Drogowskazy współczesnego biznesu - Lekarstwa na niepewność, złożoność i niejednoznaczność

ZARZĄDZANIE

Pandemia wraz z inflacją zatrzęsły gospodarkami i łańcuchami dostaw, społeczeństwami i każdym z nas z osobna. Obudziliśmy się w czasach, które cechują zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność. Co to oznacza dla biznesu i osób, które go tworzą? Co dla klientów i relacji w obszarze B2B, a co dla konsumentów w obszarze B2C? Witajcie w czasach VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity)! Chociaż pojęcie to zrodziło się w wojskowości po okresie zimnej wojny, odzwierciedla bardzo dobrze dzisiejsze otoczenie.

Zmienność, ponieważ rzeczywistość zmienia się w niespotykanym wcześniej tempie i często w zaskakujących kierunkach. W łańcuchach dostaw modyfikowane są ceny frachtu, dostępność surowców, wydłuża się czas transportu, rosną oczekiwania płacowe pracowników wywołane inflacją. Nie ma szans na wyłapanie trendów i budowanie na nich strategii, ponieważ zmiany są nagłe i zaskakujące. Horyzont planowania musi się skrócić, gdyż czas zainwestowany w długookresowe planowanie może się okazać źle zainwestowany w obliczu nieprzewidywalnych zmian.

Niepewność, ponieważ otoczenie zewnętrzne potrafi nas zaskoczyć w najmniej przewidywany sposób. Mogą to być dostawcy, którzy nagle przerwą dostawy, klienci, którzy stali się niewypłacalni, czy też regulatorzy, którzy wywrócą system podatkowy, wprowadzą zakaz importu czy eksportu, koncesje lub restrykcje sanitarne mające wpływ na nasz biznes. Może to być wojna, która powoduje odpływ pracowników, z drugiej strony napływ uchodźców. I nikt nie wie, w jakim kierunku rozwinie się sytuacja, możemy ty...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy