W naszym kraju zarejestrowanych jest ok. 5 tys. start-upów. Dwie trzecie z nich samodzielnie finansuje swoją działalność, inne starają się o zewnętrzne środki. To zazwyczaj pożyczki, programy inkubacyjne czy nawet crowdfunding bądź wsparcie rządowe (granty lub dotacje z programów realizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju), jak również środki unijne. Wiele start-upów osiąga spektakularne sukcesy. Modernizują logistykę na wiele sposobów. Start-upom zawdzięczamy szereg produktów, które w ostatnich latach pojawiły się na rynku. Mamy przykłady rozwiązań do zarządzania, ale również nowatorskich elementów wyposażenia magazynowego, środków międzystanowiskowego transportu wewnętrznego czy projektów optymalizujących przewozy długodystansowe. Przypomnijmy choćby niektóre z nich.
Siła w transporcie
Twórcy polskiego start-upu VersaBox postanowili stworzyć inteligentną maszynę pomocną w transporcie. W istocie chodzi o autonomiczne pojazdy mogące sprawnie transportować towary z jednego miejsca na inne, omijając znajdujące się „po drodze” przeszkody. Na Autonomy Work, bo tak nazwano rozwiązanie, składają się: hardware, software, jak i sam pojazd. Cały system skonfigurowano tak, by mógł współpracować z innymi rozwiązaniami stosowanymi w przedsiębiorstwie (np. WMS). Jak to działa? Otóż software, wraz z odpowiednimi sensorami, w które wyposażono robota, pozwala na pozycjonowanie go, następnie wytyczenie trasy, poruszanie się urządzenia w danej przestrzeni, ale też omijanie przeszkód (zapobieganie wypadkom). Po hali magazynowej lub produkcyjnej poruszają się zatem niewielkie wózki, załadowane towarem (surowce, podzespoły, gotowe produkty). W pojazdach nie ma kierowców, a potrafią one sprawnie omijać napotkanych po drodze ludzi, zauważając też wszelkie inne przeszkody. Wystarczy, że pracownik załaduje na konkretny wózek dany towar i wskaże, dokąd ma jechać, a pojazd już sam wykona zadaną mu pracę. Korzyści dla użytkowników są ewidentne (z praktyki wynika, że średni zwrot z inwestycji następuje po ok. 11 miesiącach, jest tym krótszy, im wyższe są koszty pracy w danym kraju), w każdym przypadku autonomiczny system transportu w magazynach i...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!