Emisyjny wyścig operatorów. Jakie działania podejmują operatorzy logistyczni dla zrównoważonego łańcucha dostaw?

TEMAT NUMERU

Zaczynając od dwustronnego drukowania dokumentów i sadzenia drzew, a kończąc na dużych inwestycjach w niskoemisyjne lub elektryczne pojazdy, wymienne nadwozia czy przebudowę obiektów magazynowych – zakres działań podejmowanych przez operatorów logistycznych dla budowania zrównoważonych łańcuchów dostaw stale się poszerza. Efekty tego wyścigu często mają znaczenie dla konkurencyjnej pozycji firmy na rynku, dlatego wpływ na środowisko przeliczany jest stale na kilogramy emitowanego dwutlenku węgla przypadające na każdą transportowaną paletę. 

Kwestie ekologiczne analizowane są w łańcuchach dostaw na wszelkie możliwe sposoby. Najczęściej analizowany aspektem jest ilość emitowanego dwutlenku węgla do atmosfery, ale równie istotne w przypadku analiz są zużycie materiałów i surowców, energii, stopień wykorzystania produktów recyklingowych i segregacji odpadów, a nawet poziom hałasu. Każdy element współczesnego łańcucha dostaw poddawany jest analizie zarówno ekonomicznej, jak i wpływu na środowisko. 

Transport pod lupą

Sektorem, w którym najczęściej poszukuje się możliwości ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko, jest oczywiście transport. Co prawda cała branża transportowa odpowiada za 15-25% globalnej emisji CO₂, ale jednocześnie oferuje sporo opcji zmniejszenia uciążliwości dla środowiska. Pierwszym rozwiązaniem, jakie przychodzi do głowy, jest zazwyczaj wymiana taboru na niskoemisyjny lub bezemisyjny. Eksperci podkreślają, że zmiany te postępują w tempie naturalnej ewolucji, a nie ekologicznej rewolucji. Oczywiście stale we flotach operatorów logistycznych starsze samochody wymieniane są na modele spełniające wyższe normy emisji spalin, jednak inwestycje w pojazdy elektryczne lub napędzane bardziej ekologicznym paliwem wciąż są w fazie testów i planów.

W maju ubiegłego roku Dachser wprowadził do swojej floty całkowicie elektryczną 18-tonową ciężarówkę Mercedes-Benz eActros. W pełni bezemisyjny samochód obsługuje dostawy do centrum Stuttgartu z oddziału operatora w pobliskim Kornwestheim. Pojazd uzupełnił używany w tym mieście proekologiczny, nieemitujący spalin tabor, na który składały się wcześniej elektryczne 7,5-tonowe ciężarówki FUSO eCanter oraz elektryczne rowery. W ten sposób Dachser gromadzi dane i doświadczenie potrzebne do określenia optymalnego zestawu pojazdów do zrównoważonych transportów przesyłek drobnicowych na terenie centrów miast. Firma planuje wdrożyć podobny model dostaw również w innych europejskich aglomeracjach. Testy eko-dostaw trwają obecnie także m.in. w Paryżu, Maladze, Berlinie, Fryburgu, Karlsruhe i Kolonii.

Marek Skowroński

Vice President Land Transport Cluster North East Europe w DB Schenker 
Logistyka 

W DB Schenker realizujemy politykę zrównoważonego rozwoju, dbając o równowagę między e...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy