Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

4 lutego 2021

NR 1 (Styczeń 2021)

„Black Weeks” 2020
Jak branża KEP zdobywa paczkowe szczyty?

Wzmocniona obsada magazynów i kurierów czy dodatkowe trasy samochodów liniowych to tylko niektóre środki, jakie firmy z branży KEP muszą co roku wprowadzać w czasie świątecznego szczytu paczkowego. W ubiegłym roku, choć przesyłek było rekordowo dużo, spełnienie wymagań klientów przyszło znacznie łatwiej.

Ubiegłoroczny szczyt paczkowy był bez wątpienia wyjątkowy. 

POLECAMY

Tak jak i cały rok. Kurierzy dostarczyli rekordową liczbę przesyłek, ale byli do tego dobrze przygotowani. Świąteczną gorączkę zakupową poprzedziła niespodziewana fala internetowych zakupów spowodowana lockdownem. 

– Rok 2020 był bardzo nietypowy, ponieważ mieliśmy właściwie dwa szczyty paczkowe – wiosenny i przedświąteczny. Już w marcu, gdy rozpoczynała się pierwsza fala pandemii i związanych z nią ograniczeń, odnotowaliśmy zdecydowany wzrost liczby paczek adresowanych do odbiorców prywatnych. Taka sytuacja utrzymywała się przez kolejne dwa miesiące. Wynikało to oczywiście z faktu, że wiele sektorów handlu stacjonarnego zostało czasowo zamrożonych. Natomiast „regularny” szczyt zaczął się mniej więcej w tygodniu Black Friday i trwał nieprzerwanie do Świąt, a więc już w zwykłych ramach czasowych, choć nadal nie w zwykłej sytuacji. Przez cały okres związany z Black Friday, czyli de facto początek szczytu, handel skupiał się prawie wyłącznie na internecie. Wolumen przesyłek był przez to znacznie większy, niż gdyby cały handel funkcjonował bez ograniczeń – mówi Małgorzata Markowska, Marketing Manager GLS Poland.

– Choć sytuacja w kraju zmienia się dynamicznie, rekordowe wolumeny nie były dla nas zaskoczeniem, zwłaszcza że przedsmak szczytu końca roku mieliśmy wiosną w związku z pierwszym lockdownem. To był swoisty stresstest dla naszej branży i DPD przeszła go z pozytywnym rezultatem. Wprowadziliśmy wówczas procedury kryzysowe i skokowo zwiększyliśmy przepustowość naszych procesów, co wiązało się z zatrudnieniem dodatkowych kurierów i pracowników magazynowych. Pozostaliśmy w trybie nadzwyczajnym właściwie do końca roku i dlatego ponowne zwiększenie liczby osób pracujących na ostatniej mili o 20% nie było wyzwaniem – przyznaje Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

– Okres wzmożonego ruchu paczkowego już nikogo nie zaskakuje. Pojawia się on regularnie co roku, ale za każdym razem jest większy od poprzedniego. W minionym roku szczyt ten był wyjątkowy, bo zbiegł się z pandemią, która przyczyniła się do dynamicznego rozwoju e-commerce. Notabane ograniczenie działalności sklepów internetowych wywołało dwa dodatkowe szczyty paczkowe, tj. na początku pierwszego i drugiego lockdownu – mówi dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Małgorzata Matusiewicz
dyrektor marketingu UPS Polska

W UPS już od wielu miesięcy działamy w warunkach szczytu paczkowego. Pandemia wpłynęła na zachowania zakupowe konsumentów. Spora część handlu i transakcji na rynku przeniosła się do kanałów online. Wkraczając w grudzień, byliśmy zadowoleni z tego, jak działa i funkcjonuje nasza sieć operacyjna.

Jeśli chodzi o ilość przesyłek, możemy mówić o rekordowym świątecznym szczycie paczkowym. Nadal koncentrujemy się na zapewnieniu naszym klientom jak najbardziej niezawodnej obsługi, a o naszych wynikach będziemy informować podczas ogłoszenia wyników za czwarty kwartał 2020 na początku lutego 2021 r.

W cieniu COVID-19

Mimo to nie obyło się bez niepewności potęgowanej sytuacją epidemiologiczną w kraju. – Tegoroczny szczyt paczkowy okazał się wyjątkowy ze względu na swoją nieprzewidywalność. Wyzwaniem dla firm kurierskich było z pewnością zaplanowanie i wdrożenie skutecznych działań mających zagwarantować płynność dostaw mimo niepewności co do jego przebiegu. Kolejne restrykcje regulujące działalność sklepów stacjonarnych powodowały zwiększenie zainteresowania usługami kurierskimi. Dzięki doświadczeniom z pierwszego, nieoczekiwanego lockdownu utrzymaliśmy pełną elastyczność sieci i zachowaliśmy gotowość na różne scenariusze. Do ważnych wyzwań należało także zapewnienie bezpieczeństwa obu stronom procesu doręczenia.

Konsumenci oczekiwali, że otrzymają paczkę od kuriera, który wyposażony jest w maskę i rękawiczki ochronne oraz zachowuje zalecany dystans. Za zgodą odbiorców doręczenia odbywały się bez podpisu, „pod drzwi”, lub w przypadkach doręczeń do rąk własnych z wykorzystaniem kodu PIN – mówi Rafał Nawłoka. 

Obserwując wzmożony ruch w kanale e-commerce, firmy kurierskie co roku wzmacniają obsadę swoich magazynów i sortowni w okresach szczytów.

– W drugim kwartale 2020 r. zatrudniliśmy 39 tys. nowych stałych pracowników, z których wszyscy pracują w naszych sortowniach oraz jako kurierzy. Dodatkowo na całym świecie zatrudniamy ponad 100 tys. pracowników sezonowych na okres szczytu świątecznego. Nasze inwestycje w centra operacyjne, sieć drogową i powietrzną, a także w technologię oraz dziesięciolecia doświadczenia w dostosowywaniu naszej sieci, oddani pracownicy i kurierzy sprawiają, że UPS jest dobrze przygotowany do sprostania wyzwaniom związanym z pandemią i szczytem świątecznym. W Polsce uruchomiliśmy niedawno dwa nowe połączenia lotnicze z lotniska w Gdańsku i we Wrocławiu, pomagając firmom z tych regionów w szybszym dostarczaniu przesyłek do ich klientów – mówi Małgorzata Matusiewicz, dyrektor marketingu UPS Polska.

– Do każdego szczytu sezonu przygotowujemy się z dużym wyprzedzeniem. W okresie największego ruchu zatrudniamy pracowników sezonowych i prosimy o to samo przewoźników, z którymi współpracujemy. Dzięki temu dysponujemy odpowiednią, dostosowaną do aktualnych potrzeb liczbą pracowników magazynowych sortujących przesyłki oraz doręczających je na czas kurierów. W sezonie uruchamiamy także dodatkowe trasy samochodów liniowych, aby sprawnie obsłużyć zwiększony strumień przesyłek. Dodam, że w szczycie sezonu Grupa GLS w całej Europie zatrudnia kilka tysięcy dodatkowych pracowników. Gwarantujemy, że w okresach wzmożonego ruchu jesteśmy w stanie działać elastycznie, zapewniając klientom wysoką jakość usług – mówi Małgorzata Markowska.

Zatrudnienie dodatkowych pracowników to dopiero początek. Odpowiednie przygotowanie do szczytu paczkowego wymaga znacznie większego wysiłku.

– Szczyt paczkowy to dla branży KEP okres wytężonej pracy. W związku z tym przygotowania do szczytu paczkowego przez operatorów KEP zaczynają się więc już kilka miesięcy przed jego wystąpieniem i polegają one m.in. na: przygotowaniu odpowiednich procedur i wdrożeniu ich przed rozpoczęciem szczytu paczkowego, dodatkowym zatrudnieniu pracowników operacyjnych i zwiększeniu liczby innych zasobów firmy, przeglądzie i modernizacji urządzeń, budynków, pojazdów itp., umożliwieniu klientom elastycznej zmiany czasu i miejsca dostawy, odbiorach i doręczaniach paczek w weekendy czy edukowaniu sprzedawców i klientów internetowych. To ostatnie jest bardzo ważne, bo klienci mają duży wpływ na to, aby paczka trafiła do nich w odpowiednim czasie i miejscu – wyjaśnia dr hab. Arkadiusz Kawa.

dr hab. Arkadiusz Kawa
dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania

Szczyt paczkowy to dodatkowy wzrost liczby przesyłek w określonym czasie w stosunku do średniej liczby przesyłek z pozostałego okresu roku. Takich okresów w ciągu roku jest kilka (np. przed majówką, wakacjami, pierwszym dniem szkoły), ale największy jest ten związany z okresem Świąt Bożego Narodzenia. Wywołują go głównie zakupy prezentów świątecznych przez Internet, ale także zwiększona wymiana handlowa między firmami związana z końcem roku. Ponad połowa Polaków kupuje prezenty przez Internet. Najwięcej zakupów jest dokonywanych w pierwszej połowie grudnia, ale coraz częściej osób robi to już w listopadzie. W związku z tym okres szczytu świątecznego rozciąga się.

W 2020 r. szczyt paczkowy znowu był rekordowy. Firmy obsługiwały nawet 50-70% więcej przesyłek niż w pozostałych tygodniach roku. Jeden z operatorów miał nawet ok. 4 mln przesyłek w ciągu dnia – ta firma jeszcze 5 lat temu obsługiwała taką liczbę paczek w ciągu kwartału. 

Zaraz po świętach pojawił kolejny „szczyt” – związany ze zwrotami. Kupujemy coraz więcej odzieży i obuwia, a tam pojawia się najwięcej nietrafionych produktów. „Szczyt” zwrotów dało się odczuć silniej niż dotychczas.

Wyjątkowy szczyt

Jednak ubiegłoroczny sezon okazał się pod wieloma względami wyjątkowy. Przede wszystkim po raz kolejny jeden po drugim padały rekordy w liczbie dostarczonych paczek i obrotów największych graczy rynku e-commerce. 

– Do wzmocnienia szczytu pod koniec roku przyczyniają się dodatkowe akcje, takie jak dzień singla, czarny piątek, cyberponiedziałek i dzień darmowej dostawy. Stymulują one dodatkowe zakupy, co przekłada się bezpośrednio na większą liczbę przesyłek. Przykładowo, Alibaba i JD.com miały w ubiegłym roku ok. 115 mld USD obrotów podczas festiwalu dnia singla (11.11.). W ciągu 11 dni Alibaba osiągnęła obroty na poziomie 74,1 mld USD (wartość ta prawie podwoiła się w stosunku do 2019 r.) i zrealizowała 2,32 mld zamówień (nawet 583 tys. zamówień na sekundę). Wartość sprzedaży JD.com w tym samym okresie wyniosła 41,1 mld dol., czyli ponad 4 razy więcej niż w 2019 r. W 2020 r. szczyt paczkowy znowu był rekordowy. Firmy obsługiwały nawet 50–70% więcej przesyłek niż w pozostałych tygodniach roku. Jeden z operatorów miał nawet ok. 4 mln przesyłek w ciągu dnia – ta firma jeszcze 5 lat temu obs...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy