Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU , OTWARTY DOSTĘP

1 grudnia 2020

NR 6 (Listopad 2020)

Era e-commerce i megaplatformy technologiczne. Platformizacja łańcucha dostaw

108

Jak wskazują autorzy najnowszego raportu „The Logistics Trend Radar” – eksperci DHL Trend Research – wyraźnym trendem biznesowym ostatnich lat jest pojawianie się nowej generacji gigantycznych platform technologicznych, liczących miliardy użytkowników. Gracze z USA, tacy jak Amazon, Apple, Facebook, Google i Microsoft, a także chińskie Alibaba, Baidu i Tencent, stali się kluczową częścią życia wielu obywateli. Ich usługi, oparte w dużej mierze na darmowym dostępie, łączności społecznościowej i niemal nieograniczonej ilości treści informacyjnych i rozrywkowych, radykalnie zmieniły sposób, w jaki ludzie korzystają z technologii i doceniają ją. Dla wielu usługi tych organizacji stały się nieodłączną częścią ich życia. Takie podejście do technologii przenosi się również z życia osobistego do biznesu, kreując oczekiwania kadry kierowniczej i decydentów IT w działalności biznesowej.

Technologia zmienia sposób, w jaki obchodzimy się z dobrami materialnymi, a także usługami cyfrowymi. Wartość globalnego handlu elektroniczny rośnie każdego roku o blisko 20%, a sprzedaż, która przekroczyła 3 bln dol. w 2019 r., ma przekroczyć 4 bln dol. jeszcze w tym roku. Szeroki wybór, konkurencyjne ceny i wygoda oferowana przez handel internetowy zmieniają branżę detaliczną w coraz szybszym tempie, wpływając równocześnie na relacje między przedsiębiorstwami. Obecnie handel elektroniczny jest zdominowany przez garstkę bardzo dużych graczy, takich jak Alibaba, Amazon i Mercado Libre. Wraz ze wzrostem sprzedaży i liczby użytkowników firmy stale rozszerzają i dywersyfikują swoją ofertę. Nieustannie rozwijają też swoje modele operacyjne, w niektórych przypadkach integrując wertykalnie swoje operacje logistyczne. Nietradycyjni gracze również wkraczają w przestrzeń e-commerce. 
Na przykład Instagram, platforma udostępniająca zdjęcia, a należąca do Facebooka, umożliwia teraz miliardowi użytkowników zamawianie produktów poprzez klikanie reklam wyświetlanych w aplikacji.
Rewolucja oparta na technologii ma znacznie większą przestrzeń do rozwoju. Handel elektroniczny stanowi zaledwie jedną szóstą całkowitej sprzedaży detalicznej. Jest wiele sektorów, które dopiero zaczynają korzystać z handlu elektronicznego. Te same doświadczenia, które konsumenci mają w handlu elektronicznym, przenoszone są na transakcje biznesowe. W następnym dziesięcioleciu handel elektroniczny między przedsiębiorstwami może przekształcić zaopatrzanie w sprzęt przemysłowy, części zamienne do samochodów i wiele innych towarów.
Bariery, które uniemożliwiają firmom przejście do internetu, szybko znikają. Pojawienie się nowej generacji rozwiązań od niezależnych dostawców (3PV) znacznie ułatwia nawet małym organizacjom dodawanie wyrafinowanych ofert handlu elektronicznego do istniejących modeli biznesowych. Rosnące rozpowszechnienie i znajomość interfejsów programowania aplikacji (lub API) w branży logistycznej pozwala organizacjom każdej wielkości łączyć platformy IT podstawowego łańcucha dostaw z praktycznie każdym innym systemem. Na przykład interfejs API może łączyć systemy zarządzania zapasami i zamówieniami ze sklepami internetowymi oraz zewnętrznymi usługami fulfilment i usług logistycznych.

POLECAMY

Logistyczne marketplace’y – możliwości i wyzwania

Kluczowe możliwości:

  • Zwiększona przejrzystość cen dzięki wielokrotnym porównaniom na platformie cyfrowej.
  • Wycena, komunikacja i elastyczna realizacja transakcji w czasie rzeczywistym.
  • Elastyczne pozyskiwanie usług obsługiwanych zewnętrznie zamiast długoterminowych partnerstw i zależności.
  • Zoptymalizowane wykorzystanie pojemności i równoważenie obciążenia poprzez nabycie dodatkowej floty, zmniejszenie pustych przejazdów.
  • Tworzenie nowatorskich ofert usług i wariantów dostawy w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klientów.

Kluczowe wyzwania: 

  • Fizyczny przepływ towarów i nieprzewidziane zakłócenia utrudniają podmiotom działającym wyłącznie cyfrowo zapewnienie odpowiedniej jakości usług. 
  • Bezpieczeństwo danych, ubezpieczenie, obawy związane z odpowiedzialnością i oszustwami. 
  • Zagwarantowanie jakości usług, bezpieczeństwa i dostępności przewoźników, zwłaszcza w przypadku towarów i usług premium. 
  • Zintegrowanie zaawansowanych technologii z istniejącymi strukturami i systemami.


Logistyczne marketplace’y 

Stały wzrost popytu na handel elektroniczny oraz potrzeba zapewnienia bardziej opłacalnych wariantów transportu dla spedytorów doprowadziły do równomiernego, ale znaczącego wzrostu na logistycznych platformach sprzedażowych. Największy wzrost odnotowały rozwiązania cyfrowe, które albo bezproblemowo integrują się z istniejącą architekturą online dużych przedsiębiorstw, albo zapewniają mniejszym firmom dostęp do internetowych wycen. Pomimo początkowego wzrostu na rynku podstawowych produktów konsumenckich, na początku pandemii COVID-19, całkowity popyt na przewozy towarowe i wolumen spadły – globalny popyt na przewozy lotnicze spadł o 27,7%, a zdolność przewozowa spadła o 42% w porównaniu z kwietniem 2020 r. Podobne trendy zaobserwowano w przypadku transportu morskiego, kolejowego i drogowego. 
 

Wskazania Radaru Trendów Lo...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy