomplikowanymi łańcuchami dostaw, obejmującymi swoim zasięgiem kilka kontynentów i konieczność realizacji dostaw w odpowiednim czasie i kolejności. W dobie rozkwitu handlu elektronicznego ten model często okazuje się niewystarczający. Firmom z branży e-commerce coraz częściej zależy na jak największej koncentracji sił i środków na głównej sferze swojej działalności, przekazując coraz szerszy zakres działań operatorom logistycznym.

POLECAMY

– Cechą modelu 4PL jest wysoki stopień integracji procesów logistycznych i całkowite przejęcie koordynacji łańcucha dostaw przez operatora. Wiodący operator logistyczny projektuje łańcuchy dostaw w pełni dostosowane do potrzeb i specyfiki biznesu danego klienta. Może zatem dojść do sytuacji, i tak się dzieje w wielu przypadkach, że operator 4PL będzie korzystał z usług nawet kilku innych podmiotów zajmujących się transportem czy magazynowaniem, będąc ich spoiwem. Szybki rozkwit branży e-commerce w ostatnich latach sprawił, że model ten ewoluował w kolejny PL, czyli 5PL. Operatorzy 5PL zarządzają całą sferą logistyki obsługiwanych podmiotów z branży e-commerce z wykorzystaniem zaawansowanych systemów i narzędzi informatycznych, a do tego mogą koordynować praktycznie wszystkie aspekty działalności sklepów prowadzących handel w sieci. Komunikują się z klientami swoich klientów, prowadzą w ich imieniu np. call-center itp. – tłumaczy dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce.

Kwestia czasu

Według specjalistów taki rozwój współpracy na linii przedsiębiorstwo – operator logistyczny jest nieunikniony i prędzej czy później firmy staną przed koniecznością zlecenia całej obsługi logistycznej na zewnątrz. Świadomość tego faktu rośnie również wśród polskiej kadry zarządzającej.

– W Polsce coraz więcej producentów decyduje się na powierzenie obowiązków działu logistyki zewnętrznemu podmiotowi. Firmy mają większą świadomość i powoli przestają kurczowo trzymać się własnych wewnętrznych struktur logistycznych. Dużą barierą są jednak procesy decyzyjne właścicieli firm oraz obawa przed dużymi zmianami, mimo że rozwój outsourcingu i modelów 4PL/5PL jest nieunikniony. Coraz więcej firm, aby wygrać z rosnącą konkurencyjnością, będzie musiało skupić się na core własnego biznesu – mówi Magdalena Kraszewska, senior marketing and communication manager Kuehne + Nagel.

Właśnie obawy przed przekazaniem logistyki firmie zewnętrznej upatrywana jest przez ekspertów jako główny hamulec rozwoju wyższych poziomów współpracy.

– Popularność rozwiązań 4PL i 5PL w Polsce rośnie w związku z szybkim rozwojem e-commerce, wciąż jednak część firm podchodzi do tych modeli biznesowych z pewną rezerwą. Osoby zarządzające przedsiębiorstwami często po prostu obawiają się „oddać” logistykę w tak szerokim zakresie zewnętrznym podmiotom. W przypadku 5PL dochodzi tu również kwestia funkcjonowania wciąż stosunkowo niewielu operatorów dysponujących na tyle zaawansowanymi procesami i systemami, wspieranymi narzędziami IT, żeby byli w stanie oferować tak kompleksowe usługi. Oprócz typowego serwisu związanego z zarządzaniem łańcuchem dostaw operator wchodzi bowiem w obszar, który do tej pory pozostawał w rękach zleceniodawcy, np. zarządzanie informacją w relacji sprzedawca – odbiorca czy obsługa posprzedażna – mówi dr inż. Grzegorz Lichocik.

Integracja na poziomie modeli 5PL wymaga stałego przepływu informacji i transparentności całego procesu. Co więcej, nie chodzi tu jedynie o proces logistyczny, ale również o komunikację z klientami końcowymi. Operator logistyczny musi więc niemalże stać się częścią struktur swojego zleceniodawcy.

– Rozwiązania PL wyższego poziomu cechuje większa integracja procesów logistycznych. Klient wskazuje jedynie kierunki, w których chce wozić towary, oraz to, co chciałby magazynować. Nasza firma zajmuje się zarówno doradztwem, planowaniem, przygotowaniem, jak i wykonywaniem usług. Oferujemy zintegrowane podejście, zapewniając dokładną realizację planów naszych klientów. W tych modelach klient przestaje być naszym usługobiorcą i przeistacza w partnera – dzięki tak bliskiej relacji możliwe jest zbudowanie zaufania i zrozumienie wzajemnych potrzeb oraz celne określanie wyzwań – wyjaśnia Magdalena Kraszewska.

Magdalena Kraszewska

senior marketing and communication manager Kuehne + Nagel

Dzisiejsze globalne łańcuchy dostaw stają się coraz bardziej złożone i fragmentaryczne. Rynki są niestabilne, konkurencja silna, a klienci bardziej wymagający niż kiedykolwiek wcześniej. Polska jest liderem rynku transportowego i magazynowego, zapotrzebowanie na usługi logistyczne ciągle rośnie. Niestety, podmioty poszukujące wydajnych i oszczędnych rozwiązań nie do końca ufają operatorom i mają problem ze znalezieniem zaufanego partnera. Współczesny klient wymaga rzetelnych i udostępnianych w czasie rzeczywistym informacji oraz większej wydajności, szczególnie w zakresie skróconego czasu dostawy. Globalizacja, która dotyka również polskich przedsiębiorców, i dynamiczna informatyzacja wszystkich sektorów gospodarki wpływają na popularność rozwiązań 4PL i 5PL. Mimo wszelkich obaw obserwujemy rosnące zainteresowanie tymi modelami usług, rozmawiamy z klientami, wsłuchujemy się w ich potrzeby, przedstawiamy korzyści i przykładowe rozwiązania. Nawet jeśli nie zdecydują się na zmianę modelu zarządzania od razu, wracają do nas po przeliczeniu kosztów logistycznych, wiedząc, że możemy je zoptymalizować.

 

Dla dużych i małych

Trudno określić typowego klienta operatorów logistycznych korzystającego z modeli 4PL lub 5PL. Popularność tych rozwiązań rośnie niezależnie od branży, choć trzeba przyznać, że model 5PL ściśle związany jest z handlem internetowym.

– Modele 4PL i 5PL to rozwiązania dla wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości. Szczególnie wartościowa jest dla tych firm, które nie mają własnych działów logistyki lub dla tych, które posiadają małe działy i nie mają wystarczającej wiedzy, zasobów i predyspozycji do inwestycji w nowe technologie, usprawniające procesy. Rynek logistyczny dynamicznie się zmienia, więc aby nadążyć nad nowymi potrzebami biznesowymi i zarządzaniem rozbudowaną logistyką, decydują się na taką współpracę. Współczesny klient oczekuje od partnera satysfakcji ze współpracy, wiedząc, że efektywny i wydajny łańcuch dostaw daje szansę generowania przewagi konkurencyjnej. Przedsiębiorstwom z wewnętrznymi działami TSL coraz trudniej jest utrzymać wydajność i elastyczność na wysokim poziomie, szczególnie w zakresie projektowania rozwiązań. Restrukturyzacja działów logistyki często jest mniej opłacalna niż outsoursowanie procesów logistycznych na zewnątrz organizacji. Wybór integratora łańcuchów dostaw to wyzwanie, z którym mierzą się firmy, które na taki model współpracy się decydują. Redukcja kosztów, oszczędność czasu i usprawnienie procesów to kluczowe czynniki, dla których klienci decydują się na współpracę z Kuehne + Nagel – uważa Magdalena Kraszew...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy