Dołącz do czytelników
Brak wyników

ZARZĄDZANIE

16 sierpnia 2022

NR 4 (Lipiec 2022)

Jak relacje w zespole mogą zwiększyć poziom zwinności firmy? - Zarządzanie zespołem szyte na miarę

0 116

Zarządzanie zespołem szyte na miarę to system zarządzania, który zapewnia firmie elastyczność dostosowywania się do zmian. Funkcjonujemy w ogromnej dynamice zmian warunków prowadzenia działalności. Niektóre zmiany (mniejszość) są na tyle zauważalne, że możemy na nie reagować od razu, to np. skutki obostrzeń pandemicznych, związane z tym przerwane łańcuchy dostaw oraz ostatnie wydarzenia geopolityczne, makroekonomiczne. Pomimo, że wielu z nas oczekuje powrotu do tzw. normalności, to już mamy nowe formy organizacji pracy.

Większość zmian jest mniej widocznych, dzieją się na tyle powoli i w mniejszej skali, że na co dzień ich nie widzimy. To np. zmieniające się oczekiwania pracowników, nowe oczekiwania klientów, nowe propozycje konkurencji itp. Dostrzegalne są dopiero efekty tych zmian i to po czasie. Widoczne są dopiero w chwili, gdy odchodzą dobrzy specjaliści i kluczowi klienci, spadają dochody. Leczenie skutków i naprawianie jest bardzo kosztowne i najbardziej absorbuje menedżerów. 

POLECAMY

Jak zatem zobaczyć to, co jest niewidoczne, i dlaczego warto poświęcać temu dużo czasu? Z bardzo prostej przyczyny: aby nie tracić cennych zasobów na naprawianie rzeczy, którym można było zapobiec. 

Firmy mają dwa poważne wyzwania: 

Optymalizować procesy wewnętrzne w celu zwiększenia rentowności, co umożliwi dochód przy niskich marżach. 

Zwiększenie tzw. zwinności organizacji, sprawne przełączanie do zmieniających się indywidualnych oczekiwań klientów oraz pracowników. To konieczność kształtowania samodzielnych produktywnych zachowań załogi. 

Zgodnie z historią naturalną w obliczu zmian nie przetrwały najsilniejsze gatunki, lecz te, które potrafiły się szybko do nich dostosować. Wysoka pozycja rynkowa nie wystarcza do przetrwania. Według Satoshiego Kanazawy (2010) inteligencja to umiejętność dostosowania się do nagłych zmian w otoczeniu, radzenie sobie z zupełnie nowymi, wyjątkowymi sytuacjami, np. susza: woda i jedzenie się kończą – co innego można wówczas zjeść i się nie zatruć? Jak zdobyć wodę? Kanazawa uważa, że logika i rozumowanie są jedynymi narzędziami, które pozwalają skutecznie radzić sobie z nowością    i niepewnością. Bardziej inteligentne jednostki radzą sobie lepiej niż osoby mniej inteligentne. W biznesie inteligenta firma to organizacja mająca zdolność do rozpoznawania sygnałów pochodzących z wewnątrz i zewnętrznego otoczenia organizacji. Zdolność odpowiedniego reagowania na nowe informacje oraz dostosowania się poprzez kreowanie, pozyskiwanie, organizowanie nowej wiedzy. L. Clarke powiedział „To, co przynosiło efekty do tej pory, prawdopodobnie nie przyniesie efektów w przyszłości… To trudna lekcja, którą muszą odrobić przedsiębiorcy”. Nie pozostaje zatem nic innego jak rozwijać firmę, usuwając blokady i wzmacniając czynniki wspomagające rozwój. 

Blokady rozwoju 

W ostatnich miesiącach dostrzegam przynajmniej dwa czynniki blokujące rozwój: zbyt duże obciążenie menedżerów działaniami operacyjnymi oraz niewystarczający poziom wykorzystania zasobów ludzkich. 

Obciążony umysł menedżera (presją czasu, ilością zadań) pracuje w trybie awaryjnym (wyczerpanie zasobów umysłowych). Wówczas nie dostrzegamy istotnych sygnałów z otoczenia, gaśnie kreatywność, zakłócone są procesy pamięciowe, posługujemy się wyłącznie wyuczonymi schematami, stereotypami. W konsekwencji gubimy systematykę działań wobec współpracowników. W trybie awaryjnym dużo mniej wykorzystujemy logikę i rozumowanie. Nie mamy przestrzeni na elastyczność w poszukiwaniu nowych możliwości uzyskiwania dochodów, nie szukamy nowych wartości dodanych dla klienta. Zablokowany jest poziom wykorzystania naszych talentów, bowiem do umysłu dochodzi mało tlenu i energii. Co tak bardzo obciąża menedżerów, czyli gdzie tracą najwięcej energii? Odpowiedź zależy od indywidualnych uwarunkowań organizacji.

Jak usunąć te blokady? 

Poprzez lepsze wykorzystanie przez menedżerów zasad zarządzania sobą w czasie, ale przede wszystkim poprzez lepsze zarządzanie swoją energią życiową, przez szybkie i efektywne regenerowanie ciała i umysłu, metabolizowanie hormonów stresu, dobry wypoczynek, odpowiednia, wzbogacająca dieta. Kluczowy czynnik to zwiększenie umiejętności samokontroli, która pozwala na konsekwentne, systematyczne działania w osiąganiu celów, pomimo występowania przeszkód, budowanie dobrych relacji. Według badań J. Collinsa kadra kierownicza wielkich firm charakteryzuje się niemal 7-krotnie większą samokontrolą niż w pozostałych firmach. Im bardziej czujemy się obciążeni, tym mamy mniej samokontroli, bowiem jest ona podatna jak mięsień na wyczerpanie energii. Dlatego tak ważne jest...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • sześć numerów magazynu „Logistyka a Jakość”,
  • dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej,
  • dostęp do czasopisma w wersji online,
  • dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy