Dołącz do czytelników
Brak wyników

ZARZĄDZANIE

4 czerwca 2021

NR 3 (Maj 2021)

Podium utrzymane Supply Chain Top 25 – czyj łańcuch dostaw wygrywa w najnowszym rankingu Gartnera i dlaczego?

87

Jak twierdzą specjaliści z Gartner, doskonałe łańcuchy dostaw nie tylko wypychają produkty, ale rozumieją wartość klienta, inwestują w zarządzanie popytem jako czynnikiem różnicującym i promują innowacje w odniesieniu do czynników ESG (skrótowiec oznaczający środowisko, społeczną odpowiedzialność, ład korporacyjny). Zobaczmy więc, jakie firmy rządzą w najnowszym rankingu Gartner Supply Chain Top 25 for 2021.

Każdego roku analitycy z Gartner badają łańcuchy dostaw setek firm. Poszukują tych, które radzą sobie ponadprzeciętnie z narzuconą na nich rzeczywistością. W tym roku Gartner Supply Chain Top 25 for 2021 identyfikuje, nagradza i profiluje firmy, które skutecznie poruszają się w postpandemicznym krajobrazie poprzez doskonałość w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
W tym roku wśród liderów rankingu Gartner Supply Chain Top 25 for 2021 wyróżniają się trzy kluczowe trendy, które przyspieszają rozwój ich możliwości i jeszcze bardziej oddzielają się od reszty stawki. 

POLECAMY

Organizacja zorientowana na cel

Wiele firm z 25 najlepszych w tym roku dosłownie pomagało ratować świat i podtrzymywać funkcjonowanie społeczeństwa w najciemniejszych dniach globalnej pandemii COVID-19. W dużych korporacyjnych łańcuchach dostaw zauważalny jest bardziej ambitny zrównoważony rozwój. Większość inwestycji jest obecnie dokonywana z korzyścią zarówno dla planety, jak i dla biznesu. Na poziomie strategicznym, czynniki zrównoważonego rozwoju, takie jak emisja CO₂, są rozważane wśród tradycyjnych kompromisów dotyczących kosztów i usług. Optymalizacja sieci dostaw i dystrybucji w celu wycofania pojazdów z dróg i zmniejszenia wykorzystania wysokoemisyjnego transportu lotniczego należy do kategorii „doing well by doing good”. Na poziomie produktów i opakowań widać eksperymenty z materiałami nadającymi się do recyklingu i kompostowania oraz kreatywne rozwiązania zwiększające „gęstości” wysyłki. Niektóre produkty są projektowane z myślą o cyrkularności, podczas gdy inne są sprzedawane w sposób, który zmniejsza ślad środowiskowy klienta. Wiele organizacji łańcucha dostaw coraz większą uwagę poświęca nie tylko środowisku naturalnemu, ale też różnorodności, sprawiedliwości i włączeniu społecznemu (DEI). Organizacje łańcucha dostaw realizują cele biznesowe, aby lepiej służyć klientom, dostawcom, pracownikom i społecznościom, a jednocześnie akcjonariuszom.

Transformacja biznesowa zorientowana na klienta

Pandemia spowodowała przerywane zakłócenia w dostawach, większe niż normalnie wahania popytu i przyspieszony poziom transformacji modeli biznesowych, wymagając zmian od łańcuchów dostaw. Łańcuchy dostaw musiały się więc stać wysoce adaptacyjne. Wiele zmian wynikało z ogromnego wzrostu liczby produktów i usług dostarczanych bezpośrednio do klientów, zamiast poprzez bardziej tradycyjne, scentralizowane lokalizacje, takie jak sklepy fizyczne. Handel detaliczny był punktem wyjściowym dla zmian w zachowaniach zakupowych konsumentów. Sprzedawcy detaliczni odnotowali dzienne obroty w handlu elektronicznym na poziomie pierwotnie przewidywanym na 2023 lub 2024 r. Sprzedawcy odzieży zaobserwowali ogromne przesunięcia z kanałów sprzedaży tradycyjnej do sprzedaży bezpośredniej, co z kolei wymagało znacznych inwestycji w automatyzację centrów fulfillment do obsługi zwiększonej liczby zamówień e-commerce. W branży opieki zdrowotnej gwałtownie wzrosła liczba usług telezdrowotnych w zakresie wizyt lekarskich, domowej opieki nad pacjentami z istniejącymi schorzeniami. Przypominający okres wojny rozwój produkcji i dystrybucji szczepionek przez głównych graczy farmaceutycznych był imponujący.
 

Ranking Gartner Supply Chain Top 25 for 2021
  1. Cisco Systems
  2. Colgate-Palmolive
  3. Johnson & Johnson
  4. Schneider Electric
  5. Nestlé
  6. Intel
  7. PepsiCo
  8. Walmart
  9. L’Oréal
  10. Alibaba
  11. AbbVie
  12. Nike
  13. Inditex
  14. Cell Technologies
  15. HP Inc.
  16. Lenovo
  17. Diageo
  18. The Coca-Cola Company
  19. British American Tobacco
  20. BMW
  21. Pfizer
  22. Starbucks
  23. General Mills
  24. Bristol Myers Squibb
  25. 3M


Cyfrowy łańcuch dostaw

Firmy kontynuują budowanie przejrzystości łańcucha dostaw za pomocą technologii. Niektóre bardziej zaawansowane firmy analizują również zespół danych big data w sektorze B2C, pozyskując konsumentów z niestrukturalnych postów w mediach społecznościowych, syndykowanych danych rynkowych oraz wewnętrznych informacji o popycie i podaży. Automatyzacja hali produkcyjnej jest kontynuowana w środowiskach fabrycznych. Niektórzy, bardziej zaawansowani gracze stosują obecnie scentralizowany, zdalny monitoring fabryki. Duże zmiany modelu biznesowego przyspieszyły automatyzację w centrach dystrybucji i realizacji zamówień. Cyfrowa transformacja nie byłaby możliwa bez odpowiednich talentów. Sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i analiza big data to najbardziej powszechne umiejętności. Kilka zaawansowanych organizacji łańcucha dostaw prowadzi programy umiejętności cyfrowych i zręcznościowych, aby umożliwić pracownikom lepsze zrozumienie i wykorzystanie cyfrowych możliwości biznesowych oraz nauczyć się, jak korzystać z analityki opartej na danych w celu podejmowania bardziej świadomych decyzji. Biorąc pod uwagę szybkie tempo transformacji cyfrowej, zarządzanie zmianą jest kluczowym zestawem umiejętności organizacyjnych. Liderzy łańcucha dostaw pozycjonują nowe technologie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy