Automaty paczkowe – europejska perspektywa - Dostawy poza domem podbijają rynek

E-commerce

Szybki rozwój usług i wolumenów dostaw poza domem (out-of-home – OOH) w ciągu najbliższych kilku lat prawdopodobnie znacząco zmieni rynek dostaw dla nadawców i odbiorców. Aby obsłużyć gwałtownie rosnące ilości przesyłek B2C (BUSINESS TO CONSUMER), niezbędna będzie rozbudowa sieci OOH (automaty paczkowe oraz punkty PUDO – pick up and delivery). Dotyczy to nie tylko Polski, ale większości krajów w Europie i poza nią.

Zwiększone wolumeny i infrastruktura, w połączeniu z – w dużej mierze nieuregulowanym ekosystemem – stają się coraz częściej wybieraną opcją przez konsumentów.

Skupimy się jednak na automatach paczkowych, ponieważ stanowią one bardzo wygodne rozwiązanie zarówno dla konsumentów, jak i operatorów logistycznych. Na koniec 2021 r. w Europie dostępnych było blisko 80 000 automatów paczkowych, co stanowi wzrost liczby urządzeń o ponad 80% w stosunku do grudnia 2020 r.

Dwa modele operacyjne sieci

W praktyce mamy do czynienia z dwoma głównymi trendami w organizacji sieci punktów OOH: sieć otwartą i sieć zamkniętą.

Otwarta sieć jest niezależna od przewoźnika, co oznacza, że może być używana przez dowolną firmę transportową, a także sieci lub platformy handlowe do deponowania paczek zgodnie z wolą konsumenta. 

Zamknięta sieć umożliwia dostęp wyłącznie przez właściciela/zarządcę sieci lub jego partnera logistycznego. Opera...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy