Dołącz do czytelników
Brak wyników

ZARZĄDZANIE

12 kwietnia 2022

NR 2 (Marzec 2022)

Czy outsourcing usług logistycznych musi być drogi?
Współpraca z operatorem logistycznym

0 293

Coraz więcej firm w Polsce zastanawia się nad przekazaniem logistyki własnej w outsourcing. Najczęściej wymienianymi przyczynami są: sytuacja na rynku pracy, wysokie nakłady inwestycyjne na budowę i wyposażenie nowych obiektów oraz brak umiejętności zarządzania logistyką na poziomie oczekiwanym przez klientów indywidualnych oraz partnerów handlowych. Ale czy i kiedy to się opłaca? Postaram się na to odpowiedzieć w tym artykule.

Rozważając przekazanie logistyki w outsourcing, przede wszystkim należy zacząć od inwentaryzacji działów i wydziałów w firmie. Zgodnie z zasadą: nie oddawaj w outsourcing głównych procesów w firmie. Jeżeli firma świadczy usługi logistyczne dla innych podmiotów, nie powinna (w pierwszej kolejności) rozważać outsourcingu. Wynika to z faktu, że rynek operatorów logistycznych jest konkurencyjny i ustawiając się niejako w roli brokera, musimy wynegocjować z naszymi klientami bardzo dobre warunki handlowe, aby pokryć marże operatora i jeszcze na tym zarobić. Jest to możliwie i w Polsce istnieją takie układy pomiędzy podmiotami, gdzie w proces obsługi głównego klienta zaangażowane są co najmniej dwie firmy. Są to jednak operatorzy logistyczni, którzy najczęściej za pomocą umów trójstronnych cedują całość lub część odpowiedzialności za procesy na inny podmiot. Drugim faktorem jest długoś trwania oraz wartość kontraktu, najczęściej do takich rozmów dochodzi przy obsłudze bardzo dużych firm i projektów, np. wtedy, kiedy operator, który pierwotnie wygrał przetarg i podpisał umowę, nie jest w stanie jej zrealizować.

POLECAMY


Kiedy zacząć rozważania na temat outsourcingu?


Właściwym momentem do rozważania outsourcingu jest moment, kiedy z obserwacji, raportów i analiz widzimy spadek efektywności i jakości procesów logistycznych (mniej wysłanych paczek lub palet, zaległości w strefie przyjęcia, wzrost liczby reklamacji i zwrotów). Drugim niepokojącym sygnałem mogą być zbyt wysokie koszty logistyki, zidentyfikowane np. poprzez benchmarking branżowy. W każdej firmie i w każdej branży funkcjonują szczyty, spiętrzenia i przestoje: sezonowe, miesięczne, tygodniowe czy nawet godzinowe.  

Dla każdej wielkości przedsiębiorstwa istnieją na rynku opcje outsourcingu. Dla mikroprzedsiębiorstw istnieją firmy pozwalające rozliczać się od wysłanej paczki czy wystawionego dokumentu oraz miejsc półkowych zajętych przez towar firmy insourcującej. Następnie mamy średniej wielkości operatorów, często o zasięgu lokalnym lub krajowym. W tym przypadku musimy przygotować się na sposób rozliczania projektu bardzo podobny do tych stosowanych przez dużych i bardzo dużych operatorów logistycznych. W niektórych częściach kraju stawki mogą być dużo bardziej atrakcyjne. W celu nawiązania współpracy z największymi operatorami logistycznymi musimy „dysponować” odpowiednio dużymi wolumenami paletowymi lub paczkowymi, tak aby operator logistyczny był zainteresowany dołączeniem naszego projektu do portfela. W zależności od koniunktury i województwa wymagania u tego samego operatora mogą istotnie się różnić.


Jakość danych – im więcej wiesz, tym lepiej negocjujesz


Po podjęciu decyzji o poszukiwaniach partnera do przekazania procesów logistycznych należy rozpocząć przygotowania do projektu. W pierwszej kolejności trzeba zebrać dane o kosztach własnej l...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy