Dołącz do czytelników
Brak wyników

WYDARZENIA , OTWARTY DOSTĘP

2 grudnia 2020

NR 6 (Listopad 2020)

Peak wiedzy i zastrzyk nowości. Relacja z Kongresu Modern Warehouse 2020

82

Za nami 12. edycja Ogólnopolskiego Kongresu Magazynowania i Logistyki Modern Warehouse, wydarzenia organizowanego przez redakcję dwumiesięcznika „Nowoczesny Magazyn”. Dwa dni ubrane w sześć paneli tematycznych, cztery moderowane dyskusje, jedenaście studiów przypadku, premiery nowych marek, unikalnych produktów, wirtualną platformę targową… Blisko 200 uczestników „wyposażonych” przez ponad trzydziestu ekspertów w wiedzę, spostrzeżenia i opinie dotyczące bieżących i kluczowych tematów związanych z funkcjonowaniem centrów dystrybucyjnych i magazynów. Wszystko – online!

Tegoroczną edycję Kongresu Modern Warehouse niewątpliwie zaliczyć można do bardziej nieszablonowych w historii wydarzenia. Pierwszy raz od 12 lat uczestnicy brali udział w wydarzeniu, siedząc przed ekranami własnych komputerów. Pandemia COVID-19 nie raz namieszała już w naszych planach i również tym razem postawiła przed nami, organizatorami, nie lada wyzwanie. Parafrazując jednego z panelistów: „przyjmując pewne założenia, jedyne czego możemy być pewni, to fakt, że nasz plan na pewno nie powiedzie się w 100%”. Coś w tym jest! Nowa formuła to nowe doświadczenia, wiele testów łącza i szereg nowych rozwiązań, które trzeba było przepracować. Przyzwyczajeni do stacjonarnych kongresów musieliśmy przestawić myślenie i zrealizować Modern Warehouse w wersji przystającej do „nowej normalności”. Zaryzykujemy jednak stwierdzeniem, że zmiana ta w żadnym stopniu nie wpłynęła na jakość prezentowanych podczas dwóch dni treści merytorycznych. 

POLECAMY

Po „pierwsze primo” – a więc relacja z pierwszego dnia kongresu

Pierwszy dzień wydarzenia dostarczył uczestnikom wiele aktualnych i znaczących treści. Począwszy od zmian w sektorze e-commerce, przez zrównoważony rozwój w magazynach, na automatyzacji centrów dystrybucyjnych w praktyce kończąc. – Pandemia przyspieszyła zmiany na rynku logistycznym, a my musimy się do tych zmian dostosować – usłyszeliśmy od Bartosza Jacyny, executive vice president business development w Chaingers, towarzyszącego naszemu kongresowi od jedenastu lat, a tym razem występującego w barwach nowej marki.
 

Sylwester Dmytriwski (LPP) otworzył kongres prezentacją o zarządzaniu kryzysowym w czasach pandemii COVID-19.  Na podstawie case study, opowiedział o metodach zwiększania przepustowości magazynów

E-comm game cha(i)nger, czyli panel I

Kongres rozpoczął się z przytupem razem z wystąpieniem Sylwestra Dmytriwskiego, logistics regional network directora i e-commerce fulfillment general managera LPP, który na przykładzie spółki opowiedział o zarządzaniu kryzysowym w czasach wielu niepewności i nieprzewidzianych zdarzeń. Korzystając z doświadczeń firmy związanych z pandemicznym rozporządzeniem nakazującym zamknięcie sklepów stacjonarnych, zaprezentował, jak ważne jest podejmowanie szybkich decyzji. Podkreślił, jak współpraca działów sprzedaży i logistyki przełożyła się na zwiększenie przepustowości magazynów, a w konsekwencji pomogła zrealizować spotęgowane zamówienia online. Potwierdził to również drugi prelegent, Karol Robaczewski, dyrektor Centrum Dystrybucji x-kom, z którego prezentacji dowiedzieliśmy się, z jakimi trudnościami musiało zmierzyć się przedsiębiorstwo w okresie zwielokrotnionego popytu na sprzęty elektroniczne, który związany był z wprowadzeniem zdalnej nauki. Na podstawie case study mogliśmy zobaczyć, jak wielki wzrost w ciągu 4 miesięcy nastąpił w sektorze e-commerce i jakie rozwiązania zastosowała firma, by podołać odwróceniu się udziałów sprzedaży stacjonarnej i online. Trzecie wystąpienie odkryło przed nami siłę partnerstwa i jego korzyści w minimalizowaniu ryzyka w przedsiębiorstwie e-comm. Dwóch panelistów: Michael Gryszko-Prattes, dyrektor Europejskiego Centrum Dystrybucji ASICS, i Julia Scholz, sales manager Magazino, zaprezentowało, jak implementacja inteligentnych robotów w magazynie ASICS przyczyniła się do rozwiązania braków kadrowych w okresie zwiększonej liczby zamówień online. Firma Magazino produkuje i dostarcza wielu firmom e-commerce uczące się, autonomiczne, zdolne do współpracy z ludźmi roboty.
 

Michael Gryszko-Prattes (ASICS) i Julia Scholz (Magazino) przybliżyli korzyści implementacji inteligentnych robotów w magazynie i udowodnili, jak istotne jest partnerstwo w czasach kryzysu 


Po trzech wystąpieniach nastąpił czas na dyskusję moderowaną przez Magdalenę Krasoń-Wałęsiak, eCommerce managera GS1 Poland, której tematem przewodnim była sprawna obsługa logistyki ecomm. Uczestnicy dyskusji: Sebastian Bień (architekt rozwiązań logistycznych, lider zespołu SAP EWM w polskim oddziale Westernacher), Krzysztof Wieczorek (business project manager ASTRA), Karol Milewski (founder & CRO Omnipack) debatowali nad oczekiwaniami i możliwościami fulfilmentu w sferze e-commerce. Podstawą do dyskusji był m.in. opublikowany przez GS1 Polska raport „Fulfilment w e-commerce Wykorzystanie standardów GS1 w obszarze działalności operatorów fulfilment”. Panel zamknął Tomasz Jarowicz, partner zarządzający w Westernacher Poland LST, który swoją prezentacją case study przedstawił największe zalety wdrażania oprogramowania ERP. 

Warehouses go green – naturalnie o ekologicznych magazynach 

Po krótkiej przerwie na wirtualną scenę wkroczył Sebastian Kaczmarski, central fulfillment operations manager PL IKEA Group, ekspert PSME. Zaprezentował podejście firmy do zrównoważonego rozwoju. Przytoczył i poddał ocenie rozwiązania ekologiczne, takie jak: ogrzewanie pompami ciepła, biologiczna oczyszczalnia ścieków czy system odzysku energii kinetycznej w magazynach automatycznych, które zastosowane zostały w nowo wybudowanym Centrum Dystrybucji w Jarostach. Drugi prelegent panelu, Maciej Szczepański, associate w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych Cushman & Wakefield, przedstawił najnowsze, ekologiczne rozwiązania stosowane w magazynach zidentyfikowane w raporcie opracowanym przez C&W – „Industrial Goes Green”. Są to m.in.: destratyfikatory powietrza, fotowoltaika i recykling wody szarej. Przybliżył także temat certyfikacji ekologicznej budynków magazynowych. Panel zwieńczyła dyskusja o kosztach i zyskach zielonych projektów magazynowych, moderowana przez Artura Olejniczaka, właściciela Art of Communication. Biorący udział w rozmowie paneliści: Sebastian Kaczmarski, Emilia Dębowska, sustainability manager Panattoni, Zbigniew Smyczyński, senior leasing manager P3, i Joanna Sinkiewicz, partner, dyrekt...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy