Usługi 4PL nie są niczym nowym. Od lat operatorzy logistyczni specjalizują się w zarządzaniu skomplikowanymi łańcuchami dostaw, obejmującymi swoim zasięgiem kilka kontynentów i konieczność realizacji dostaw w odpowiednim czasie i kolejności. W dobie rozkwitu handlu elektronicznego ten model często okazuje się niewystarczający. Firmom z branży e-commerce coraz częściej zależy na jak największej koncentracji sił i środków na głównej sferze swojej działalności, przekazując coraz szerszy zakres działań operatorom logistycznym.
REKLAMA
– Cechą modelu 4PL jest wysoki stopień integracji procesów logistycznych i całkowite przejęcie koordynacji łańcucha dostaw przez operatora. Wiodący operator logistyczny projektuje łańcuchy dostaw w pełni dostosowane do potrzeb i specyfiki biznesu danego klienta. Może zatem dojść do sytuacji, i tak się dzieje w wielu przypadkach, że operator 4PL będzie korzystał z usług nawet kilku innych podmiotów zajmujących się transportem czy magazynowaniem, będąc ich spoiwem. Szybki rozkwit branży e-commerce w ostatnich latach sprawił, że model ten ewoluował w kolejny PL, czyli 5PL. Operatorzy 5PL zarządzają całą sferą logistyki obsługiwanych podmiotów z branży e-commerce z wykorzystaniem zaawansowanych systemów i narzędzi informatycznych, a do tego mogą koordynować praktycznie wszystkie aspekty działalności sklepów prowadzących handel w sieci. Komunikują się z klientami swoich klientów, prowadzą w ich imieniu np. call-center itp. – tłumaczy dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce.
Kwestia czasu
Według specjalistów taki rozwój współpracy na linii przedsiębiorstwo – operator logistyczny jest nieunikniony i prędzej czy później firmy staną przed koniecznością zlecenia całej obsługi logistycznej na zewnątrz. Świadomość tego faktu rośnie również wśród polskiej kadry zarządzającej.
– W Polsce coraz więcej producentów decyduje się na powierzenie obowiązków działu logistyki zewnętrznemu podmiotowi. Firmy mają większą świadomość i powoli przestają kurczowo trzymać się własnych wewnętrznych struktur logistycznych. Dużą barierą są jednak procesy decyzyjne właścicieli firm oraz obawa przed dużymi zmianami, mimo że rozwój outsourcingu i modelów 4PL/5PL jest nieunikniony. Coraz więcej firm, aby wygrać z rosnącą k...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!