Dołącz do czytelników
Brak wyników

E-commerce

15 lutego 2022

NR 1 (Styczeń 2022)

Automaty paczkowe zawojowały polski rynek. Klienci polubili paczkomaty

0 145

Ostatnie lata upłynęły pod dyktando dynamicznego rozwoju branży e-commerce, która zrewolucjonizowała rynek zarówno handlowy, jak i magazynowy na całym świecie. Od 2015 r. w krajach Unii Europejskiej odsetek osób kupujących przez internet co najmniej raz w roku, wzrósł niemal dwukrotnie, a w 2020 r. w Polsce wyniósł 61%. Wielkim wygranym trendu na e-commerce jest rynek automatów paczkowych, co potwierdza najnowszy raport Colliers Rudolf sam sobie nie poradzi – rynek automatów paczkowych w Polsce.

Na potrzeby raportu, na przełomie listopada i grudnia, została przeprowadzona ankieta wśród blisko 400 osób, mająca na celu zbadanie rynku automatów paczkowych w Polsce pod względem zachowań konsumentów i ich preferencji, rozpoznawalności poszczególnych operatorów oraz potencjalnych kierunków rozwoju tego rynku.

POLECAMY

W Polsce najwięcej paczkomatów

Automaty paczkowe są konceptem, który w Polsce cieszy się wyjątkowo wysoką popularnością – korzysta z nich aż 97% uczestników ankiety przeprowadzonej przez Colliers. Nasz kraj jest w pierwszej piątce wśród członków Unii Europejskiej pod względem liczby punktów odbioru na osobę. Ponadto spośród wszystkich państw świata to właśnie w Polsce znajduje się najwięcej automatów paczkowych. 
– W tegorocznym badaniu Colliers 85% respondentów odpowiedziało, że przy wyborze formy dostawy często i regularnie decyduje się na automaty paczkowe, a 32% wybiera tę formę za każdym razem, gdy jest ona dostępna. Obecnie w naszym kraju dostawy do automatów paczkowych stanowią niemal 40% wszystkich przesyłek, natomiast 50% to dostawy bezpośrednio do miejsca zamieszkania. Do końca 2024 r. udział tych dwóch form dostaw powinien się wyrównać – mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers. 
W Polsce prekursorem na rynku automatów paczkowych była firma InPost, która stworzyła swoje autorskie Paczkomaty – ich liczba wynosi obecnie ok. 16 tys. W ostatnich latach małe sieci automatów paczkowych zainstalowały DHL oraz Poczta Polska, jednak żaden z operatorów logistycznych nie decydował się na większą inwestycję w ten rynek. Pod koniec 2020 r. swoje pierwsze automaty paczkowe uruchomiła firma DPD, natomiast rok 2021 upłynął pod znakiem pierwszych maszyn Allegro, Orlenu oraz AliExpress. Na koniec 2021 r. liczba automatów paczkowych w Polsce wyniosła łącznie ok. 18 tys., a szacuje się, że do końca przyszłego roku przekroczy 25 tys.
 

Żabka Polska
Automat do odbioru paczek
 

Systematycznie pracujemy nad rozwojem usługi nadawania i odbioru paczek w naszej sieci, by była jeszcze szybsza i bardziej wygodna dla klientów. Przyjazne lokalizacje naszych ponad 7900 sklepów, obecność w wielu miejscowościach w całej Polsce oraz dogodne godziny otwarcia placówek sprawiają, że w ub. roku zanotowaliśmy kilkudziesięcioprocentowy wzrost r/r liczby obsługiwanych przesyłek. Współpracujemy z wieloma partnerami, m.in. z Pocztą Polską, DHL Parcel, PointPack oraz dużymi platformami sprzedażowymi, takimi jak Allegro, Zalando czy Empik. W ramach inkubatora technologicznego uruchomiliśmy w ubiegłym roku w Poznaniu pierwszy automat do odbioru paczek, który pozwala wygodnie i bezpiecznie skorzystać z usługi, bez kontaktu ze sprzedawcą. 


Trend na ekologię 

Operatorzy logistyczni sieci automatów paczkowych przy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy