Kwestie ekologiczne analizowane są w łańcuchach dostaw na wszelkie możliwe sposoby. Najczęściej analizowany aspektem jest ilość emitowanego dwutlenku węgla do atmosfery, ale równie istotne w przypadku analiz są zużycie materiałów i surowców, energii, stopień wykorzystania produktów recyklingowych i segregacji odpadów, a nawet poziom hałasu. Każdy element współczesnego łańcucha dostaw poddawany jest analizie zarówno ekonomicznej, jak i wpływu na środowisko.
Transport pod lupą
Sektorem, w którym najczęściej poszukuje się możliwości ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko, jest oczywiście transport. Co prawda cała branża transportowa odpowiada za 15-25% globalnej emisji CO₂, ale jednocześnie oferuje sporo opcji zmniejszenia uciążliwości dla środowiska. Pierwszym rozwiązaniem, jakie przychodzi do głowy, jest zazwyczaj wymiana taboru na niskoemisyjny lub bezemisyjny. Eksperci podkreślają, że zmiany te postępują w tempie naturalnej ewolucji, a nie ekologicznej rewolucji. Oczywiście stale we flotach operatorów logistycznych starsze samochody wymieniane są na modele spełniające wyższe normy emisji spalin, jednak inwestycje w pojazdy elektryczne lub napędzane bardziej ekologicznym paliwem wciąż są w fazie testów i planów.
W maju ubiegłego roku Dachser wprowadził do swojej floty całkowicie elektryczną 18-tonową ciężarówkę Mercedes-Benz eActros. W pełni bezemisyjny samochód obsługuje dostawy do centrum Stuttgartu z oddziału operatora w pobliskim Kornwestheim. Pojazd uzupełnił używany w tym mieście proekologiczny, nieemitujący spalin tabor, na który składały się wcześniej elektryczne 7,5-tonowe ciężarówki FUSO eCanter oraz elektryczne rowery. W ten sposób Dachser gromadzi dane i doświadczenie potrzebne do określenia optymalnego zestawu pojazdów do zrównoważonych transportów przesyłek drobnicowych na terenie centrów miast. Firma planuje wdrożyć podobny model dostaw również w innych europejskich aglomeracjach. Testy eko-dostaw trwają obecnie także m.in. w Paryżu, Maladze, Berlinie, Fryburgu, Karlsruhe i Kolonii.
Marek Skowroński Vice President Land Transport Cluster North East Europe w DB Schenker |
|
W DB Schenker realizujemy politykę zrównoważonego rozwoju, dbając o równowagę między e... |
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!