Rynek KEP

Odpowiedź firm kurierskich na boom w e-commerce

TEMAT NUMERU

Trzy czwarte internautów robi zakupy online. To oznacza sporo pracy dla firm, które specjalizują się w dostarczaniu zamówionych towarów. Rynek kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek (KEP) obejmuje firmy świadczące usługi logistyczne i pocztowe, a dla których kluczowe są szybkość i precyzja dostawy. Wraz z boomem w e-commerce rosną wymagania stawiane branży KEP. Ta ostatnia, właśnie dzięki rozwojowi e-commerce, zyskała prawdziwy impuls do szybkiego rozwoju w kolejnych latach. 

Dostarczanie korespondencji i paczek to od lat domena poczty. Usługi kurierskie różnią się jednak od tych tradycyjnych, pocztowych. Głównie chodzi o śledzenie, specjalizację i indywidualizację, ubezpieczenie oraz wyjątkowo krótki czas dostawy. Operatorzy świadczą usługi KEP w modelach: biznes – biznes (B2B), biznes – klient (B2C) oraz klient – klient (C2C). E-konsumenci szczególnie chętnie korzystają z firm kurierskich, jeśli chodzi o dostawy odzieży, obuwia, kosmetyków, książek, płyt, ale również biletów na wydarzenia artystyczne i sportowe. Coraz częściej przez internet zamawiamy również artykuły spożywcze. Klienci e-sklepów cenią szczególnie te, które potrafią dostarczać zamawiane towary szybko, sprawnie, oferują różne formy płatności, ale również te, które zapewniają łatwą możliwość dokonania zwrotu zamówionego towaru. Jak wskazał raport Gemius, ponad połowa (52%) osób kupujących online deklaruje, że formą zwrotu najbardziej zachęcającą do zakupów jest możliwość łatwego odesłania paczki kurierem. To stawia dodatkowe wymagania przed firmami sektora KEP. Gra jest „warta świeczki”, bowiem dwie trzecie klientów zamierza pozostać przy swych obecnych zwyczajach zakupowych również po pandemii. Z drugiej strony, w zeszłym roku konsumenci częściej niż dotychczas kierowali się ostatnio w stronę mniejszych lub nowo powstałych e-sklepów oraz chętnie wybierali marki lokalne i krajowe. To szansa dla nowych podmiotów, zarówno na rynku e-commerce, jak i KEP.


Rynek dyktuje zmiany


Przez ostatnie dwa lata znacząco zwiększył się popyt na zakupy w sieci, do czego przyczyniły się ograniczenia w tradycyjnym handlu. Jednocześnie szybko rosła wymiana towarów pomiędzy samymi użytkownikami towarów (towary „z drugiej ręki”, wymiana consumer-to-consumer), co również, bez usług kurierskich byłoby bardzo utrudnione. Z raportu „Circular Economy for a Sustainable Future” wynika, że siedmiu na dziesięciu konsumentów chce stosować zrównoważone, przyjazne dla środowiska praktyki i dotyczy to również e-handlu. W związku z tym branża KEP zmienia się tak, jak zmienia się sektor e-commerce, a także jak zmieniają się jego klienci. Dziś szczególną wagę przywiązuje się do bezpieczeństwa doręczenia. Konsumenci chcą, by dostawcy p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!

Przypisy