Dołącz do czytelników
Brak wyników

TEMAT NUMERU

13 grudnia 2021

NR 6 (Listopad 2021)

Logistyk w centrum uwagi. Trudny rynek pracownika

0 34

Jeszcze kilka lat temu eksperci prognozowali, że w sektorze logistycznym potrzebne będą zwłaszcza osoby na stanowiska operatorów wózków widłowych, pakowaczy, czyli stricte magazynowi pracownicy fizyczni. Obecnie lista stanowisk znacznie się wydłuża.

Według raportu ManpowerGroup (współpraca Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania), brak wykwalifikowanej kadry logistycznej to problem dla 34 proc. firm, więcej wskazań (36 proc.) miał tylko brak odpowiedniego wsparcia działań logistycznych ze strony systemów IT. Logistyka to jedna z pięciu branż, w których firmy są najbardziej zagrożone odpływem pracowników – wynika z kolei, z raportu „Rotacja dobrowolna pracowników w Polsce”, opracowanego przez Antal, Asseco Business Solutions i Grupę Nowy Styl. Utrzymanie pracowników, a także pozyskanie nowych to prawdziwe wyzwanie dla szefów firm tego sektora.
 

POLECAMY

Fot. Jungheinrich

Trochę statystyki

Analitycy Savills potwierdzają, że firmy chcą intensywnie zatrudniać, co znajduje wyraz w analizach GUS i zamierzeniach rekrutacyjnych przedsiębiorstw sektora logistycznego (62 proc. zamierza zwiększać liczebność kadry; dla porównania w handlu i produkcji taki zamiar ma 20 proc. firm – dane z raportu CBRE „Confidence Index”). – W sektorze logistycznym zapotrzebowanie na pracowników utrzymało się na poziomie notowanym przed pandemią. Niemal 8 na 10 przedsiębiorców wskazuje, że zarządzanie personelem jest w pandemii utrudnione. Chodzi o sam proces zatrudnienia, ale również wdrożenia pracownika, a następnie jego utrzymania – tłumaczy Agata Czarnecka, director research, CBRE. 
GUS informuje, że w pierwszym półroczu br. liczba nowych miejsc pracy w transporcie i gospodarce magazynowej wzrosła o 27 tys. Nasz kraj staje się logistycznym hubem, przyciągając kolejne firmy zainteresowane lokalizacją biznesu. W II kw. 2021 r. liczba wolnych etatów, w tym tych zgłoszonych do UP w Polsce przekroczyła 15 tys. Popyt na pracowników widać na stronach internetowych z ogłoszeniami rekrutacyjnymi. W ciągu ostatnich 30 dni – tylko na portalu pracuj.pl umieszczono ponad 8 tys. oferty pracy w kategoriach łańcuch dostaw i transport, spedycja, logistyka. Rekrutacje prowadzą też urzędy pracy, przez ostatnie cztery tygodnie do Centralnej Bazy Ofert Pracy zgłoszono ok. tysiąc stanowisk dla pracowników magazynów oraz logistyków i operatorów wózków widłowych. 
W ogłoszeniach dominują „męskie stanowiska”. Mimo, że liczba mężczyzn chętnych do ich obsadzenia rośnie, to w niezbyt dużym tempie. – Obecnie praktycznie w każdej branży obserwujemy deficyt mężczyzn zainteresowanych rekrutacją i mogących wykonywać znacznie cięższe prace niż panie. Najwięcej wakatów odnotowujemy w branży logistycznej. Braków kadrowych nie są w stanie załatać również pracujący Ukraińcy, mimo że ich liczba w Polsce rośnie szybciej niż liczba aktywnych zawodowo Polaków i ten wzrost dotyczy obu płci – mówi Justyna Lach, dyrektor Linii progres, HR Logistics. 
 


Malwina Bugajak
Manager Logistics & Procurement, Hays Poland

Jeśli chodzi o pracowników zajmujących się optymalizacją łańcucha dostaw, od dłuższego czasu utrzymuje się wysokie zapotrzebowanie na planistów. Kandydaci z umiejętnościami wnikliwej analizy danych, odpowiedzialni za planowanie popytu i zapasu mogą liczyć na wiele ciekawych ofert pracy. Pracodawcy poszukują również ekspertów z zakresu optymalizacji procesów i kosztów, których rolą jest generowanie oszczędności, poprawa jakości obsługi oraz skrócenie lead time. Zwiększony popyt na dobra i usługi prowadzi do zwiększenia liczby rekrutacji specjalistów odpowiedzialnych za wsparcie biznesu od strony narzędziowej, procesowej, a tym samym wydajnościowej. 


Wielkie poszukiwanie

Niedobór rąk do wykonywania stosunkowo prostej pracy istnieje od kilku lat i paradoksalnie, to właśnie on miał… pozytywny wpływ na rozwój branży logistycznej. Przyspieszył wdrażanie urządzeń optymalizujących realizację zadań. Kluczowe staje się dziś „zapanowanie” nad nowymi technologiami. Według ekspertów HRK, w tym obszarze obszarach pojawiać się będzie nie tyle popyt na pracowników niższych szczebli, ile na specjalistów. Pomimo tego, w najbliższych latach nie powinno zabraknąć pracy dla operatorów prostych urządzeń magazynowych i do obsługi tradycyjnych środków transportu wewnętrznego. Na OLX Praca zdecydowanie wyróżniają się kategorie transport i spedycja, notujące największy przyrost liczby ofert. Niedobór magazynierów dotyka 75 do 100 proc. obszaru kraju (źródło: Barometr Zawodów). – Transport/spedycja generują o 25 proc. więcej ofert pracy niż w latach 2018–2020 oraz 33 proc. więcej porównując rok do roku – mówi Paweł Świderski, dyrektor kategorii Praca w OLX. Mocno wzrosła (24 proc.) liczba ofert w kategorii „prace magazynowe”. 
– Globalnym trendem jest rosnąca rola usług pośredniczących, zwłaszcza związanych z cyklem życia produktu, w coraz większej liczbie transakcji (B2B i B2C). Coraz więcej kupujemy, potrzeba nam coraz więcej magazynierów, kurierów czy kasjerów – komentuje Kinga Makowska, współzałożycielka agencji HRrebels. 
Dodatkowe problemy mogą pojawić się w „nowych” miejscach lokowania obiektów logistycznych i terminali, a zatem np. na tzw. „ścianie wschodniej”, a także tam, gdzie powstają obiekty typu Small Business Units. Potwierdzają to analizy Savills Research oraz Cushman & Wakefield, z których wynika, że w strukturze inwestycji magazynowych ostatnich miesięcy dominują parki logistyczne z modułami Big-Box, inwestycje Build-To-Suit oraz właśnie Small Business Units, których rozwój jest pochodną dynamiki branży e-commerce i potrzeby skrócenia czasu dostaw w aglomeracjach. Popyt na pracowników potrafiących fachowo realizować tego rodzaju zadania będzie szybko rósł.    
Badania OLX pokazują, że Polacy mają generalnie dobrą opinię na temat pracy fizycznej w badanych zawodach. Dziewięć na dziesięć osób ocenia ją co najmniej na równi z pracą umysłową świadczoną w ramach tej samej firmy. Badani są też przekonani o tym, że praca fizyczna w kluczowych dla rynku zawodach przeszła ewolucję. Największe zmiany dotyczą, ich zdaniem, pracy w spedycji i logistyce – 92 proc. ale też kurierów (81,7 proc.) oraz samej obsługi magazynów (79 proc.). Największe zapotrzebowanie w ich miejscowościach jest na stanowisko pracownika produkcyjnego (24,6 proc.) jednak bardzo wysoko w zestawieniu znaleźli się kierowcy oraz kurierzy (16,8 proc.) oraz magazynierzy (13,6 proc.). 
Manpower określa 10 stanowisk w obszarze logistyki, najtrudniejszych do obsadzenia, to: magazynier; operator wózka (widłowego, bocznego, wysokiego składu); inżynier (ds. procesów logistycznych, automatycy); kierownik (brygadzista, project manager, kierownik oddziału); ekspert ds. logistyki (spedytor, specjalista ds. zarządzania stockiem, zarządzania jakością, eksportu, gospodarki magazynowej); technik (technik utrzymania ruchu, technik operator, mechanik, elektryk); wykwalifikowany pracownik produkcji (operator produkcji i maszyn, systemów VMS); kierowca (wszystkich kategorii); przedstawiciel handlowy; pracownik fizyczny. 
 


Mariusz Hoszowski
prezes, Smart Work

Pracownicy często poszukiwani są na rynku wtórnym (poszukiwanie zagranicznych pracowników wśród osób, które już zdą...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy