Dołącz do czytelników
Brak wyników

E-commerce

16 sierpnia 2022

NR 4 (Lipiec 2022)

Automaty paczkowe – europejska perspektywa - Dostawy poza domem podbijają rynek

0 116

Szybki rozwój usług i wolumenów dostaw poza domem (out-of-home – OOH) w ciągu najbliższych kilku lat prawdopodobnie znacząco zmieni rynek dostaw dla nadawców i odbiorców. Aby obsłużyć gwałtownie rosnące ilości przesyłek B2C (BUSINESS TO CONSUMER), niezbędna będzie rozbudowa sieci OOH (automaty paczkowe oraz punkty PUDO – pick up and delivery). Dotyczy to nie tylko Polski, ale większości krajów w Europie i poza nią.

Zwiększone wolumeny i infrastruktura, w połączeniu z – w dużej mierze nieuregulowanym ekosystemem – stają się coraz częściej wybieraną opcją przez konsumentów.

POLECAMY

Skupimy się jednak na automatach paczkowych, ponieważ stanowią one bardzo wygodne rozwiązanie zarówno dla konsumentów, jak i operatorów logistycznych. Na koniec 2021 r. w Europie dostępnych było blisko 80 000 automatów paczkowych, co stanowi wzrost liczby urządzeń o ponad 80% w stosunku do grudnia 2020 r.

Dwa modele operacyjne sieci

W praktyce mamy do czynienia z dwoma głównymi trendami w organizacji sieci punktów OOH: sieć otwartą i sieć zamkniętą.

Otwarta sieć jest niezależna od przewoźnika, co oznacza, że może być używana przez dowolną firmę transportową, a także sieci lub platformy handlowe do deponowania paczek zgodnie z wolą konsumenta. 

Zamknięta sieć umożliwia dostęp wyłącznie przez właściciela/zarządcę sieci lub jego partnera logistycznego. Operatorami/zarządcami tego typu sieci najczęściej są: 

  • operator pocztowy,
  • operator logistyczny (firma kurierska, transportowa), 
  • platforma e-commerce,
  • instytucja rządowa lub samorząd,
  • niezależny operator sieci. 

Strategia i zakres działalności operatora zazwyczaj skutkują konkretnymi wyborami dotyczącymi otwartych/zamkniętych sieci, formy dostępu oraz geograficznego i fizycznego modelu wdrażania.

Efektywność dostaw poza domem

Firmy zajmujące się transportem, głównie operatorzy pocztowi, firmy kurierskie, ale też coraz częściej platformy e-commerce sięgają po sprawdzony model dostaw OOH. Powód jest istotny, a jednocześnie prozaiczny. Dostawy do punktów OOH są dużo bardziej efektywne operacyjnie, co za tym idzie jednostkowy koszt dostawy jest dużo niższy niż dostawa do drzwi konsumenta. Taka dostawa jest również bardziej przyjazna środowisku, ponieważ samochody obsługujące dostawy B2C pokonują mniejsze dystanse, dostarczając jednocześnie dużo większą liczbę przesyłek. Operatorzy skupiający się na dostawach OOH mogą zaproponować swoim klientom atrakcyjne ceny za tego typu usługi, co jest jednym z kluczowych elementów dla e-commerce. Oczywiście w dalszym ciągu oferowane są usługi dostaw do drzwi, ale nie są tak atrakcyjne cenowo i według opinii niektórych ekspertów branży CEP (COURIER EXPRESS PARCEL) niedługo staną się usługą premium. 

Przyjrzyjmy się liczbom, które potwierdzają, że dostawy OOH są efektywne. 

  • Typowy kierowca miejski, który doręcza i odbiera przesyłki głównie z pojedynczych adresów, może obsłużyć do 150 przesyłek dziennie.
  • Kierowca obsługujący wyłącznie przesyłki B2C z dostawą do drzwi adresata z trudem osiągnie 100 przesyłek dziennie. Dla porównanie w USA jeden z kluczowych graczy e-commerce wypracował model biznesowy, w którym najefektywniejsi kierowcy doręczają do 200 przesyłek dziennie. 
  • Natomiast kierowca obsługujący wolumen B2C z dostawami/odbiorami tylko z automatów paczkowych jest w stanie obsłużyć do ok. 1000 przesyłek dziennie. Znane są też przypadki kierowców, którzy w ciągu jednej zmiany doręczają i odbierają ponad 1300 przesyłek. 

Jak widzimy z powyższych przykładów, nie ma wątpliwości, że dostawy OOH, a szczególnie automaty paczkowe, są idealnym rozwiązaniem ostatniej mili dla przesyłek konsumenckich (B2C). 

Oczywiście kluczowym elementem „układanki” jest gęstość rozmieszczenia punktów/automatów oraz ich dogodna lokalizacja dla konsumenta. Dostępność automatów paczkowych w danym kraju może być różna, a także...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy