Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

11 kwietnia 2022

NR 2 (Marzec 2022)

Rynek KEP
Odpowiedź firm kurierskich na boom w e-commerce

0 103

Trzy czwarte internautów robi zakupy online. To oznacza sporo pracy dla firm, które specjalizują się w dostarczaniu zamówionych towarów. Rynek kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek (KEP) obejmuje firmy świadczące usługi logistyczne i pocztowe, a dla których kluczowe są szybkość i precyzja dostawy. Wraz z boomem w e-commerce rosną wymagania stawiane branży KEP. Ta ostatnia, właśnie dzięki rozwojowi e-commerce, zyskała prawdziwy impuls do szybkiego rozwoju w kolejnych latach. 

Dostarczanie korespondencji i paczek to od lat domena poczty. Usługi kurierskie różnią się jednak od tych tradycyjnych, pocztowych. Głównie chodzi o śledzenie, specjalizację i indywidualizację, ubezpieczenie oraz wyjątkowo krótki czas dostawy. Operatorzy świadczą usługi KEP w modelach: biznes – biznes (B2B), biznes – klient (B2C) oraz klient – klient (C2C). E-konsumenci szczególnie chętnie korzystają z firm kurierskich, jeśli chodzi o dostawy odzieży, obuwia, kosmetyków, książek, płyt, ale również biletów na wydarzenia artystyczne i sportowe. Coraz częściej przez internet zamawiamy również artykuły spożywcze. Klienci e-sklepów cenią szczególnie te, które potrafią dostarczać zamawiane towary szybko, sprawnie, oferują różne formy płatności, ale również te, które zapewniają łatwą możliwość dokonania zwrotu zamówionego towaru. Jak wskazał raport Gemius, ponad połowa (52%) osób kupujących online deklaruje, że formą zwrotu najbardziej zachęcającą do zakupów jest możliwość łatwego odesłania paczki kurierem. To stawia dodatkowe wymagania przed firmami sektora KEP. Gra jest „warta świeczki”, bowiem dwie trzecie klientów zamierza pozostać przy swych obecnych zwyczajach zakupowych również po pandemii. Z drugiej strony, w zeszłym roku konsumenci częściej niż dotychczas kierowali się ostatnio w stronę mniejszych lub nowo powstałych e-sklepów oraz chętnie wybierali marki lokalne i krajowe. To szansa dla nowych podmiotów, zarówno na rynku e-commerce, jak i KEP.

POLECAMY


Rynek dyktuje zmiany


Przez ostatnie dwa lata znacząco zwiększył się popyt na zakupy w sieci, do czego przyczyniły się ograniczenia w tradycyjnym handlu. Jednocześnie szybko rosła wymiana towarów pomiędzy samymi użytkownikami towarów (towary „z drugiej ręki”, wymiana consumer-to-consumer), co również, bez usług kurierskich byłoby bardzo utrudnione. Z raportu „Circular Economy for a Sustainable Future” wynika, że siedmiu na dziesięciu konsumentów chce stosować zrównoważone, przyjazne dla środowiska praktyki i dotyczy to również e-handlu. W związku z tym branża KEP zmienia się tak, jak zmienia się sektor e-commerce, a także jak zmieniają się jego klienci. Dziś szczególną wagę przywiązuje się do bezpieczeństwa doręczenia. Konsumenci chcą, by dostawcy paczek przestrzegali zaleceń sanitarnych, a procedury odbioru przesyłki były prostsze, jeśli to możliwe z maksymalnym ograniczeniem kontaktu i zachowaniem bezpiecznego dystansu. Firmy sektora KEP reagują na te potrzeby, np. od dłuższego już czasu proponują doręczenia bez podpisu pod drzwi lub w przypadku przesyłek „do rąk własnych”, z wykorzystaniem PIN. Większość firm z sektora KEP sporo w ostatnich latach zainwestowała, np. DHL Express przeznacza rocznie ponad 1 mld euro na budowę nowych obiektów na całym świecie, po to, by zwiększyć możliwości sortowania i procesowania przesyłek, kupuje setki nowych samochodów i ok. 20 samolotów towarowych rocznie. 

Z ostatniego raportu Gemius można dowiedzieć się, że na rynek handlu online wchodzi nowe pokolenie, a wraz z nim nowy typ konsumenta. – Jest to konsument korzystający z technologii, mobilny, niezależny, bez kompleksów używający serwisów zagranicznych oraz przywiązujący szczególnie dużą wagę do kwestii ochrony środowiska. To właśnie w grupie wiekowej 15–24 lata 50% osób kupuje równie często w serwisach zagranicznych i polskich. W tej grupie wiekowej aż dla 73% badanych szczególnie motywująca do wyboru formy dostawy jest dostawa przyjazna środowisku, np. eliminująca ślad węglowy, do Paczkomatu®, pojazdami elektrycznymi – komentuje Rafał Brzoska, prezes InPost.

Zmiany będą następować nadal. DHL Express przewiduje np.70-procentowy wzrost w e-handlu B2B, a do 2025 r. 80% wszystkich interakcji sprzedażowych pomiędzy firmami będzie odbywać się online. Gwałtowny rozwój globalnego sektora e-commerce wynika przede wszystkim z wpływu pandemii na tempo cyfryzacji świata oraz zmieniających się zachowań zakupowych millenialsów (urodzeni w dwóch ostatnich dekadach poprzedniego wieku), wynikających z ich przyzwyczajenia do technologii. – Pandemia przyczyniła się m.in. do ekspresowego rozwoju e-handlu, który w zaledwie kilka miesięcy osiągnął poziom prognozowany na kilka kolejnych lat. Szacuje się, że przyspieszenie cyfryzacji wynikające z pandemii rozwinie globalny handel elektroniczny B2B do 20,9 bln USD do 2027 r. Nowym rosnącym trendem w handlu e-commerce są zakupy międzynarodowe i wynikający z nich rozwój międzynawowych ekspresowych przesyłek lotniczych – mówi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży 
i marketingu, DHL Express. 


Szybciej, łatwiej… 


Przed firmami kurierskimi nowe wyzwania. Poza bezpieczeństwem dla korzystających z e-sklepów kluczowe znaczenie ma też dostępność i wygoda. E-sklepy tworzą nowe, bardziej przejrzyste formy prezentowania ofert, które ułatwią wybór. Zwłaszcza w przypadku odzieży czy obuwia liczą na możliwość obejrzenia i przymierzenia produktu we własnym domu. W rezultacie konsumenci zamawiają nierzadko nawet kilka wariantów wybranych artykułów, z których niepasujące chcą oddać z powrotem do e-sklepu. Towar trzeba zatem dostarczyć, a później… odebrać. Umożliwienie wygodnego odbioru paczki w punkcie to z kolei sposób na zwiększenie liczby doręczeń w pierwszej próbie i ograniczenie emisji. 

– Mimo obaw i naturalnych barier w czasie zagrożenia zdrowia publicznego wielu konsumentów zdecydowało się wypełnić wirtualny koszyk zakupami spożywczymi. To stawia nowe wyzwania nie tylko przed sklepami internetowymi, które muszą zapewnić odpowiednią jakość i ilość artykułów, ale branżą logistyczną mającą za zadanie bezpieczny i skuteczny transport. W DPD Polska już od jakiegoś czasu obserwujemy ten trend, dlatego zdecydowaliśmy się wzbogacić ofertę o usługę DPD Food – komentuje Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska. Usługa ta polega na dostarczeniu żywności, m.in. świeżego mięsa, ryb, owoców morza (waga jednej paczki nie przekracza 2 kg) w kontrolowanej temperaturze. Producenci żywności, dystrybutorzy i właściciele sklepów internetowych mogą skorzystać z DPD Today, czyli dostawy produktów spożywczych najpóźniej następnego dnia. Do transportu tego typu przesyłek wykorzystywane są kontenery wyposażone w czujniki temperatury. Łańcuch chłodniczy można monitorować, a odbiorcy mogą liczyć na informację o planowanym doręczeniu za pośrednictwem wiadomości e-mail lub SMS.

InPost wprowadził niedawno w Polsce funkcjonalność Same Day Delivery, czyli dostawę tego samego dnia. Przesyłki nadane w obrębie tego samego miasta, które trafią do centrum dystrybucji do godziny 16, zostaną dostarczone do Paczkomatów® InPost w dniu nadania. – Dostawa tego samego dnia jest możliwa dzięki rozbudowanemu programowi inwestycyjnemu, który InPost prowadzi w ostatnich latach. To zarówno dziesiątki nowych, w pełni zautomatyzowanych oddziałów, jak i kilka tysięcy kolejnych Paczkomatów® InPost każdego roku w całej Polsce oraz tysiące samochodów, także elektrycznych i olbrzymie inwestycje w procesy oraz infrastrukturę IT – wylicza Rafał Brzoska.



Uproszczenie płatności to kolejna z modyfikacji w usługach KEP. Dotyczy właściwie wszystkich usług. DHL Express wprowadził np. tzw. szybką płatność za przesyłki celne, pozwalającą przyspieszyć i ułatwić formalności, które są niezbędne do doręczenia przesyłki importowej. Opłaty i należności powstałe podczas odprawy importowej można zrealizować przy pomocy płatności online. Po dokonaniu odprawy celnej i wystawieniu faktury nabywca towaru otrzymuje od DHL Express wiadomość SMS lub e-mail z linkiem do portalu płatności. Po opłaceniu należności przesyłka zostaje przekazana kurierowi do doręczenia. Potwierdzenie opłacenia cła/podatku przesyłane jest na adres e-mail. Dostawą można zarządzać pop...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy