Dołącz do czytelników
Brak wyników

PROJEKTY

8 lutego 2021

NR 1 (Styczeń 2021)

Misja – zerowa emisja
H2Accelerate – kiedy na drogach jeździć będą ciężarówki na wodór?

0 100

Z końcem 2020 r. firmy IVECO, Daimler Truck AG, OMV, Shell i Grupa Volvo poinformowały o zobowiązaniu do współpracy w zakresie stworzenia warunków dla masowego wdrożenia samochodów ciężarowych zasilanych wodorem w Europie w ramach programu H2Accelerate.

W miarę jak coraz więcej rządów i firm podziela wspólną wizję systemu energetycznego o zerowej emisji netto, uczestnicy programu H2Accelerate uważają, że wodór jest podstawowym paliwem, które umożliwi pełną dekarbonizację sektora samochodów ciężarowych.

POLECAMY

We wrześniu 2020 r. miała miejsce światowa premiera koncepcyjnego samochodu ciężarowego z napędem na ogniwa paliwowe
– Mercedes-Benz GenH2 Truck (fot. Daimler Truck AG)

W opinii uczestników programu, pełnoskalowe wdrożenie samochodów ciężarowych napędzanych wodorem przyczyni się do powstania nowych branż: bezemisyjnych wytwórni wodoru, wielkoskalowych systemów dystrybucji wodoru, sieci wysokowydajnych stacji tankowania wodoru ciekłego i gazowego oraz produkcji wodorowych samochodów ciężarowych. Uczestnicy H2A uważają, że zsynchronizowane inwestycje w całym sektorze w latach 20. stworzą warunki dla powstania masowego rynku ciężkiego transportu opartego na paliwie wodorowym, które jest niezbędne do spełnienia europejskich ambicji zerowej emisji netto do 2050 r.

– Upowszechnienie się technologii wodorowych ogniw paliwowych w ciężkim transporcie jest możliwe pod warunkiem powstania niezbędnej infrastruktury. Potrzebujemy również bardzo konkretnych projektów, aby wykazać wraz z przewoźnikami i innymi zainteresowanymi stronami w branży, że rozwiązanie to jest opłacalne pod względem finansowym i operacyjnym. Przełomowa współpraca w ramach H2Accelerate stworzy ku temu warunki i przyspieszy przejście na transport o zerowej emisji – mówi Gerrit Marx, prezes działu pojazdów użytkowych i specjalistycznych w CNH Industrial.

Uczestnicy umowy o współpracy zamierzają wspólnie zabiegać o publiczne wsparcie w zakresie finansowania wczesnych przedkomercyjnych projektów służących aktywizacji rynku w kierunku masowej skali. W ramach programu firmy będą też prowadzić rozmowy z politykami i organami regulacyjnymi w celu zachęcenia do wprowadzania polityki wsparcia zrównoważonego i szybkiego uruchomienia rynku długodystansowego przewozu towarów bezemisyjnymi samochodami ciężarowymi, a także wspólnie komunikować techniczną i komercyjną wykonalność wdrożenia wodorowego transportu ciężarowego w pełnej skali.

Oczekuje się, że rozłożona na dekadę operacja zwiększania skali rozpocznie się od grupy klientów gotowych odpowiednio wcześnie zadeklarować przejście na wodorowy transport ciężarowy. Ich floty powinny obsługiwać regionalne klastry i europejskie korytarze transportowe o dużej przepustowości z licznymi stacjami tankowania paliwa wodorowego. W ciągu 10 lat klastry te mogłyby się połączyć w prawdziwie ogólnoeuropejską sieć.

W okresie budowania skali niezbędne będzie wsparcie ze strony sektora publicznego. Uczestnicy H2Accelerate planują wspólne starania o finansowanie wczesnych przedkomercyjnych projektów w pierwszej fazie wdrażania. Równocześnie będą oni przekonywać decydentów politycznych i organy regulacyjne do tworzenia klimatu politycznego sprzyjającego przejściu do masowej produkcji wodorowy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy