Dołącz do czytelników
Brak wyników

Test zdolności adaptacyjnych KEP. Okiem ekspertów

AKTUALNOŚCI ZE ŚWIATA LOGISTYKI | 4 czerwca 2020 | NR 3
84

Czy branża KEP jest największym beneficjentem gigantycznego wzrostu sprzedaży internetowej wywołanego obostrzeniami związanymi z pandemią COVID-19? Dlaczego? Przed jakimi wyzwaniami operacyjnymi stanęli operatorzy KEP, jak je rozwiązali i jakie szanse upatrują dla swojego biznesu długoterminowo? Na pytania redakcji magazynu „Logistyka a Jakość” odpowiadają przedstawiciele KEP.

Rafał Nawłoka
prezes zarządu
DPD Polska


W okresie pandemii COVID-19 nastąpił znaczny wzrost zainteresowania zakupami online wśród konsumentów. W czasie zagrożenia zdrowia publicznego zamawianie niezbędnych produktów w sieci okazało się bowiem bezpieczną alternatywą dla tradycyjnych zakupów. Równocześnie zauważyliśmy spadek wolumenów wynikających z obsługi nie mniej ważnych klientów biznesowych, z których wielu istotnie zredukowało działalność. Perspektywa niespełna trzech miesięcy jest jednak za krótka, by formułować wiążące wnioski. Wiele zależy od tego, w jakiej kondycji wyjdą z epidemii polskie przedsiębiorstwa i czy konsumpcja gospodarstw domowych utrzyma się na dotychczasowym poziomie. 
Patrząc od strony czysto operacyjnej, uważamy, że doświadczenie epidemii utrwali kryzysowe innowacje jako korzystne dla konsumentów. Podczas kryzysu finansowego lat 2008-2009 doświadczyliśmy znacznego wzrostu segmentu e-commerce, gdyż nabywcy docenili wygodę zakupów w internecie, sieci handlowe rozszerzyły kanały dystrybucji o tańsze niż tradycyjne sklepy strony zakupowe. Firmy kurierskie stały się naturalnym partnerem obu stron transakcji handlowej. Sądzimy, że podobnym impulsem jest stan epidemii COVID-19. Szybko doszło do uproszczenia niektórych procedur i pojawiły się nowe usługi, takie jak odbiór przesyłki z domu od klienta indywidualnego czy doręczenie pod drzwi bez podpisu – szybsze i bezpieczniejsze. Wiele wskazuje na to, że musimy nauczyć się żyć z koronawirusemi, dlatego część z podjętych działań na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom e-commerce znajdzie zastosowanie w przyszłości.  
Tegoroczny kryzys epidemiczny pokazał, jak ważną i perspektywiczną gałęzią gospodarki jest sprzedaż w sieci i wspomagające ją usługi kurierskie. Dla firm kurierskich sytuacja ta okazała się testem zdolności adaptacyjnych i gotowości do podejmowania niestandardowych działań w celu utrzymania ciągłości procesów i zapewnienia odbiorcom bezpiecznych usług. Wyzwania związane z epidemią COVID-19 zmusiły branżę KEP do błyskawicznej zmiany procedur i wprowadzenia rozwiązań, które spełniają rygorystyczne wymogi sanitarne i administracyjne. Już w pierwszej połowie lutego wszyscy pracownicy i współpracownicy DPD Polska otrzymali instruktaż higieniczny zgodny z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministerstwa Zdrowia. Kurierzy i pracownicy sortowni i oddziałów na bieżąco otrzymują podstawowe zabezpieczenia osobiste, obowiązkowo wyposażeni są także w przyłbice. W połowie marca wdrożyliśmy bezpieczne zasady odbierania paczek ograniczające kontakt kuriera z odbiorcą. Zgodnie z rekomendacjami służb sanitarnych promujemy rozliczanie pobrań kartą, a odbiorcy coraz chętniej z tego korzystają, zwłaszcza że od końca marca limit płatności zbliżeniowej bez PIN został zwiększony do 100 zł.
Niemal każdego dnia stajemy wobec wyzwań operacyjnych związanych chociażby z obowiązkiem stosowania rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów w sprawie zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego na stanowiskach pracy. Dziś słyszymy coraz więcej opinii ekspertów, że z koronawirusem musimy nauczyć się żyć. Spodziewamy się zatem, że zmiany wymuszone przez epidemię COVID-19 pozostawią nas trwale w pewnym rygorze sanitarnym, ale za to wygodne doręczenie pod drzwi z PIN i bez podpisu stanie się standardem. 
 

POLECAMY

Elżbieta
Gorayska-Mytych
dyrektor ds. sprzedaży i obsługi klienta
DHL Parcel Polska


Sytuacja, z jaką mamy do czynienia, wymaga nieszablonowego myślenia, nowych pomysłów, zrewidowania dotychczasowych modeli prowadzonej działalności. Niewątpliwie jednym z kluczowych kierunków, w którym podążają rynkowe zmiany, jest dynamiczny rozwój sektora e-commerce, który może w istotny sposób wpłynąć na wzrost wolumenu firm kurierskich. Zatem z pewnością największym beneficjentem rewolucji e-commerce, związanej z obecną sytuacją, są przedsiębiorcy, którzy z sukcesem prowadzą sprzedaż właśnie w tym kanale, oferując asortyment z kategorii, jakie cieszą się teraz największym zainteresowaniem. 
Warto podkreślić, że poziom wzrostów u poszczególnych graczy na rynku KEP jest skorelowany ze strukturą bazy klientów i obszarów, w jakich prowadzą oni działalność biznesową. DHL Parcel to ekspert w obsłudze dynamicznie zmieniającego się rynku e-commerce. Jesteśmy elastycznym partnerem dla klientów specjalizujących się w różnych kategoriach produktowych, ale także kompetentnym doradcą dla tych, którzy w związku z obecną sytuacją postanowili przenieść swój biznes w sferę online. 
W czasie pandemii zaobserwowaliśmy znaczny wzrost przesyłek w naszej sieci – zarówno tych krajowych, jak i międzynarodowych. Skala jest porównywalna do wyników grudniowych, osiąganych podczas szczytu paczkowego, kiedy notujemy nawet 100-proc. wzrosty. Dynamicznie rośnie liczba przesyłek zwłaszcza od klientów sprzedających artykuły higieniczne i środki ochrony, ale również produkty z kategorii: zdrowie i uroda, książki, elektronika, akcesoria dla najmłodszych czy dom i ogród. Wśród odbiorców przesyłek z zakupami internetowymi jesteśmy cenieni m.in. za dobrą ofertę, szybką dostawę czy elastyczność w dostosowaniu do zmieniających się potrzeb i preferencji.
Sytuacja związana z koronawirusem postawiła nas w obliczu wielu wyzwań. Priorytetem jest bezpieczeństwo. Dołożyliśmy wszelkich starań, by zapewnić bezpieczeństwo naszym pracownikom, kurierom i klientom. Zastosowaliśm...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy