Dołącz do czytelników
Brak wyników

ZARZĄDZANIE

12 kwietnia 2022

NR 2 (Marzec 2022)

Optymalne rozwiązania magazynowe dla pików handlowych
Szczyty handlowe a logistyka, czyli sztuka kompropmisu

0 92

Farmacja, artykuły spożywcze, sprzęt sportowy, akcesoria turystyczne, odzież, elektronika, materiały budowlane… Można wymieniać w nieskończoność. Niezależnie od branży, w tradycyjnym handlu detalicznym, biznesie hurtowym, produkcji czy bardzo gorącym ostatnio e-commerce – te wszystkie elementy łączy jedno wspólne wyzwanie: sezonowość i szczyty handlowe.
 

Sezonowość to powtarzające się cyklicznie zmiany w danym przedziale czasowym. Mogą one występować z różnym natężeniem. W skali rocznej, gdzie przykładem jest okres świąteczny: prezenty, żywność, czy zmiany pór roku: nowa kolekcja ubrań na jesień czy zwiększona sprzedaż dmuchanych basenów ogrodowych w lecie. W skali tygodniowej, np. zwiększone zakupy online przez weekend, co przekłada się na większą ilość wysyłek na początku tygodnia lub zatowarowanie sklepów przed szczytem zakupów w piątek i sobotę. W skali dziennej czy godzinowej, szczególnie w biznesie e-commerce, zauważalny jest zwiększony wpływ zamówień w godzinach wieczornych i porannych (8.00–9.00, 19.00–23.00). Zachowania klientów zależą od położenia geograficznego, kultury, nawyków i wielu innych lokalnych czynników. 

POLECAMY


Czy można przygotować się na sezonowość?


Co najważniejsze: sezonowość jest przewidywalna i mierzalna! Ludzie zawsze na święta będą robić zakupy, na lato kupować sprzęt sportowy dla dzieci, a na zimę nową kurtkę czy obuwie.

Oprócz typowej sezonowości w grę wchodzą również zachowania nieprzewidywalne: wybuch paniki spowodowanej konfliktem zbrojnym czy pandemią, masowy wykup danego towaru, jak np. paliwo, żywność czy… papier toaletowy. W takich sytuacjach nie wszystko da się przewidzieć. Pytanie brzmi: czy można się na to przygotować?

Przy projektowaniu jakiegokolwiek obiektu logistycznego bazuje się na uśrednionych wielkościach przepływów materiałów, ale bierze się również pod uwagę tzw. współczynniki szczytu.

Współczynnik szczytu jest wypadkową kilku czynników, takich jak: sezonowość roczna, dzienna, godzinowa, uwzględnia spiętrzenie wysyłek i nakładu pracy przed ostatecznym terminem załadunku dla danych kierunków wysyłki, ale również serwis dostaw i kanał dystrybucji. Dotrzymanie deklarowanego terminu i związany z nim poziom obsługi jest np. kluczowym parametrem w logistyce e-commerce, podczas gdy w zaopatrzeniu sklepów z własnym zapasem bezpieczeństwa można sobie pozwolić na pewną elastyczność i optymalizację załadunków. Wskaźniki szczytu mogą osiągać wartości od 1,1x do nawet 5x czy 10x średnia, zależnie od branży i kanału dystrybucji.

Logistyka musi być dostosowana do potrzeb. Firma, czy to handlowa czy produkcyjna, niezależnie od branży musi zadowolić swojego odbiorcę, żeby utrzymać swoją konkurencyjną pozycję na rynku. W tym celu logistyka musi być w stanie obsłużyć zarówno średni dzień, jak i dzień szczytowy wynikający z sezonowości (przewidywalny) czy z innych czynników zewnętrznych (nieprzewidywalny). Dlatego właśnie tak ważne jest odpowiednie zebranie i przeanalizowanie danych historycznych, wyciągnięcie odpowiednich wniosków na przyszłość i nałożenie ich na ekstrapolację obrotów na horyzont projektu. Szczyt to wyzwanie, na które trzeba być przygotowanym.


Boom automatyzacji 


Automatyczne rozwiązania są kuszące, robotyzacja kojarzy się z bardzo dużą...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy