Gartner, amerykańska firma analityczno-badawcza, opublikowała wyniki corocznego rankingu Supply Chain Top 25, identyfikując liderów łańcucha dostaw i podkreślając ich najlepsze praktyki. Do tegorocznego rankingu dołączyło dwóch nowych uczestników.
POLECAMY
Colgate-Palmolive zajął pierwsze miejsce w rankingu po raz pierwszy, za nim uplasowały się Inditex, Nestlé, PepsiCo i Cisco. Chińska firma e-commerce Alibaba i holenderska firma chemiczna Akzo Nobel po raz pierwszy dołączyły do tegorocznego rankingu.
– Mocne wyniki finansowe Colgate-Palmolive, w połączeniu z koncentracją na dostosowanej organizacji i imponującej pracy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, pomogły przesunąć się z czwartej pozycji w 2018 r. na pierwsze miejsce w 2019 r. Firma koncentruje się na budowaniu nastawienia biznesowego, które oparte jest na nowych technologiach, usprawnionemu podejmowaniu decyzji i zdolnościach przywódczych – mówi Mike Griswold, wiceprezes i analityk Gartner.
Po siedmiu kolejnych latach pozostawania w pierwszej piątce rankingu Unilever dołączył do Apple, P&G, Amazon i McDonald's w kategorii „Masters”, którą Gartner wprowadził w 2015 r., by rozpoznawać trwałe przywództwo w ciągu ostatnich 10 lat.
– Unilever nadal przoduje w solidnych procesach i operacjach cyfrowego łańcucha dostaw, w tym w wykorzystaniu automatyzacji, data science i uczenia maszynowego. Firma rozpoznaje również znaczenie poprawy inicjatyw produkcyjnych opartych na technologii cyfrowej dzięki wykorzystaniu wschodzących technologii utrzymania i kontroli procesów – twierdzi Mike Griswold.
Dla liderów łańcucha dostaw zauważalne są trzy kluczowe trendy, które przyspieszają ich możliwości, oddzielając je od reszty.
Personalizacja w skali
Poprawa jakości obsługi klienta, przy jednoczesnym skupieniu się na personalizacji, stanowi priorytet dla każdej firmy. Personalizacja w skali jest jednak kluczowym wyróżnikiem dla bardziej zaawansowanych firm.
– Personalizacja w skali wymaga zwinności, elastyczności łańcucha dostaw i bazowych możliwości technologicznych, aby ją osiągnąć. Wiodące firmy z rankingu znalazły właściwą równowagę. Tam, gdzie ceniona jest personalizacja, cyfrowo wychwytują wymagania klientów, elastycznie konwertują projekty na fizyczne produkty i pakiety oraz szybko przenoszą je do rąk klientów. Tam, gdzie standardowa różnorodność portfolio produktów jest wystarczająco dobra, są bezwzględni w utrzymywaniu najlepszych wykonawców w miksie – mówi Mike Griswold.
Na przykład L’Oréal Lancôme z branży kosmetycznej wykorzystuje elastyczną, lokalną produkcję i zwinną logistykę, aby umożliwić dostarczanie w 48 godzin podkładów do makijażu, dostosowanych specjal...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
- dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
- dostęp do czasopisma w wersji online,
- dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ... i wiele więcej!