Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

7 października 2021

NR 5 (Wrzesień 2021)

Uwolnij pełnię potencjału. Hiperautomatyzacja – trend, który kształtuje logistykę przyszłości i przyspiesza transformację cyfrową

0 3

Hiperautomatyzacja to koncepcja polegająca na zastosowaniu ekosystemu zaawansowanych technologii automatyzacyjnych poprzez wykorzystanie posiadanego potencjału przedsiębiorstwa. Została uznana przez firmę doradczą Gartner za jeden z 10 najważniejszych strategicznych trendów technologicznych. Przybliżmy Czytelnikom, na czym polega ta koncepcja.

Hiperautomatyzacja to kompleksowe wykorzystanie dostępnych narzędzi z zakresu automatyzacji, sztucznej inteligencji oraz Business Intelligence, które ma na celu przekształcenie oraz stworzenie nowych procesów (transformację cyfrową przedsiębiorstwa), co przy użyciu tradycyjnych metod byłoby niewykonalne. Termin hiperautomatyzacja pojawił się po raz pierwszy w październiku 2019 r., zajmując pierwsze miejsce na liście 10 najlepszych strategicznych trendów technologicznych na rok 2020. W ramach hiperautomatyzacji wykorzystywana jest sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence, AI), a także uczenie maszynowe (ang. Machine Learning, ML) i zrobotyzowana automatyzacja procesów (ang. Robotic Process Automation, RPA). Jej celem jest automatyzacja powtarzalnych i czasochłonnych zadań. Hiperautomatyzacja dotyczy jednak nie tylko procesów, które można zautomatyzować, ale także poziomu automatyzacji, który często jest określany jako kolejna ważna faza transformacji cyfrowej.

POLECAMY

Jak działa hiperautomatyzacja?

Pierwsza fala technologii automatyzacji opierała się w dużej mierze na technologii RPA, które polega na wykorzystaniu botów do naśladowania powtarzalnych, ludzkich czynności. Procesy te są oparte na określonych regułach i wykorzystują uporządkowane dane do wykonywania działań. W przeciwieństwie do RPA sztuczna inteligencja stara się symulować ludzki intelekt. Hiperautomatyzacja łączy technologie: RPA, Low/No code, BI, ML oraz AI, co umożliwia automatyzację praktycznie każdego powtarzalnego zadania, przez co staje się ona idealnym narzędziem do osiągnięcia cyfrowej transformacji organizacji.

Czym różni się hiperautomatyzacja od automatyzacji?

Tym, co łączy inteligentną automatyzację (ang. Intelligent Automation, IA) z hiperautomatyzacją, jest fakt, że obie wykorzystują sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do optymalizacji już istniejących procesów. Pomimo podobieństw nie należy ich ze sobą mylić – sporo jest między nimi różnic.
Różnice pomiędzy automatyzacją a hiperautomatyzacją:

  • Automatyzacja koncentruje się na wąskim zestawie zadań, często opierając się na technologii RPA albo łącząc dwie technologie w jedno narzędzie, które automatyzuje i optymalizuje istniejące zadania bądź procesy.
  • Hiperautomatyzacja nie jest narzędziem – to ujednolicona strategia lub inicjatywa przedsiębiorstwa, której ostatecznym celem jest tworzenie i optymalizacja kompleksowych procesów, tworzących nowe możliwości biznesowe. To koncepcja, która pozwala na cyfrową transformację całego przedsiębiorstwa.
  • Automatyzacja to rozwiązanie wykonujące głównie powtarzalne zadania, podczas gdy hiperautomatyzacja to ujednolicone podejście, które ma na celu automatyzację i koordynację w celu przekształcenia procesów i stworzenia nowych, które przy użyciu tradycyjnych metod byłyby niewykonalne.

Hiperautomatyzacja uwalnia pełny potencjał automatyzacyjny

Możliwość naśladowania ludzkich zdolności kognitywnych w procesach digitalizacji jest kluczowym elementem hiperautomatyzacji. Dzięki niej pracownicy cyfrowi działają obok ludzi, zapewniając niezrównaną wydajność organizacji. Co więcej, hiperautomatyzacja pozbawia nas ograniczeń, które związane są z korzystaniem z tylko jednego narzędzia automatyzacyjnego. Pozwala to wyjść poza granice poszczególnych procesów i zautomatyzować więcej niż tylko żmudne i skalowalne zadania. Hiperautomatyzacja wymaga jednak starannego zaplanowania i wdrożenia. Zanim zadecydujemy o jej implementacji, należy sprawdzić, które technologie cyfrowe będą pasować do procesów już istniejących w organizacji i jaka będzie ich rola w nowych procesach. Hiperautomatyzacja to również integracja. Aby osiągnąć skalowalność operacji, różne technologie automatyzacji muszą ze sobą współpracować. Staranne planowanie, wdrażanie i usprawnianie procesów odbywa się dzięki inteligentnemu zarządzaniu procesami biznesowymi (ang. Business Process Management – BPM). Na szczególną uwagę we wdrażaniu hiperautomatyzacji zasługuje rola architekta, który powinien znać możliwości i ograniczenia wszystkich dostępnych narzędzi wchodzących w jej skład. Dzięki temu jest on w stanie zaproponować firmie dopasowaną do jej potrzeb kompletną wizję strategii hiperautomatyzacji.

Przykłady zastosowania hiperautomatyzacji

Według Gartnera RPA wzbogacone o AI i ML staje się rdzeniem technologii hiperautomatyzacji. Połączenie technologii RPA i AI zapewnia moc i elastyczność w automatyzacji tam, gdzie automatyzacja nigdy wcześniej nie była możliwa. Zastosowania hiperautomatyzacji różnią się w zależności od tego, z połączenia jakich technologii korzystamy. Wykorzystuje się ją m.in. w takich obszarach, jak:

  1. Obsługa klienta z wykorzystaniem RPA i sztucznej inteligencji
    Łącząc te technologie, firmy mogą automatycznie odpowiadać na wiadomości klientów. Usługi wsparcia klienta obejmują procesy wymagające zrozumienia, tj.:
  • odpowiadanie na wiadomości e-mail i zapytania na czacie (chatboty),
  • przeprowadzanie rozmów telefonicznych (voiceboty – czyli roboty konwersacyjne),
  • wprowadzanie zmian w danych klientów na podstawie otrzymanych informacji,
  • sprawdzanie (kontrola) transakcji finansowych.

    Dzięki RPA firmy mogą uzyskiwać odpowiednie informacje o transakcjach użytkowników z różnych źródeł danych. Następnie system może je przetwarzać i przeprowadzać analizy w celu zidentyfikowania wszelkich nieuczciwych działań w organizacji.
  1. Przetwarzanie roszczeń z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych
    RPA jest wykorzystywane do automatyzacji obsługi roszczeń przez firmy ubezpieczeniowe. Dzięki integracji wizji komputerowej i NLP ubezpieczyciele samochodów mogą przetwarzać obrazy wypadków samochodowych i wycenić szkody objęte polisą klienta. Następnie zestawione w ten sposób dane posłużą do określenia, czy roszcz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy