Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

1 października 2020

NR 4 (Wrzesień 2020)

Cyfrowe mistrzostwo. Kim są „Cyfrowi Czempioni” łańcucha dostaw i jakie korzyści czerpią z bycia w cyfrowym ekosystemie?

33

Zewnętrzna integracja lub nawet kompleksowa orkiestracja – tak swój łańcuch dostaw określa ponad 80% „Cyfrowych Czempionów”, czyli firm, które wdrożyły już szeroką gamę zaawansowanych technologii, rozwinęły zaawansowane możliwości cyfrowe i podnoszą umiejętności swoich pracowników, aby dokonać cyfrowej transformacji. Ich wyniki pokazują, że ten wysiłek jest opłacalny, a raport „Connected and autonomous supply chain ecosystems 2025” PWC sprawdza, jak inne firmy mogą uczyć się na ich sukcesach.

Sytuacja, jaką spowodowała pandemia, zmusiła wszystkie firmy do podejmowania trudnych decyzji wymagających analizy często ogromnej ilości danych. Zaczęło się od zmiany planów produkcyjnych oraz sposobu realizacji dostaw. Firmy musiały decydować również, które fabryki należy zamknąć i czy decydować się na zmianę ścieżek przepływu towarów. Zmian wymagały kanały sprzedaży. Nagle kanał online z niszowego stał się dominującym i nawet po uwolnieniu gospodarki pozostaje bardzo istotny w handlu. Przeskalowanie procesu zamówień, operacji magazynowych czy doręczeń stało się znaczącym wyzwaniem dla firm produkcyjnych i dystrybucyjnych. Nie bez znaczenia jest też bezpieczeństwo dostawców, którzy poddani presji rynku mogą nie przetrwać kryzysu, a przez to również nie zrealizować istotnych dla firm zamówień.

POLECAMY

Cyfrowe lekarstwo

Autorzy raportu „Connected and autonomous supply chain ecosystems 2025” zauważyli, że firmy, które inwestują w cyfryzację łańcucha dostaw, lepiej radzą sobie z tymi wyzwaniami. Te najbardziej zaangażowane w te działania stanowią zaledwie 9% spośród 1600 przebadanych firm. Jednak to właśnie „Cyfrowi Czempioni” czerpią spore korzyści z inwestycji w cyfrowe łańcuchy dostaw. W 2019 r. osiągnęli oszczędności operacyjne na poziomie 6,8% rocznie w kosztach łańcucha dostaw przy wzroście przychodów o 7,7%. To wynik, którym znacznie wyprzedzają mniej zaawansowane firmy. Zwiększają również satysfakcję klientów dzięki wyższym poziomom dostaw na czas.
Firmy te w zeszłym roku zainwestowały 9,1% kosztów swojego łańcucha dostaw w zaawansowane technologie i planują zwiększać poziom tych inwestycji. Korzyści bowiem wykraczają daleko poza same liczby. Dotyczy to wszystkich ankietowanych firm, ale zwłaszcza „Cyfrowych Czempionów” – nie tylko cieszą się oni wyższą rentownością i lepszym wykorzystaniem aktywów, ale także wykorzystują łańcuch dostaw do wprowadzania ulepszeń w całej swojej działalności. Na przykład 28% z nich twierdzi, że skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem jest jedną z trzech kluczowych korzyści, jakie czerpią z inwestycji w zaawansowane technologie łańcucha dostaw.
Dzieje się tak dlatego, że inwestycje w rozwiązania technologiczne pozwalają na integrację porozrzucanych po różnych działach firmy procesów składających się na łańcuch dostaw, takich jak: zakupy, produkcja, sprzedaż i dystrybucja.
Dane z całego łańcucha dostaw są dostępne w jednym miejscu, a zaawansowane rozwiązania software’owe pomagają podejmować decyzje, których poziom skomplikowania jest na tyle duży, że bez wspomagania technologicznego poziom błędów czy negatywnych konsekwencji takich decyzji byłby dla firmy znaczący.
Chociaż większość firm postrzega przejrzystość łańcucha dostaw jako priorytet, „Cyfrowi Czempioni” są znacznie dalej na drodze do osiągnięcia pełnej transparentności. Mają znacznie większy poziom wglądu w zawartość produktów, finanse łańcucha dostaw na poziomie transakcji i przepływy logistyczne w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Prawie połowa (47%) z nich jest już w stanie korzystać z cyfrowego odpowiednika swojego łańcucha dostaw. Zwiększa to przejrzystość i dynamiczną optymalizację całkowitego kosztu posiadania. Takie wysokie poziomy przejrzystości pomagają także reagować na zwiększone wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju, np. umożliwiając śledzenie pełnego łańcucha dostaw produktu.

Pełny obraz

Planowanie popytu i dostaw jest sercem zarządzania łańcuchem dostaw. Najlepszym sposobem na osiągnięcie wysokiego poziomu dokładności i szybkości reagowania w planowaniu jest wdrażanie podejść obejmujących zakres całego łańcucha dostaw, w tym dostawców, dostawców usług logistycznych i klientów. Takie podejścia przecinają odpowiednie horyzonty czasowe, więc procesy planowania krótko-, średnio- i długoterminowego nie odbywają się w silosach, ale są w pełni zintegrowane i powiązane z planowaniem ilości i planowaniem finansowym. Niezwykle ważne jest również ustanowienie silnego związku między planowaniem a wykonaniem (pętla zamknięta), w tym możliwość dostosowywania danych planowania w razie potrzeby na podstawie rzeczywistych zamówień, zużytych materiałów lub zmian w produkcji. Planowanie, które obejmuje wszystkie te pola, jest znane jako zsynchronizowane planowanie w zamkniętej pętli. 
Chociaż wiele firm docenia wartość kompleksowego, zintegrowanego podejścia do planowania, wciąż mają przed sobą długą drogę, aby je stworzyć. Tylko 21% respondentów biorących udział w badaniu już korzysta z planowania kompleksowego, a liczba ta spada do zaledwie 1% wśród „Nowicjuszy Cyfrowych”. Więcej firm, 27%, jest na etapie pilotażowym, więc w ciągu najbliższych kilku lat możemy zauważyć pewne istotne zmiany. „Cyfrowi Czempioni” znacznie wyprzedzają konkurencję, jeśli chodzi o maksymalne wykorzystanie kompleksowego planowania. Prawie trzy czwarte (72%) wyszło poza etap pilotażowy i częściowo lub w pełni je wdrożyło.

Nowa logistyka

Inteligentna logistyka – kolejny poziom tej koordynacji – łączy fizyczną wysyłkę i przepływ informacji między dostawcami, producentami, dystrybutorami i klientami w sposób interaktywn...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy