Dołącz do czytelników
Brak wyników

ZARZĄDZANIE

4 kwietnia 2018

Supply chain i blockchain – czy warto myśleć o ich syntezie?

95

W 2010 r. bitcoin był wart ledwie kilka eurocentów. Siedem lat później osiągnął poziom ponad 17 tys. dol. Wielu z nas zastanawia się, dlaczego nie zainteresowało się nim chociaż kilka lat temu, nawet wtedy gdy o kryptowalucie zrobiło się już głośniej, a cena wzrosła do kilku tysięcy złotych. Słysząc o jej kolejnych rekordach cenowych, niedoszli milionerzy mogą tylko złapać się za głowę, żałując straconej szansy. Czy podobnie mogą niedługo reagować przedsiębiorcy nieangażujący się dzisiaj w technologię leżącą u podstaw powstania kryptowalut, czyli blockchain? W jaki sposób technologia ta może zrewolucjonizować transport, jak wpłynąć na logistykę?

POLECAMY

Bitcoin to pierwsza i najstarsza z wirtualnych walut, których dzisiaj jest już co najmniej kilkanaście. Jej kluczowe atrybuty to ograniczona liczba jednostek będąca w obiegu, brak konieczności autoryzacji przez centralnego emitenta i gwarancja, że posiadacz bitcoina w danym momencie może go wydać tylko raz. Bitcoin swoją warstwę technologiczną opiera na blockchain – idei łańcucha bloków danych, której podstawowym założeniem jest stworzenie wspólnej, łatwo dostępnej, ale jednocześnie dobrze chronionej i rozproszonej po całej sieci w takich samych kopiach bazy danych. Blok jest to zestaw danych, który zawiera specjalny znacznik obliczany w oparciu o informacje zawarte w tym bloku i wartości znacznika z poprzedniego bloku. Tak powstaje łańcuch informacji – każdy z bloków odwołuje się do swojego poprzednika. Blockchain może być wykorzystywany do obsługi praktycznie każdej transakcji, bezpośrednio pomiędzy uczestniczącymi stronami. To sprawia, że idea łańcucha bloków doskonale wpisuje się w potrzeby digitalizacji procesów logistycznych i wsparcia globalnego handlu, umożliwiając realizację transakcji handlowych i wymiany środków pieniężnych na całym świecie bez pośrednictwa stron trzecich (np. banków). 

Blockchain, Maersk i IBM

Spójrzmy teraz na logistykę. Każdego dnia w ramach łańcucha dostaw setki tysięcy produktów pokonują często ogromne odległości, docierając z punktu A do punktu B. Gigantyczne ilości danych są generowane podczas realizacji takich procesów, jak produkcja, załadunek, przewóz, odprawy celne czy odbiór przez poszczególnych klientów. Informacje te znajdują się w wielu bazach danych, a dostęp do nich ma tylko podmiot bezpośrednio je zbierający. Często te same dane pobierane są przez różne podmioty w różnych etapach procesu logistycznego. To z kolei wpływa na podwyższanie kosztów, wydłużając czas realizacji danej usługi.

Blockchain może pomóc w usprawnieniu tych procesów. Dobrym przykładem takiego działania jest pilotażowe wdrożenie realizowane wspólnie przez firmy Maersk i IBM. Cel tego wdrożenia stanowi zbudowanie systemu wymiany danych o transportach morskich, w którym partnerzy handlowi, instytucje rządowe i firmy logistyczne zaangażowane w proces transportowy i finansowy mogą korzystać z tego samego źródła danych i cyfrowo uwiarygodnionych dokumentów w celu optymalizacji przebiegu transakcji. Blockchain zapewnia  ich autentyczność, a nieprzerwany, błyskawiczny dostęp do informacji na temat produktów pozwala odpowiednio szybko reagować na wszystkie zdarzenia występujące podczas transportu. Łańcuch bloków umożliwia również zainteresowanym stronom łatwy dostęp do informacji o swoich kontrahentach, ich historii i wiarygodności. Sp...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy