Dołącz do czytelników
Brak wyników

ZARZĄDZANIE

6 czerwca 2022

NR 3 (Maj 2022)

Drogowskazy współczesnego biznesu - Lekarstwa na niepewność, złożoność i niejednoznaczność

0 66

Pandemia wraz z inflacją zatrzęsły gospodarkami i łańcuchami dostaw, społeczeństwami i każdym z nas z osobna. Obudziliśmy się w czasach, które cechują zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność. Co to oznacza dla biznesu i osób, które go tworzą? Co dla klientów i relacji w obszarze B2B, a co dla konsumentów w obszarze B2C? Witajcie w czasach VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity)! Chociaż pojęcie to zrodziło się w wojskowości po okresie zimnej wojny, odzwierciedla bardzo dobrze dzisiejsze otoczenie.

Zmienność, ponieważ rzeczywistość zmienia się w niespotykanym wcześniej tempie i często w zaskakujących kierunkach. W łańcuchach dostaw modyfikowane są ceny frachtu, dostępność surowców, wydłuża się czas transportu, rosną oczekiwania płacowe pracowników wywołane inflacją. Nie ma szans na wyłapanie trendów i budowanie na nich strategii, ponieważ zmiany są nagłe i zaskakujące. Horyzont planowania musi się skrócić, gdyż czas zainwestowany w długookresowe planowanie może się okazać źle zainwestowany w obliczu nieprzewidywalnych zmian.

POLECAMY

Niepewność, ponieważ otoczenie zewnętrzne potrafi nas zaskoczyć w najmniej przewidywany sposób. Mogą to być dostawcy, którzy nagle przerwą dostawy, klienci, którzy stali się niewypłacalni, czy też regulatorzy, którzy wywrócą system podatkowy, wprowadzą zakaz importu czy eksportu, koncesje lub restrykcje sanitarne mające wpływ na nasz biznes. Może to być wojna, która powoduje odpływ pracowników, z drugiej strony napływ uchodźców. I nikt nie wie, w jakim kierunku rozwinie się sytuacja, możemy tylko kreślić scenariusze i opisać je współczynnikiem prawdopodobieństwa.

Złożoność, ponieważ mamy dostęp do coraz większej ilości danych, wyzwaniem jest ich analiza i zamiana danych w informację biznesową i wytyczne do działania. Trójwymiarową rzeczywistość jesteśmy w stanie zrozumieć, rzecz w tym, że tych wymiarów pojawia się coraz więcej.

Niejednoznaczność, ponieważ sygnały płynące z otoczenia mogą być nierzadko sprzeczne. Pojawiające się regulacje czy decyzje mogą się wydawać zaskakujące w obliczu obiektywnych danych. Kanony ekonomii są podważane, drukarki drukujące puste pieniądze stały się już wiele lat temu częścią systemu finansowego i większość z nas spała już spokojnie w nadziei, że nie grozi to w przyszłości wybuchem inflacji. Aż tu nagle… no i pojawia się wcześniej wspomniana zmienność.

Jak radzić sobie w czasach VUCA? 

Z pomocą przychodzi Bob Johansen z Institute for the Future. Na zmienność najlepszym lekarstwem są drogowskazy lub latarnia morska (dzisiaj skutecznie wypierane przez nawigację satelitarną, ale czy zawsze z dobrym skutkiem?). W praktyce biznesowej tym drogowskazem jest przede wszystkim zestaw wartości, którymi kieruje się firma, dalej misja i wizja. Nie wiesz, jaką decyzję podjąć? Rozważ alternatywne rozwiązania i oceń, które będzie najbardziej zbieżne z wartościami. Ktoś mógłby powiedzieć, że przecież mamy nawigację satelitarną, więc drogowskazy i latarnia morska nie są już potrzebne. Nie mając nic przeciwko postępowi, latarnia morska osadzona na mocnej skale zdecydowanie lepiej współgra z triadą: misja – wizja – wartości, które mają z założenia być nienaruszalne i nie do negocjacji (ang. non-negotiable). W skrócie: jasny kierunek i wysokie krawężniki, pomiędzy którymi się poruszamy.

Antidotum

Na niepewność doskonałym antidotum jest umiejętność pozyskiwania informacji z otoczenia i rozbudowana sieć kontaktów. Najbliższe otoczenie to klienci, pracownicy (również z innych działów) i dostawcy. Ważnym źródłem zewnętrznym są media, które uznamy za obiektywne i wartościowe. Sieć sprawdzonych kontaktów jest bardzo ważna, ponieważ możemy szybko sprawdzić, jak wygląda zagadnienie z innych perspektyw i poszerzyć własny horyzont. Działa tutaj zasada wzajemności, ja wiem, do kogo zadzwonić z określonym pytaniem, jestem jednocześnie dostępny dla mojej sieci, kiedy mogę być pomocny. W skrócie sieć kontaktów, relacje i komunikacja.

Na złożoność najlepszym rozwiązaniem jest prostota i przejrzystość. Zakresy obowiązków powinny być jasne, oczekiwania również. Miary czy współczynniki jak najprostsze, aby nie pozostawiały cienia wątpliwości, co mierzymy i w jakim celu. Najlepiej wypracowane z zespołem w celu budowania świadomości i wzmacniania kompetencji. Ponieważ nie da się opisać całej rzeczywistości procedurami, potrzebne są szkole...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy