Skalkulowany wpływ na środowisko. Jak policzyć, czy twój łańcuch dostaw jest przyjazny środowisku?

TEMAT NUMERU

W rozmowach o funkcjonowaniu łańcuchu dostaw często pojawia się słowo „zrównoważony”. To dość pojemne hasło, w istocie sugerujące dążenie do maksymalnego obniżenia negatywnego wpływu danego rozwiązania na środowisko naturalne. Sprawa nie jest prosta, elementów transportu i logistyki, w których pojawiają się czynniki szkodzące środowisku jest wiele. Dostępne są też różnego rodzaju kalkulatory, pozwalające mierzyć te zagrożenia. 

Największym trucicielem środowiska jest dwutlenek węgla (CO₂). Powstaje głównie podczas spalania ciężkich olejów opałowych, a także olejów napędowych. Emisja CO₂ jest bezpośrednio związana z ilością spalonego paliwa. Szkodzą również m.in. tlenek azotu (NOx) oraz dwutlenek siarki (SO₂). Kalkulatory służą właśnie do badania tych szkodliwych substancji i „przypisania ich” poszczególnym elementom łańcucha dostaw. 

Czym pojedziemy?

Logistyka w dużej mierze opiera się na środkach transportu, należących zresztą do największych trucicieli środowiska. Znajomość oddziaływania pojazdów w całym ich cyklu życiowym pozwala podejmować decyzje minimalizujące negatywne skutki przewozów. W Volvo Trucks podkreślają, że nie wystarczy przyglądać się jedynie emisji powstającej w czasie użytkowania auta na drodze, ale też brać pod uwagę to s...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy