Dołącz do czytelników
Brak wyników

Purchase to Pay młodym okiem. Top Young 100 i Siemens – projekt racjonalizacji procesów zakupowych z elementami robotyzacji

BAZA WIEDZY | 14 marca 2020 | NR 1
43

W dobie ogromnych możliwości technologicznych każde z przedsiębiorstw dąży do doskonalenia swoich procesów. Studenci programu Top Young 100 na podstawie studium przypadku przedsiębiorstwa Siemens Sp. z o.o. przygotowali propozycję optymalizacji procesu Purchase to Pay. Jakie są rezultaty tej współpracy?  

Wyzwania realizowane w programie Top Young 100 nawiązują do realnych problemów występujących w firmach. Projekt skierowany jest do najlepszych studentów kierunków związanych z łańcuchem dostaw, produkcji oraz technologii. Jego głównym celem jest scalenie trzech środowisk: biznesu, uczelni oraz studentów. Uczestnicy programu Top Young 100, Daniel Tochwin z Politechniki Białostockiej oraz Agnieszka Solarz z Politechniki Krakowskiej, mieli możliwość zmierzyć się z problemem optymalizacji procesu Purchase to Pay (P2P) dla przedsiębiorstwa Siemens Sp. z o.o. Jest ono prekursorem w precyzowaniu standardów technologicznych w różnych dziedzinach z zakresu przemysłu i infrastruktury. W ramach swojej działalności dostarcza klientom kluczowe rozwiązania technologiczne, które są w stanie sprostać dynamicznym zmianom zachodzącym na świecie. W swoich działaniach zapewnia efektywne wykorzystanie zasobów naturalnych oraz zmniejszenie skażeń środowiska. Główną zaletą przedsiębiorstwa jest stosowanie zaawansowanej technologii na wszystkich płaszczyznach swojej działalności, czego efektem jest pozytywny wpływ na modernizację polskiej gospodarki. 

Założenia case study

Od listopada do grudnia ub.r. studenci programu Top Young 100 szczegółowo analizowali proces zakupowy w przedsiębiorstwie Siemens, identyfikowali wąskie gardła, w wyniku czego zaproponowali rozwiązania, które przyniosą oszczędności czasu pracy oraz poprawią szybkość realizacji procesów zakupowych. Do analizy i identyfikacji problemu zostały wykorzystane programy One SRM (wewnętrzne narzędzie do procesowania zakupów na potrzeby spółki) oraz SAP (zakupy na projekty zewnętrzne). W ich gestii leżało przeanalizowanie każdego elementu procesu, aby następnie zastosować zmiany lub wprowadzić udoskonalenia. 

Od lewej: Agnieszka Solarz (Politechnika Krakowska), Dominika Żwirbla-Kalman (dyrektor Działu Zakupów i Logistyki Siemens), Iwona Szymańska (starszy specjalista ds. procesów zakupowych Siemens) i Daniel Tochwin (Politechnika Białostocka)

 

 

Proces zakupowy Siemens

Proces zakupowy w przedsiębiorstwie realizowany jest poprzez zamówienia tworzone w systemach One SRM oraz SAP. Oprogramowanie One SRM zakłada, że proces zakupu koncentruje się na czterech etapach (utworzenie tzw. shopping card, weryfikacja experta, utworzenie zamówienia, akceptacje branży) oraz trzech progach wartościowych. Proces zakupowy rozpoczyna się od standardowego złożenia zamówienia (shopping card), które kolejno oczekuje na weryfikację eksperta (expert). Zamówienia na potrzeby spółki (indirect) dzielą się na: katalogowe (m.in. klawiatury, myszki, telefony, odzież) oraz jednorazowe – tekstowe oraz ramowe – otwarte na cały rok rachunkowy. Zamówienia w programie SAP generowane są głównie przez jednostki biznesowe spółki. W zależności od jednostki biznesowej stosowany jest inny poziom akceptacji. W Siem...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy