Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU , OTWARTY DOSTĘP

1 grudnia 2020

NR 6 (Listopad 2020)

Era e-commerce i megaplatformy technologiczne. Platformizacja łańcucha dostaw

0 584

Jak wskazują autorzy najnowszego raportu „The Logistics Trend Radar” – eksperci DHL Trend Research – wyraźnym trendem biznesowym ostatnich lat jest pojawianie się nowej generacji gigantycznych platform technologicznych, liczących miliardy użytkowników. Gracze z USA, tacy jak Amazon, Apple, Facebook, Google i Microsoft, a także chińskie Alibaba, Baidu i Tencent, stali się kluczową częścią życia wielu obywateli. Ich usługi, oparte w dużej mierze na darmowym dostępie, łączności społecznościowej i niemal nieograniczonej ilości treści informacyjnych i rozrywkowych, radykalnie zmieniły sposób, w jaki ludzie korzystają z technologii i doceniają ją. Dla wielu usługi tych organizacji stały się nieodłączną częścią ich życia. Takie podejście do technologii przenosi się również z życia osobistego do biznesu, kreując oczekiwania kadry kierowniczej i decydentów IT w działalności biznesowej.

Technologia zmienia sposób, w jaki obchodzimy się z dobrami materialnymi, a także usługami cyfrowymi. Wartość globalnego handlu elektroniczny rośnie każdego roku o blisko 20%, a sprzedaż, która przekroczyła 3 bln dol. w 2019 r., ma przekroczyć 4 bln dol. jeszcze w tym roku. Szeroki wybór, konkurencyjne ceny i wygoda oferowana przez handel internetowy zmieniają branżę detaliczną w coraz szybszym tempie, wpływając równocześnie na relacje między przedsiębiorstwami. Obecnie handel elektroniczny jest zdominowany przez garstkę bardzo dużych graczy, takich jak Alibaba, Amazon i Mercado Libre. Wraz ze wzrostem sprzedaży i liczby użytkowników firmy stale rozszerzają i dywersyfikują swoją ofertę. Nieustannie rozwijają też swoje modele operacyjne, w niektórych przypadkach integrując wertykalnie swoje operacje logistyczne. Nietradycyjni gracze również wkraczają w przestrzeń e-commerce. 
Na przykład Instagram, platforma udostępniająca zdjęcia, a należąca do Facebooka, umożliwia teraz miliardowi użytkowników zamawianie produktów poprzez klikanie reklam wyświetlanych w aplikacji.
Rewolucja oparta na technologii ma znacznie większą przestrzeń do rozwoju. Handel elektroniczny stanowi zaledwie jedną szóstą całkowitej sprzedaży detalicznej. Jest wiele se...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy