Nasilający się od wybuchu pandemii nowy standard zakupów nakierował firmy z sektora logistyki na oferowanie alternatywnych rozwiązań, a mijający rok był momentem ich wzrostu na niebywałą skalę. Na popularności zyskały i nadal zyskują, przede wszystkim koncepty pozwalające na łączenie tradycyjnego handlu z e-commerce.
Sieci handlowe, restauracyjne i spożywcze nie lekceważą nowych preferencji konsumenta – poszukują rozwiązań, które wyróżnią je na tle konkurencji i pomogą im osiągnąć większą efektywność operacyjną. Jakich nowości możemy się spodziewać w nadchodzącym roku? Z jakimi wyzwaniami współczesnej logistyki będą się one wiązać? Czego zaczną wymagać klienci?
POLECAMY
Znane rozwiązania wypływają na szerokie wody
Analitycy McKinsey donoszą, że klienci, a zwłaszcza millenialsi, są gotowi zapłacić 30% więcej za dostawę tego samego dnia, a jeszcze więcej za dostawę gwarantowaną. Przewiduje się, że do 2025 r. ten rodzaj doręczeń osiągnie 25% udziału w rynku, a zapewnianie ich na odpowiednim poziomie stanie się kluczem do zysku. Ostatnie miesiące pokazały, jak bardzo popularne stały się wpisujące się w trend szybkich zakupów i dostaw (q-commerce) doręczenia w pół godziny, jednak polscy konsumenci mogą doświadczać tego typu obsługi jedynie w kontekście dostaw posiłków lub zakupów spożywczych, drobnej elektroniki czy kosmetyków. Trendem, który rynek mocniej zaobserwuje w nadchodzących miesiącach będzie oferowanie jednakowych usług na ostatniej mili także przez inne sektory rynku, tj. handel detaliczny i cały e-commerce. Klienci wkrótce zechcą, aby w pół godziny pod ich drzwi dotarły nie tylko przedmioty pierwszej potrzeby, ale także paczka z marynarką, książką, konsolą do gier czy nową zasłoną do salonu. W walce o uwagę klienta wyróżnią się firmy, które będą w stanie w porę zaoferować dobrze znane mu usługi, ale w nowej odsłonie i w szerszym zakresie.
Nowe ramy czasowe
Trendem odpowiadającym na rosnące wymagania polskich klientów staną się dostawy wieczorne i weekendowe. Konsumenci prowadzą tryb życia, który niekoniecznie odpowiada stylowi pracy kurierów – zwłaszcza gdy dostawy odbywają się w trakcie dnia, kiedy ludzie przebywają w biurach. Odpowiedzią na te wyzwanie były dotychczas punkty odbioru umożliwiające odbiór przesyłki w dowolnym momencie. Zapewnienie wygody całościowego procesu zakupowego oznacza jednak przymus elastyczności i dostosowania się do potrzeb klienta, który doceni możliwość planowania doręczenia „na życzenie” czy zmiany czasu dostawy paczki w ostatniej chwili.
Real-time na wagę złota
Szybkie dostawy wieczorowe i weekendowe będą dodatkowo wzbogacone o znaną w przypadku taksówek czy ciepłych posiłków, technologię geo-trackingu kuriera, pozwalającą na wgląd w dokładne położenie i drogę paczki – będzie to nowością dla sektora handlu detalicznego w świecie rzeczywistym i online. Nieustające zainteresowanie zakupami online oznacza dla handlowców m.in. rygorystyczne oczekiwania klientów co do czasu dostawy i przejrzystości jej realizacji, większą liczbę przystanków kuriera na...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!