Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

17 marca 2020

NR 3 (Maj 2019)

Dostawy w punkt. Strategia na logistykę ostatniej mili – out-of-home delivery

57

Jeszcze kilka lat temu, decydując się na zakupy przez internet, mieliśmy do wyboru dostawy w postaci przesyłki pocztowej lub kurierskiej. Te drugie były szybsze, ale o wiele droższe.

Dynamiczny rozwój handlu elektronicznego spowodował, że usługi KEP staniały i stały się ogólnodostępne (głównie za sprawą brokerów kurierskich). W międzyczasie na rynku pojawiły się automaty paczkowe, które szybko podbiły rynek. Klientom przestało przeszkadzać to, że paczka nie trafia pod ich drzwi. Mogą bowiem odebrać ją w dogodnym momencie. Stało się to impulsem do rozwoju tzw. dostaw poza domem (OHD – out-of-home delivery). Składają się na nie zarówno wspomniane automaty paczkowe, jak i punkty odbiorów i nadań (PUDO – pick up drop off).

Internet zrewolucjonizował nie tylko handel, ale w bardzo dużym stopniu wpłynął na logistykę. Obecnie jest jednym z kluczowych czynników rozwoju firm logistycznych, w szczególności operatorów KEP.

– Coraz więcej osób kupuje w sklepach internetowych, co przekłada się na liczbę przesyłek, które muszą zostać dostarczone do odbiorcy końcowego. Szczególnie istotne staje się zagadnienie ostatniej mili, które pojawia się na ostatnim etapie procesu logistycznego. Bardzo często, w momencie doręczenia, odbiorcy przebywają poza wskazanym adresem, co może powodować niedogodności dla firmy kurierskiej. Jednym z rozwiązań tego problemu są alternatywne punkty odbioru, z których klienci mogą odbierać swoje przesyłki w dogodnym dla siebie momencie. Ten rodzaj usług jest bardzo wygodny dla klientów i odpowiada na ich potrzeby, gdyż dzisiejsi kupujący online chcą mieć wybór, jeśli chodzi o metody dostawy – mówi Norbert Kręcicki, dyrektora marketingu UPS Polska.

Za punkty te posłużyły głównie saloniki prasowe, sklepy spożywcze, stacje benzynowe, kwiaciarnie, kawiarnie, firmy usługowe z dostępną dla klientów placówką (np. agenci ubezpieczeniowi). Cały czas jednak rozszerza się zakres podmiotowy. Niewątpliwą przewagą out-of-home delivery jest to, że klienci nie muszą umawiać się z kurierem lub na niego czekać.

Oczekiwaną przesyłkę mogą odebrać we wskazanym przez siebie miejscu.

– Punkty nadania i odbioru GLS ParcelShop mieszczą się zazwyczaj w dobrze zlokalizowanych sklepach lub zakładach usługowych, mających długie godziny otwarcia, również w soboty i niedziele, a także dostępne miejsca parkingowe. Punkty te są prowadzone przez osoby, z którymi mamy podpisane umowy partnerskie – mówi Tomasz Kroll, dyrektor zarządzający GLS Poland.

– Punkty powstają w dogodnych dla nadawców i odbiorców lokalizacjach. Można w nich z łatwością nadać i odebrać przesyłkę. Oferta DPD Pickup zawiera także wiele usług dodatkowych, w tym ubezpieczenie przesyłki, wysyłkę za granicę czy usługę za pobraniem. Do punktu kierowane są również przesyłki na życzenie odbiorcy. Ponadto trafiają tam przesyłki po nieudanej próbie doręczenia przez kuriera. Punkty w większości znajdują się w lokalach należących do naszych partnerów, którzy przy okazji prowadzenia swojej podstawowej działalności obsługują także przesyłki – opowiada Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

Norbert Kręcicki, dyrektor marketingu UPS Polska

Według najnowszego badania UPS Europe Pulse of the Online Shopper™ już 73% kupujących online w Polsce jest zainteresowanych dostawą do alternatywnego punktu odbioru. UPS ma w swoim portfolio sieć alternatywnych punktów odbioru – UPS Access Point™ – zlokalizowanych w osiedlowych sklepach, kawiarniach, które są otwarte do późnych godzin wieczornych. Pozwalają one klientom odebrać swoje przesyłki w miejscu i czasie dogodnym dla nich. Dzięki usłudze UPS Access Point™ kupujący online nie muszą już oczekiwać na kuriera w domu – wystarczy, że udadzą się do jednego z pobliskich punktów, by odebrać swoją przesyłkę. W lokalizacjach UPS Access Point™ konsumenci mogą także łatwo nadać paczki. Mogą oni albo przyjść do punktu z przygotowaną już etykietą wysyłkową, albo w wybranych punktach przygotować i wydrukować ją na miejscu.

 

Tysiące punktów

Punkty, w których można odebrać i nadać przesyłkę, nie są nowym rozwiązaniem. Takie miejsca istniały dużo wcześniej, a były nimi placówki pocztowe. Dopiero kilka lat temu zwróciły na nie uwagę firmy KEP, które miały problem z niedoręczonymi przesyłkami do klientów indywidualnych. Było to spowodowane głównie wspomnianą nieobecnością klientów pod wskazanym miejscem odbioru przesyłki. 

Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska

Sieć standardowych punktów Pickup oraz oddziałów miejskich to istotny element rozwoju DPD Polska. Jest to związane z rosnącymi wyzwaniami logistyki miejskiej i wymaganiami mieszkańców miast. Rozwiązanie to z jednej strony zmniejsza natężenie ruchu samochodów kurierskich w miastach, z drugiej daje klientowi swobodę decyzji, jak i kiedy odbierze swoje zamówienie nadesłane ze sklepu internetowego. Naszym priorytetem jest zapewnienie odbiorcom jak największej wygody i elastyczności w korzystaniu z usług kurierskich i możliwości wyboru pomiędzy doręczeniem: do rąk własnych, do domu, do pracy lub odbiorem w punkcie. Pickup to również wygodna oferta dla małych przedsiębiorców – nadanie w punkcie pozwala często zoptymalizować procesy i koszty logistyczne związane z obsługą działalności biznesowej.

 

Obecnie największą siecią punktów w Polsce dysponuje Bliskapaczka.pl, która oferuje narzędzie do integracji systemów firm KEP i właścicieli punktów odbioru i nadań. W przeciwieństwie do operatorów KEP (Poczta Polska, Ruch) Bliskapaczka.pl nie jest właścicielem żadnego punktu. Firma integruje się zarówno z placówkami Poczty Polskiej i Ruchu, jak z punktami DPD i UPS-u oraz paczkomatami InPostu. 

Ma ona dostęp do ponad 26 tys. punktów w całej Polsce.

Maciej Dudek, kierownik ds. sieci punktów dostępu DHL Parcel

W przypadku sieci punktów najważniejsza jest łatwość korzystania z niej, a więc bliskość, godziny otwarcia i dostępne w nich usługi. Dzięki sieci punktów ponad 80% konsumentów w miastach i na obszarach podmiejskich ma punkt odbioru przesyłki w zasięgu 

10 minut drogi, czy to od swojego domu, szkoły czy z pracy. Ponad 90% z nich jest czynnych do 21:00 lub dłużej, a 95% jest otwarta również w niedziele. Wybierając punkt jako miejsce dostawy, klienci sami decydują, kiedy odbiorą p...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy