KEP to skrótowiec od usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych i odnosi się do firm pocztowych, kurierskich i logistycznych, które przede wszystkim zajmują się przewozem przesyłek o stosunkowo niewielkiej wadze (w większości krajów do 31,5 kg lub 32 kg) i objętości, takich jak listy, drobne paczki, dokumenty czy małe przedmioty. Sektor KEP obejmuje zarówno dostawy krajowe, jak i międzynarodowe. Oczywiście duża część tych firm obsługuje większe i cięższe ładunki, ale na potrzeby tej analizy pominiemy ten segment przesyłek.
W roku 2022 sektor KEP był świadkiem znaczących wydarzeń, które miały zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ. Niestety, poprzedzające dwa lata pandemii COVID-19 oraz wojna w Ukrainie wprowadziły niezwykle dużą niepewność, strach i presję inflacyjną, co wpłynęło na ceny większości produktów, w tym na ceny paliw, mediów oraz kosztów pracowniczych, na które sektor KEP jest szczególnie wrażliwy.
Wysoka inflacja i rosnące koszty życia spowodowały, że w pierwszych trzech kwartałach coraz większa liczba konsumentów zwracała się w stronę sieci, poszukując tańszych opcji zakupowych na platformach e-commerce. Ten trend pozwolił na utrzymanie stabilnego poziomu wolumenów paczek przez większość roku.
Pomimo tego, że ostatni rok był bardzo trudny do przewidzenia, wielu firmom z sektora KEP udało się poprawić bądź utrzymać wyniki z lat poprzednich, np. InPost osiągnął 44% wzrost wolumenów w Europie i 20% w Polsce, ale pojawiły się też pierwsze sygnały o spowalniającym się wzroście wolumenów (lub nawet ich zmniejszeniu r/r)...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!