Czy logistyka powinna być szczupła? Co łączy, a co dzieli projektowanie procesów logistycznych i Lean Management

TEMAT NUMERU

Połowa XV w., Wenecja. Republika Wenecka jest w owym czasie potęgą militarną, jej flota dominuje w basenie Morza Śródziemnego. W tamtejszym Arsenale produkowane są na masową skalę galery bojowe. W szczycie działalności Arsenał zatrudnia 16 000 osób, a jego doki opuszcza codziennie nowy okręt. Godny uwagi jest proces produkcyjny. Na bazie standardowych komponentów odbywa się montaż w trzech fazach: Intelaiatura (szkielet), Fasciame e cabine (poszycie i kabina) oraz Montaggio finale (montaż końcowy). Skąd jednak w tym artykule rozważania na temat historii szkutnictwa? 

Otóż Arsenał Wenecki to pierwsze w historii zastosowanie filozofii, która pięćset lat później, w latach 40. XX w., została opracowana i wdrożona w postaci standardów organizacji produkcji przez specjalistów z firmy Toyota. Kolejne pięćdziesiąt lat później standardy te, rozwinięte przez naukowców z Massachusetts Institute of Technology Jamesa P. Womacka, Daniela T. Jonesa i Daniela Roosa, zostały przez nich nazwane Lean Management lub Lean Production. Dlaczego „lean” (szczupły)? Otóż szczupłość ta oznacza, że proces produkcyjny zostaje, na tyle, na ile to możliwe, „odchudzony” z wszelkich procesów, które nie dodają wartości wytwarzanemu produktowi. Oczekiwanie, zbędny ruch, nadmierna obróbka, zbędny transport, puste przebiegi – to przykłady takich procesów. Również nadprodukcja...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy