Zakupy z platformą Jak zdigitalizować procesy zakupowy przedsiębiorstwa?

TEMAT NUMERU

Staramy się wdrażać coraz to nowe narzędzia mające nam odebrać część pracy administracyjnej, operacyjnej, aby uwolnić nasze zasoby do pracy koncepcyjnej. Jednym z takich narzędzi są systemy informatyczne i platformy zakupowe służące do automatyzacji zadań.

Pierwsze pytanie, jakie powinien sobie postawić każdy szef działu zakupów, brzmi: jaką wartość i jaką pracę wykonują dla firmy moi pracownicy? Nie, oczywiście, że nie mówię o mikromanagemencie – 
czym innym jest natomiast świadomość tego, co faktycznie robią pracownicy, nad jakimi projektami pracują, czy właściwie priorytetyzują zadania? Czy jako szef działu zakupów (a może nawet członek zarządu) masz wiedzę, świadomość wyzwań, przed którymi staje Twoja organizacją? Czy wiesz, jakie są priorytety i oczekiwania zarządu. Pytanie, jak przekazać i utwierdzić się w przekonaniu, że dział zakupów realizuje zadania w zgodzie z wymogami firmy? Jak zorganizować prace działu zakupów i logistyki, żeby moi pracownicy mieli czas na szukanie odpowiedzi na powyższe? To wszystko są pytania dotyczące kreatywnej, koncepcyjnie myślącej części naszego mózgu. 
Od czego zacząć digitalizację? Wiele razy zastanawialiście się zapewne, co to znaczy, że mamy digitalizować procesy w naszych organizacjach. 
Dla średnich przedsiębiorstw dobrze jest rozpocząć od wdrożenia platformy zakupowej. Punktem odniesienia, dla lepszego zrozumienia, czym jest platforma zakupowa, będzie system klasy ERP. Pokazując różnice między platformą zakupową a systemem ERP, najłatwiej nam będzie zrozumieć, od czego zacząć procesy digitalizacji zakupów firmowych.

Różnice między ERP a platformą zakupową

Skoro mam ERP, to po co mi platforma? System ERP skierowany jest do wewnątrz organizacji, podczas gdy platformy zakupowe (eProcurement) skierowane są na zewnątrz. Co to znaczy? Otóż dostawcy mają dostęp do Twojego systemu i możesz na nich przerzucić część aktywności Twojego działu zakupów (np. zakładanie dostawcy w systemie, załączanie dokumentów rejestracyjnych, certyfikatów, załączenie ofert, dokumentów do konkretnego zamówienia etc. – o szczegółach w dalszej części artykułu). Natomiast systemy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy