Dołącz do czytelników
Brak wyników

ZARZĄDZANIE

1 października 2020

NR 4 (Wrzesień 2020)

Jak złożonych łańcuchów dostaw sobie życzymy? - COVID-19 ujawnił wady związane ze złożonością produktu

16

Gdy łańcuchy dostaw wracają do równowagi i do normalnego stanu po przetrawieniu wstrząsów wywołanych pandemią COVID-19, wszelkie dyskusje przenoszą się na wyciągnięte wnioski. Wiele uwagi poświęcono kwestiom takim, jak handel globalny, bliskie lokowanie dostawców, zarządzanie zapasami just-in-time oraz odporność łańcucha dostaw. To zrozumiałe i istotne.

Wszystko zaczęło się od prowokującego artykułu na platformie Medium, który sugerował, że szeroko omawiany niedobór papieru toaletowego na początku lockdownu nie był spowodowany robieniem zapasów, ale w rzeczywistości rozwidlającym się łańcuchem dostaw papieru toaletowego.
Papier toaletowy do użytku domowego ma inne specyfikacje jakości i rozmiary opakowań niż papier przemysłowy (który znaleźć można w pracy, szkołach i instytucjach). Łańcuchy dostaw okazały się zbyt sztywne, aby szybko obniżyć produkcję przemysłową, a zwiększyć produkcję domowego użytku, gdy chwycił lockdown.
Wkrótce potem pojawiły się historie o zaskakujących niedoborach innych podstawowych artykułów konsumpcyjnych.
Na wielu rynkach wystąpił niedobór jaj. Na pierwszy rzut oka trudno to wytłumaczyć, ponieważ lockdown nie miał wpływu na produkcję jaj, a ich spożycie było stabilne. Różnicą okazała się lokalizacją, w której następowało spożycie jaj.
W interesie wydajności łańcuch dostaw jaj rozrósł się do dwóch oddzielnych strumieni: jeden do sprzedaży detalicznej w kartonach o różnych rozmiarach, które wszyscy znamy jako konsumenci, ale także ten do komercyjnych kuchni, dla których jaja zostały rozbite i dostarczane luzem w formie płynnej. 
Zamknięcie restauracji i kawiarni w miejscu pracy spowodowało, że popyt na łańcuch dostaw „płynnych jaj” zniknął i został całkowicie zastąpiony przez popyt na całe jaja. Oba łańcuchy dostaw nie były w stanie połączyć się wystarczająco szybko, co doprowadziło do dokuczliwego niedoboru jaj i frustracji zarówno konsumentów, jak i producentów.
Podobna historia dotyczyła mąki. Łańcuchy dostaw dostrojone do dostaw mąki w dużych workach dla piekarni przemysłowych nie były wystarczająco elastyczne, aby przestawić się na mniejsze opakowania dla konsumentów detalicznych. Ta nieelastyczność została dodatkowo ujawniona przez wzrost popytu na mąkę w wyniku popularnego w lockdownie hobby, jakim stało się pieczenie chleba.
Żywność dostarcza innych przykładów hiperwydajnych modeli łańcucha dostaw, które doprowadziły do marnotrawstwa i niedoborów podczas pandemii. Także mleko i cebula są ofiarami dynamiki łańcucha dostaw COVID.

POLECAMY

Taktyczne uproszczenie łańcucha dostaw

Jednak nie wszystkie łańcuchy dostaw konsumentów ucierpiały.
Producent makaronu Barilla zareagował na zwiększony popyt na makaron jako pods...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy