Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

6 kwietnia 2020

NR 2 (Marzec 2020)

Fulfilment po polsku. Jak wygląda oferta operatorów logistycznych dla sektora e-commerce?

53

Polski rynek sprzedaży online wart jest ponad 50 mld zł. Ta wartość stale rośnie, a ostatni kryzys wywołany koronawirusem jeszcze bardziej umocnił ten sektor handlu. Za tym dynamicznym rozwojem musi nadążać również oferta operatorów logistycznych dla firm z sektora e-commerce. Już teraz każdy z operatorów w pewnym zakresie obsługuje rynek e-handlu, a nie brak również takich, którzy skupiają się wyłącznie na tej branży.

Bez względu na to, czy sprzedaż internetowa jest głównym kanałem dystrybucji, czy uzupełnieniem tradycyjnej działalności firmy, jej znaczenie na rynku bardzo szybko rośnie. Specjaliści są zgodni, że potencjał zarówno polskiego rynku e-commerce, jak i związanych z nim usług fulfilment wciąż jest duży i prognozują dynamiczny rozwój obu sektorów.
– Zakupów online dokonuje już 62% Polaków. To wzrost o sześć punktów procentowych względem poprzedniego roku (według Gemius, „E-commerce w Polsce 2019”). Te dynamiczne wzrosty zauważamy od kilku ostatnich lat i nikogo już one nie dziwią. Polacy polubili się z e-zakupami, które są wygodne, proste i bezpieczne. W związku z tym coraz więcej obecnych w Polsce firm z segmentu retail ma już kanały e-commerce lub planuje je wdrożyć w jak najszybszym czasie. Ze względu na regularne powiększanie puli zamówień wiele z nich przechodzi z modelu własnego prowadzenia dystrybucji towarów na korzystanie z usług operatorów logistycznych, co zapewnia im większą elastyczność i optymalizację kosztów – tłumaczy Jadwiga Żurek, dyrektor sprzedaży Arvato Supply Chain Solutions w Polsce.

Naturalny kierunek

Dynamiczny rozwój handlu elektronicznego stał się już nieodzownym elementem polskiej gospodarki i wydaje się, że jest to naturalna kolej rzeczy. – Potencjał klientów e-commerce jest duży i stale rośnie. Udział branży na polskim rynku jest jeszcze niski w porównaniu do średniej europejskiej, szczególnie w porównaniu z krajami, które przodują w tym biznesie – np. Wielką Brytanią czy Niemcami. Rozwój technologii i większy dostęp do internetu stanowią szansę dla wielu firm. Klienci mają coraz większy komfort zamawiania towarów – mogą korzystać z urządzeń mobilnych, otrzymywać produkty pod wskazany adres lub do paczkomatów. Dostawy realizowane są już nawet tego samego dnia. Do zwiększenia zainteresowania e-commerce przyczynia się także rozwój płatności bezgotówkowych czy oferowanie konsumentom kredytów odnawialnych na zakupy – mówi Mariusz Jaromin, Business Development Manager global retail and e-commerce DB Schenker.
– Rynek sprzedaży internetowej notuje w ostatnich latach regularny, dwucyfrowy wzrost, a co za tym idzie – jest ogromny potencjał zarówno dla firm obecnych tylko w segmencie e-commerce, ale też tych handlujących „starym” sposobem. Coraz więcej firm z branży FMCG rozważa wejście w e-commerce lub już testuje i rozwija ten kanał. Dla firm logistycznych jest to naturalny kierunek rozwoju i stanowi coraz większy udział w ich obrotach. Perspektywa dalszego rozwoju tego segmentu daje operatorom logistycznym możliwość rozwoju zintegrowanych usług specjalnych dla e-commerce, wspieranych przez mechanizację i robotyzację – wskazuje Artur Spała, dyrektor logistyki kontraktowej Raben Logistics Polska.
Impulsem do tego rozwoju mają być przede wszystkim rosnące wymagania firm z branży handlu elektronicznego idące w parze z oczekiwaniami ich klientów. – Nowe technologie w logistyce są obecnie konieczne. Bez digitalizacji procesów koszty obsługi byłyby niewspółmierne do uzyskiwanych korzyści z outsourcingu. Mam tutaj na myśli oczywiście takie rozwiązania, jak roboty pakujące i paletyzujące. Autonomiczne wózki AGV – praktycznie bezobsługowe. 
 

Mariusz Jaromin
Business Development Manager global retail and e-commerce DB Schenker

DB Schenker świadczy różnego rodzaju usługi, również dla klientów e-commerce – nie tylko w zakresie usług „fulfillment” i magazynowania, ale także oferuje transport drogowy, oceaniczny, lotniczy, kolejowy czy intermodalny.
Operator logistyczny, chcąc zapewnić odpowiednią obsługę typu fulfillment, powinien mieć szeroki portfel usług. Jest to istotne szczególnie w przypadku klientów z mniejszymi biznesami, którzy preferują, by firma logistyczna przejęła większość procesów. Możliwość zaoferowania „one-stop shop” w zakresie obsługi logistycznej może być w takiej sytuacji dużą przewagą – z wielu względów łatwiej jest mieć jednego operatora oferującego kompleksową obsługę niż osobne firmy realizujące poszczególne usługi transportowe i magazynowe.
Wyzwaniem dla firm z branży e-commerce jest trudna do przewidzenia przyszłość i stale ewoluujący rynek. W momencie zaistnienia szczytów sprzedażowych przedsiębiorstwa muszą poradzić sobie z brakiem odpowiedniej liczby pracowników czy dostosowaniem infrastruktury w obiektach do wolumenów. W e-commerce równie istotna jest gwarancja jakości usług. Popełnienie błędu skutkuje utratą zaufania klienta, który chciał terminowo otrzymać swoje zamówienie. Negatywne opinie dotyczące jakości usług znacznie dotkliwiej uderzają w firmy zajmujące się handlem internetowym.
 

Jadwiga Żurek
dyrektor sprzedaży Arvato Supply Chain Solutions w Polsce

Kompleksowo obsługujemy różnej skali projekty dla klientów e-commerce. Mamy doświadczenie w branży fashion, beauty, home & decoration, zabawek oraz w szeroko rozumianej branży high-tech & entertainment. Do współpracy z klientem podchodzimy zarówno kompleksowo, jak i elastycznie – wiemy bowiem, że e-commerce cały czas się zmienia.
Kompleksowa obsługa e-sklepów jest wyzwaniem i z pewnością nadal nim pozostanie. Wszystko ze względu na zmieniające się warunki jej prowadzenia, takie jak rynek pracy, rynek magazynowy, dostęp do technologii, potrzeby i oczekiwania klientów oraz – przede wszystkim – peaki tygodniowe czy sezonowe.
Aktualnie największą trudnością jest znalezienie odpowiedniej liczby zmotywowanych pracowników – wiemy bowiem, że właściwie w całej Polsce konkurencja na rynku pracy jest ogromna. Naszym zadaniem jest ciągłe szukanie rozwiązań, m.in. poprzez oferowanie lepszych warunków pracy oraz wdrażanie usprawnień i automatyzacji, które ograniczają liczbę  potrzebnych osób do obsługi procesów magazynowych.
Sądzę, że przyszłość należy do rozwiązań automatycznych i robotów. Sortery i rozwiązania miniload, systemy przenośnikowe czy rozwiązania ułatwiające kompletację zamówień to stan obecny w logistyce. Patrząc w przyszłość, należy rozglądać się w obszarze robotyzacji procesów w e-commerce. Pozwoli to na błyskawiczne i wysokojakościowe dostarczanie zamówień – a być może nawet na sprostanie obietnicy same-day delivery w każdym większym mieście w Polsce.
 

Rafał Szcześniewski
COO & Founder Omnipack

Nie ulega wątpliwości, że rynek e-commerce od kilku lat bardzo szybko się rozwija i wszystko wskazuje na to, że będzie rosnąć także przez najbliższe lata. Oznacza to coraz silniejszą konkurencję – każdy sklep i podmiot działający w tej branży musi doskonalić swoje operacje i podnosić konkurencyjność. Nasi klienci to rozumieją, dlatego starają się z jednej strony skalować biznes i wychodzić na nowe rynki, a z drugiej dbać o konsumentów i budować swoją przewagę konk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy