Jak twierdzą specjaliści z Gartner, doskonałe łańcuchy dostaw nie tylko wypychają produkty, ale rozumieją wartość klienta, inwestują w zarządzanie popytem jako czynnikiem różnicującym i promują innowacje w odniesieniu do czynników ESG (skrótowiec oznaczający środowisko, społeczną odpowiedzialność, ład korporacyjny). Zobaczmy więc, jakie firmy rządzą w najnowszym rankingu Gartner Supply Chain Top 25 for 2021.
Każdego roku analitycy z Gartner badają łańcuchy dostaw setek firm. Poszukują tych, które radzą sobie ponadprzeciętnie z narzuconą na nich rzeczywistością. W tym roku Gartner Supply Chain Top 25 for 2021 identyfikuje, nagradza i profiluje firmy, które skutecznie poruszają się w postpandemicznym krajobrazie poprzez doskonałość w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
W tym roku wśród liderów rankingu Gartner Supply Chain Top 25 for 2021 wyróżniają się trzy kluczowe trendy, które przyspieszają rozwój ich możliwości i jeszcze bardziej oddzielają się od reszty stawki.
POLECAMY
Organizacja zorientowana na cel
Wiele firm z 25 najlepszych w tym roku dosłownie pomagało ratować świat i podtrzymywać funkcjonowanie społeczeństwa w najciemniejszych dniach globalnej pandemii COVID-19. W dużych korporacyjnych łańcuchach dostaw zauważalny jest bardziej ambitny zrównoważony rozwój. Większość inwestycji jest obecnie dokonywana z korzyścią zarówno dla planety, jak i dla biznesu. Na poziomie strategicznym, czynniki zrównoważonego rozwoju, takie jak emisja CO₂, są rozważane wśród tradycyjnych kompromisów dotyczących kosztów i usług. Optymalizacja sieci dostaw i dystrybucji w celu wycofania pojazdów z dróg i zmniejszenia wykorzystania wysokoemisyjnego transportu lotniczego należy do kategorii „doing well by doing good”. Na poziomie produktów i opakowań widać eksperymenty z materiałami nadającymi się do recyklingu i kompostowania oraz kreatywne rozwiązania zwiększające „gęstości” wysyłki. Niektóre produkty są projektowane z myślą o cyrkularności, podczas gdy inne są sprzedawane w sposób, który zmniejsza ślad środowiskowy klienta. Wiele organizacji łańcucha dostaw coraz większą uwagę poświęca nie tylko środowisku naturalnemu, ale też różnorodności, sprawiedliwości i włączeniu społecznemu (DEI). Organizacje łańcucha dostaw realizują cele biznesowe, aby lepiej służyć klientom, dostawcom, pracownikom i społecznościom, a jednocześnie akcjonariuszom.
Transformacja biznesowa zorientowana na klienta
Pandemia spowodowała przerywane zakłócenia w dostawach, większe niż normalnie wahania popytu i przyspieszony poziom transformacji modeli biznesowych, wymagając zmian od łańcuchów dostaw. Łańcuchy dostaw musiały się więc stać wysoce adaptacyjne. Wiele zmian wynikało z ogromnego wzrostu liczby produktów i usług dostarczanych bezpośrednio do klientów, zamiast poprzez bardziej tradycyjne, scentralizowane lokalizacje, takie jak sklepy fizyczne. Handel detaliczny był punktem wyjściowym dla zmian w zachowaniach zakupowych konsumentów. Sprzedawcy detaliczni odnotowali dzienne obroty w handlu elektronicznym na poziomie pierwotnie przewidywanym na 2023 lub 2024 r. Sprzedawcy odzieży zaobserwowali ogromne przesunięcia z kanałów sprzedaży tradycyjnej do sprzedaży bezpośredniej, co z kolei wymagało znacznych inwestycji w automatyzację centrów fulfillment do obsługi zwiększonej liczby zamówień e-commerce. W branży opieki zdrowotnej gwałtownie wzrosła liczba usług telezdrowotnych w zakresie wizyt lekarskich, domowej opieki nad pacjentami z istniejącymi schorzeniami. Przypominający okres wojny rozwój produkcji i dystrybucji szczepionek przez głównych graczy farmaceutycznych był imponujący.
Ranking Gartner Supply Chain Top 25 for 2021
|
Cyfrowy łańcuch dostaw
Firmy kontynuują budowanie przejrzystości łańcucha dostaw za pomocą technologii. Niektóre bardziej zaawansowane firmy analizują również zespół danych big data w sektorze B2C, pozyskując konsumentów z niestrukturalnych postów w mediach społecznościowych, syndykowanych danych rynkowych oraz wewnętrznych informacji o popycie i podaży. Automatyzacja hali produkcyjnej jest kontynuowana w środowiskach fabrycznych. Niektórzy, bardziej zaawansowani gracze stosują obecnie scentralizowany, zdalny monitoring fabryki. Duże zmiany modelu biznesowego przyspieszyły automatyzację w centrach dystrybucji i realizacji zamówień. Cyfrowa transformacja nie byłaby możliwa bez odpowiednich talentów. Sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i analiza big data to najbardziej powszechne umiejętności. Kilka zaawansowanych organizacji łańcucha dostaw prowadzi programy umiejętności cyfrowych i zręcznościowych, aby umożliwić pracownikom lepsze zrozumienie i wykorzystanie cyfrowych możliwości biznesowych oraz nauczyć się, jak korzystać z analityki opartej na danych w celu podejmowania bardziej świadomych decyzji. Biorąc pod uwagę szybkie tempo transformacji cyfrowej, zarządzanie zmianą jest kluczowym zestawem umiejętności organizacyjnych. Liderzy łańcucha dostaw pozycjonują nowe technologie...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!